moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkoła Orląt współpracuje z Agencją Żeglugi Powietrznej

To przełom w szkoleniu służb ruchu lotniczego i gwarancja bezpieczeństwa w przestrzeni powietrznej – tak o zawartym porozumieniu mówią przedstawiciele Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Jedyne ośrodki w kraju, które kształcą kontrolerów ruchu lotniczego, zintegrują systemy szkoleniowe, aby zarządzenie ruchem było lepsze.

W Polsce działają tylko dwa ośrodki kształcące służby ruchu lotniczego, czyli kontrolerów ruchu, informatorów służby informacji powietrznej i informatorów lotniskowej służby informacji powietrznej. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej szkoli cywilów, natomiast Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych – kadry wojskowe. Oba ośrodki współpracowały już ze sobą w przeszłości. Teraz chcą kontakty odnowić i zacieśnić, dzięki czemu ma powstać Jednolity System Zarządzania Ruchem Lotniczym.

– To porozumienie jest gwarancją bezpieczeństwa w polskiej przestrzeni powietrznej – podkreśla gen. bryg. pil. dr Piotr Krawczyk, rektor komendant WSOSP. Z kolei Janusz Niedziela, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej dodaje: – Ludzie to nasz najcenniejszy kapitał, dlatego ich szkolenie oparte na jednolitych standardach pozwoli na dalszy rozwój Agencji i WSOSP. Lotnictwo korzysta z jednej przestrzeni powietrznej, dlatego ważne jest, aby wszyscy kontrolerzy w Polsce, cywilni i wojskowi, reprezentowali ten sam poziom wyszkolenia, potwierdzony spójnym systemem licencjonowania.

Porozumienie zawarte przez Szkołę Orląt oraz PAŻP ma doprowadzić do ujednolicenia systemów szkolenia obu ośrodków, które już teraz są spójne, bo działają na podstawie tych samych wytycznych Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Zmiany będą dotyczyć także kryteriów naboru kandydatów na kurs kontrolerów ruchu lotniczego. Ci, którzy zgłaszają się do PAŻP przechodzą całą serię testów kwalifikacyjnych, które są jednocześnie podstawą późniejszego przyjęcia do pracy. Z kolei w Dęblinie kandydaci muszą spełniać jedynie podstawowe wymagania dotyczące udziału w kursie. – Jeden z zapisów porozumienia przewiduje ujednolicenie tej kwestii – podkreśla ppłk nawig. Jan Michta, kierownik Ośrodka Szkolenia Personelu Służb Ruchu Lotniczego (CAPTO) w Dęblinie. – Chodzi głównie o dodatkowe testy predyspozycji, oceniające przydatność do zawodu. Będziemy musieli wprowadzić je obok standardowych kwalifikacji – precyzuje ppłk Michta.

Oba ośrodki będą też wymieniać się doświadczeniami w obszarach, w których się specjalizują. PAŻP chce, by część szkoleń dla kontrolerów cywilnych odbywała się w Dęblinie. Chodzi o kursy dotyczące tzw. operacyjnego ruchu lotniczego samolotów wojskowych. Takie szkolenie pozwoli kandydatom poznać specyfikę lotów wojskowych, nieco inną od tej, która wiąże się z lotami typowo cywilnymi czy liniowymi. – Być może w szkolenia dotyczące ruchu operacyjnego włączymy specjalny moduł dla cywilów i powstanie odrębny dział dotyczący lotnictwa wojskowego, który będziemy realizować z PAŻP. Nasze wojskowe doświadczenie na pewno się tu przyda – dodaje kierownik Ośrodka Szkolenia Personelu Służb Ruchu Lotniczego.

Już dziś wielu absolwentów z Dęblina znajduje zatrudnienie w PAŻP, a sporo kontrolerów wykształconych w Agencji podejmuje pracę w wojsku. Uczelnia liczy, że porozumienie bardziej rozwinie tę współpracę. – Mamy nadzieję, że dzięki temu zbliżeniu nasi absolwenci będą mieli jeszcze łatwiejszą drogę do pracy w PAŻP – podkreśla ppłk Michta, kierownik Ośrodka Szkolenia Personelu Służb Ruchu Lotniczego.

Ośrodki zacieśnią również kontakty na polu badawczo-rozwojowym, będą też przygotowywać wspólne publikacje dotyczące szkolenia lotniczego, organizować seminaria i konferencje, a studenci – odbywać praktyki i staże w obu jednostkach. W Polsce są tylko dwa takie ośrodki, więc grzechem byłoby ze sobą konkurować. Zwłaszcza, że tej pracy wystarczyłoby w zupełności dla jeszcze kilku innych – kończy ppłk Jan Michta.

Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Powietrznych to jedna z trzech najstarszych uczelni lotniczych na świecie. Kształci studentów wojskowych i cywilnych. W WSOSP działa Ośrodek Szkolenia Personelu Służb Ruchu Lotniczego (CAPTO), gdzie uczą się podchorążowie i studenci cywilni z dęblińskiej szkoły oraz żołnierze zawodowi z jednostek wojskowych z całego kraju.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej to państwowa instytucja zarządzająca ruchem lotniczym na obszarze, którego granice pokrywają się na lądzie z granicami państwowymi. W PAŻP działa Ośrodek Szkolenia Personelu ATS, przygotowujący kandydatów do pracy w służbach ruchu lotniczego.

Piotr Raszewski

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~MM
1497163800
Artykuł porusza kwestię szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego, a na zdjęciu piloci.. Gdzie tu logika?
1D-80-31-E5

Pancerny kot w polskim wojsku
 
NATO przechodzi do działania
Pionierski dron
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Kajakami po medale
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Policjanci w koszarach WOT
Podróż w ciemność
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
„Różycki” zwodowany
K2. Azjatycka pantera
Drukowanie dronów
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Nowa dostawa Homarów-K
Wyższe stawki dla niezawodowych
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Planowano zamach na Zełenskiego
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
GROM’s DNA
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Wypadek Rosomaka
Podejrzane manewry na Bałtyku
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Rakiety dla polskich FA-50
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Świat F-35
Flyer, zdobywca przestworzy
Ewakuacja Polaków z Izraela
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Inwestycja w żołnierzy
Strażnicy polskiego nieba
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
The Power of Infrastructure
Śmierć gorsza niż wszystkie
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Dzień, który zmienił bieg wojny
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Ratownik w akcji
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Specjalsi pod nowym dowództwem
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Bezpieczniejsza Europa
Święto sportów walki w Warendorfie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO