moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Płaszczka z lotniskowca

Eksperci branży lotniczej często powtarzają, że ostatni pilot samolotu bojowego już się urodził i w perspektywie kolejnych kilku dekad lotnictwo wojskowe zostanie zdominowane przez drony. Pierwszym operacyjnie rozmieszczonym na lotniskowcach bezzałogowcem ma szansę stać się amerykański MQ- Stingray (Płaszczka), który – przynajmniej początkowo –będzie głównie pełnił rolę powietrznego tankowca.

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych US Navy zaczęła poszukiwać maszyny bezzałogowej zdolnej do pełnienia misji uderzeniowych. Parę lat później powstały prototypy dwóch maszyn: X-45 Boeinga i X-47 Northropa Grummana. Ten ostatni był pierwszym dronem, który wystartował z pokładu lotniskowca. Miało to miejsce w maju 2013 roku na pokładzie USS George H.W. Bush. W tym samym roku cztery firmy – Boeing, Northrop Grumman, Lockheed Martin oraz General Atomic Aeronautical System – otrzymały od US Navy po 15 mln USD na wstępną analizę projektu maszyny rozpoznawczo-bojowej (projekt UCLASS, Unmanned Carrier Launched Airborne Surveillance and Strike). Konstrukcja miała mieć właściwości stealth i możliwość przenoszenia uzbrojenia o masie 454 kg. Jednak w 2016 roku zrezygnowano z funkcji uderzeniowej oraz rozpoznawczej. Zdecydowano, że pierwszy typ drona, jaki trafi do służby na lotniskowcach, będzie pełnił funkcję powietrznego tankowca. Pod koniec sierpnia tego roku konkurs na jego opracowanie wygrał Boeing. Harmonogram prac zakłada, iż pierwsze MQ-25 Stingray uzyskają gotowość operacyjną w 2024 roku. I mimo że nie będzie pełnił misji uderzeniowych, ani nawet rozpoznawczych, może znacząco podnieść potencjał bojowy skrzydła lotniczego.

Po wycofaniu ze służby KA-6D, a następnie S-3 Viking, amerykańska marynarka wojenna straciła maszyny pełniące rolę powietrznego tankowca. Ich zadania przejęły F/A-18 E/F Super Hornet. Wymusiło to pewne zmiany koncepcji użycia tych maszyn, a także przełożyło się na zdecydowanie szybsze wyczerpywanie resursów. Szacuje się, że 20–30 procent misji Super Hornetów polega na powietrznej dostawie paliwa. Dzielą się one na tzw. misje odzyskania i przedłużenia zasięgu. W pierwszym przypadku tankowany jest samolot powracający na lotniskowiec już po wykonaniu misji, w drugim wciąż ją wykonujący. Skoro część Super Hornetów zmuszona jest pełnić funkcję logistyczną na korzyść pozostałych, nie może uczestniczyć w misjach uderzeniowych bądź wiążących się z zapewnieniem parasola lotniczego dla lotniskowca i jego grupy bojowej.

Wprowadzenie do służby bezzałogowca pozwoli na zmniejszenie nalotu maszyn załogowych, a zatem również obniżenie kosztów eksploatacji. Zostanie też znacząco zwiększony zasięg realizowanych misji i liczby płatowców biorących w nich udział. W dodatku dzięki właściwościom stealth możliwe będzie uzupełnianie paliwa również w obrębie strefy obrony powietrznej potencjalnego adwersarza.

Zgodnie z wymogami marynarki Stingray ma być zdolny do przekazania niemal 7 t paliwa w odległości ok. 900 km od okrętu. To pozwoli na wydłużenie promienia działania lotnictwa pokładowego o 550–740 km (dziś promień ten wynosi ok. 830 km). Pojedynczy Stringray będzie mógł przekazać paliwo dla 4–6 samolotów.

Boeing wyprodukował do tej pory jeden prototyp MQ-25. Jednak do 2024 roku wstępną gotowość operacyjną mają osiągnąć cztery drony. Pierwszymi lotniskowcami, które zostaną przystosowane do współpracy z nimi będą USS G.H. Bush oraz USS D.D. Eisenhower.

Marynarka planuje zamówić 72 Stingraye, które trafią na wyposażenie poszczególnych skrzydeł.

Rafał Ciastoń , ekspert Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego ds. stosunków międzynarodowych, technologii militarnych i konfliktów zbrojnych

autor zdjęć: Lockheed Martin

dodaj komentarz

komentarze


Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
 
Czarna Pantera celuje
The Power of Infrastructure
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Ratownik w akcji
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Pancerny kot w polskim wojsku
Broń przeciwko wrogim satelitom
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Planowano zamach na Zełenskiego
BWP-1 – historia na dekady
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Drukowanie dronów
Dzieci wojny
Policjanci w koszarach WOT
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Święto sportów walki w Warendorfie
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Flyer, zdobywca przestworzy
Prezydent na wschodniej granicy
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Podejrzane manewry na Bałtyku
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Pracowity pobyt w kosmosie
Pierwsze oficerskie gwiazdki
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Strażnicy polskiego nieba
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Wypadek Rosomaka
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Świat F-35
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Wyższe stawki dla niezawodowych
Śmierć gorsza niż wszystkie
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Kajakami po medale
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
„Różycki” zwodowany
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Podróż w ciemność
Ewakuacja Polaków z Izraela
Bezpieczniejsza Europa
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Inwestycja w żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO