moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nielegalni pomocnicy

Kontrakty wojskowe, zwłaszcza te dotyczące kupna statków powietrznych, opiewają na miliardy euro czy dolarów. Dlatego rywalizacja o nie jest między producentami zaciekła i nie zawsze do końca uczciwa. Bywa, że firmy szukają na lokalnym rynku „pomocników”, którzy ułatwią im zdobycie zamówienia. W ostatnich latach największym skandalem była korupcja związana z zakupem śmigłowców dla najważniejszych osób w Indiach. W grudniu pojawiły się doniesienia, że nie wszystko było też w porządku w Brazylii przy zamówieniu na samoloty wielozadaniowe.

Indyjskie Centralne Biuro Śledcze aresztowało 9 grudnia 2016 roku byłego dowódcę tamtejszych sił powietrznych, 71-letniego wicemarszałka lotnictwa Shashindra Pal Tyagi. Wraz z nim do aresztu trafili: jego kuzyn Sanjeev Tyagi i prawnik Guatam Khaitan. Ich zatrzymanie ma związek z aferą korupcyjną przy zakupie 12 śmigłowców dla VIP-ów od włoskiej firmy Agusta Westland (obecnie Leonardo Helicopters). Kontrakt o wartości 546 mln euro został podpisany w lutym 2010 roku.

Skandal wybuchł trzy lata później. W związku z podejrzeniami o korupcję przy transakcji w Indiach, 12 lutego 2013 roku aresztowano we Włoszech Giuseppe Orsiego, prezesa koncernu zbrojeniowego Finmeccanica, będącego właścicielem Agusta Westland. W kwietniu tego roku sąd apelacyjny w Mediolanie skazał go na cztery i pół roku więzienia. Natomiast były prezes Agusta Westland Bruno Spagnolini usłyszał wówczas, że ma spędzić za kratami cztery lata. Jednak w połowie grudnia Sąd Najwyższy pozytywnie rozpatrzył ich apelację i nakazał przeprowadzenie nowego procesu.

Według włoskich śledczych kwota łapówek dotyczących tamtego kontraktu wyniosła 30 mln euro. – Tak, korupcja miała miejsce przy transakcji helikopterowej, przyjęto łapówki. Centralne Biuro Śledcze prowadzi bardzo energicznie tę sprawę – oświadczył 25 marca 2013 roku ówczesny minister obrony A.K. Anthony. W kręgu podejrzanych znaleźli się politycy, urzędnicy państwowi i wyżsi oficerowie sił powietrznych. 1 stycznia 2014 roku Indie anulowały kontrakt na AW101.

Rzecznik tamtejszego CBŚ Devpreet Singh poinformował, że byłemu dowódcy Indyjskich Sił Powietrznych (ISP) zarzuca się, że zawiązał przestępczą konspirację z innymi osobami i w 2005 roku doprowadził do istotnej zmiany w wymaganiach taktyczno-technicznych. Otóż początkowo ISP chciały, by pułap operacyjny śmigłowca dla VIP-ów wynosił 6000 metrów. Wymóg ten obniżono do 4500 m, co było korzystne dla włoskiego oferenta, gdyż pułap AW101 to 4570 m. W tym roku obecny minister obrony Manohar Parrikar podczas debaty w parlamencie podał, że był jeszcze inny wymóg faworyzujący tę maszynę – wysokość kabiny wynoszącą 1,8 m.

Do sprawy oskarżenia Tyagiego o przyjęcie łapówki odniósł się obecny dowódca Sił Powietrznych Indii, marszałek lotnictwa Arup Raha. – To zdarzenie nadweręża naszą reputację jako formacji zawodowej, ale wierzymy w praworządność. Jestem pewien, że wierzy w nią każdy obywatel Indii. Stosowny proces został uruchomiony i jakikolwiek będzie ostateczny werdykt, przejdziemy przez to. Sprawa jest rozpatrywana przez sąd, dlatego nie chciałbym mówić nic więcej – stwierdził.

Tego samego dnia, gdy aresztowano w Indiach Tyagiego, pojawiły się informacje o nielegalnej pomocy polityków udzielonej szwedzkiej firmie Saab przy przetargu na samoloty wielozadaniowe w Brazylii. Szwedzi podpisali w październiku 2014 roku kontrakt na dostawę 36 odrzutowców Gripen, którego wartość wyniosła 5,6 mld dolarów. Brazylijscy śledczy oskarżyli byłego prezydenta Luiza Inacio Lula da Silvę, że nielegalnie wpływał na proces wyboru dostawcy nowych samolotów, które mają zastąpić leciwe amerykańskie myśliwce F-5. Według policji polityk robił to w latach 2013–2015, czyli wtedy, gdy już nie sprawował najwyższego urzędu w państwie.

Jednak w zamian za tę przysługę jego syn – Luis Claudio Lula da Silva, który również jest objęty śledztwem – miał otrzymać ponad 25,5 mln reali, czyli 740 tys. dolarów od Marcondes e Mautoni Empreendimentos e Diplomacia (M&M). To firma specjalizująca się we wspieraniu zagranicznych podmiotów, które chcą robić interesy w Brazylii. Dlatego poza prezydentem i jego synem w kręgu podejrzanych są też jej właściciele: Mauro Marcondes i Cristina Mautoni, zamieszani również w inne sprawy kryminalne (pranie brudnych pieniędzy, oszustwa podatkowe). Według śledczych dla syna prezydenta przeznaczono w sumie 4,3 mln reali, ale wypłaty przerwano, gdy rozpoczęło się federalne śledztwo w sprawie korupcji w kręgach władzy, znane jako „Operacja gorliwcy” (Operação Zelotes).

Sprawa prezydenta Luiza Inacio Lula da Silvy jest o tyle interesująca, że gdy był prezydentem, uchodził za zwolennika wyboru francuskiego samolotu wielozadaniowego Rafale. W tych czasach utrzymywał bliskie kontakty z prezydentem Francji Nicolasem Sarkozym, a francuskie koncerny zbrojeniowe zdobyły kilka intratnych umów, w tym na śmigłowce Caracas i okręty podwodne Scorpene. Następczyni Luli, Dilma Roussef, na początku swych rządów skłaniała się podobno ku amerykańskiej ofercie F/A-18E/F Super Hornet.

Decyzję o zakupie Gripenów ogłoszono 18 grudnia 2013 roku, kilka dni po pogrzebie Nelsona Mandeli. Jak podają brazylijskie media, to przy tej okazji Lula i Roussef mieli spotkać się w RPA ze Stefanem Löfvenem, wówczas przewodniczącym Szwedzkiej Socjaldemokratycznej Partii Robotniczej (obecnie premierem), który lobował za Gripenem. Jednak w materiałach prokuratorskich nie znalazły się żadne informacje, by w tę sprawę była zamieszana ówczesna prezydent (z innych powodów odwołana ze stanowiska 31 sierpnia 2016 roku, w wyniku impeachmentu). Jeśli zarzuty prokuratorskie wobec Luli zostaną udowodnione, to potwierdzą opinię, że procedura wyboru samolotu wielozadaniowego w Brazylii była bardziej polityczna, niż merytoryczna.

Tadeusz Wróbel , publicysta „Polski Zbrojnej”

dodaj komentarz

komentarze


Jelcz się wzmacnia
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Młodzi i bezzałogowce
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Terytorialsi w akcji
„Droga do GROM-u”
Maratońskie święto w Warszawie
Orientuj się bez GPS-u
Deterrence in Polish
Transbałtycka współpraca
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Człowiek jest najważniejszy
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Standardy NATO w Siedlcach
Speczespół wybierze „Orkę”
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
W poszukiwaniu majora Serafina
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Koniec dzieciństwa
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Kawaleria pancerna spod znaku 11
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kircholm 1605
Medycy na start
Brytyjczycy na wschodniej straży
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Mity i manipulacje
Kawaleria w szkole
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Priorytetowe zaangażowanie
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Polski „Wiking” dla Danii
Kosmiczny Perun
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Medicine for Hard Times
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Zawiszacy na Litwie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szli po odznakę norweskiej armii
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojny na rzut kostką
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Dywersanci atakują
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pasja i fart
Abolicja dla ochotników
DragonFly czeka na wojsko
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
W wojsku orientują się najlepiej
„Road Runner” w Libanie
Polskie Bayraktary nad Turcją
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Koniec pewnej epoki
WOT na Szlaku Ratunkowym
Kolejne „Husarze” w powietrzu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO