moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przetarg na pojazdy dla desantu

Sześć firm będzie rywalizowało o kontrakt na dostawę pojazdów dla wojsk aeromobilnych. Inspektorat Uzbrojenia MON zapowiada, że umowa zostanie podpisana w tym roku, natomiast pierwsze dostawy sprzętu przewidziano w latach 2019–2022. W sumie wojsko chce kupić 55 lekkich pojazdów, które można desantować na spadochronach, oraz 105 przyczep. 

Przetarg na kupno pojazdów do desantowania techniką spadochronową oraz przeznaczonych do nich specjalnych przyczep został rozpisany przez Inspektorat Uzbrojenia MON w lipcu ubiegłego roku. – W postępowaniu wnioski złożyło siedmiu potencjalnych wykonawców. Do dalszego etapu nie zakwalifikowano jednego z konsorcjów – mówi ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy IU MON. Chodzi o podmiot składający się m.in. z Polskiej Grupy Zbrojeniowej i spółki Rosomak SA. Konsorcjum złożyło jednak odwołanie. Pozostałe firmy, które zgłosiły się do postępowania to: Zeszuta, AMZ-Kutno, Dom Samochodowy Germaz oraz trzy konsorcja. Jedno tworzą Polski Holding Obronny i firma Concept; drugie konsorcjum zawiązały spółki KAFAR Bartłomiej Sztukiert, HIBNERYT, Auto Podlasie i Auto Special. Natomiast trzecim jest podmiot składający się z dwóch spółek: SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne oraz MARVEL.

Jak informuje Inspektorat Uzbrojenia, umowa zostanie podpisana do końca 2018 roku, a dostawy sprzętu powinny być realizowane w latach 2019–2022.

Armia poszukuje samochodów ważących nie więcej niż 3,5 t, które są w stanie zabrać co najmniej 1200 kg ładunku. Mają mieć silnik o mocy 75 KM i napęd na wszystkie koła. Pojazdy muszą pokonywać bez uprzedniego przygotowania przeszkody o głębokości co najmniej pół metra. Przyczepy natomiast powinny mieć ładowność minimalną 800 kg. Pojazdy i przyczepy mają być przystosowane do transportu lotniczego na platformie towarowej PDS.

Wojska aeromobilne, czyli jednostki 6 Brygady Powietrznodesantowej i 25 Brygady Kawalerii Powietrznej, od dawana czekają na wozy przystosowane do zrzutu na spadochronach. – Dzięki tym pojazdom będziemy mogli szybko przemieszczać sprzęt, wyposażenie i środki bojowe po desantowaniu – tłumaczy por. Agata Niemyjska, oficer prasowy 6 Brygady Powietrznodesantowej.

Ale nowy sprzęt nie tylko zwiększy mobilność wojsk. – W razie konieczności pojazdy zostaną wykorzystane do transportu rannych. Ponadto uzbrojenie artyleryjskie, na przykład moździerze M-98, będą holowane, a nie jak do tej pory ciągnięte przez żołnierzy. Dotychczas cały sprzęt i środki bojowe były transportowane przez spadochroniarzy – przyznaje por. Niemyjska.

Oficer wyjaśnia, że podczas szkolno-treningowych skoków żołnierze desantują się z podczepionymi na linie zasobnikami indywidualnymi. Oprócz tego z samolotów są desantowane zasobniki ZT-100, w których mieści się około 100 kg wyposażenia. – Wszystko to jest przenoszone ze zrzutowiska przez spadochroniarzy na plecach, co wymaga wysiłku i zajmuje sporo czasu – mówi por. Niemyjska. – Podczas ćwiczeń międzynarodowych kilkakrotnie obserwowaliśmy wykorzystywanie tego typu pojazdów przez żołnierzy innych armii. Tak było na przykład w czasie „Swift Response ‘16”. Wówczas wozy amerykańskiej 82 Dywizji Powietrznodesantowej, które uprzednio desantowano, sprawnie pokonywały trudny teren, zwiększając mobilność i tempo działania pododdziałów. Jednocześnie odciążały maszerujących żołnierzy.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik

dodaj komentarz

komentarze


Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Cios w plecy
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Wielkie zbrojenia za Odrą
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Czołgiści w ogniu
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Hekatomba na Woli
17 września 1939. Nigdy więcej
Zwycięska batalia o stolicę
Święto Wojsk Lądowych
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Z najlepszymi na planszy
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Defendery skompletowane
Największy transport Abramsów w tym roku
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Kurs dla najlepszych w SERE
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Debiut polskich Patriotów
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
„Road Runner” w Libanie
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Brytyjczycy na wschodniej straży
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Dwie agresje, dwie okupacje
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Husarz z polskim instruktorem
Pożegnanie z Columbią
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Orlik na Alfę
W poszukiwaniu majora Serafina
Krok ku niezależności
NATO – jesteśmy z Polską
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Black Hawki nad Warszawą
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Brytyjczycy żegnają Malbork
Rekompensaty na nowych zasadach
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO