moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Transportery dla saperów

Mają służyć inżynieryjnym zwiadowcom do przewozu wykrywaczy min czy georadarów, a także do budowy zapór i fortyfikacji. Chodzi o kołowe transportery rozpoznania inżynieryjnego oraz kołowe transportery wsparcia inżynieryjnego. Armia szuka firm, które opracują założenia prototypów nowych pojazdów dla saperów z wojsk lądowych. Wojsko chce kupić kilkadziesiąt sztuk obu typów wozów.


Pododdziały inżynieryjne odpowiadają za to, aby czołgi, transportery oraz pojazdy bojowe i wsparcia bezpiecznie i jak najszybciej pokonywały przeszkody, np. jeziora, rzeki czy pola minowe. Choć w ostatnich latach wojska inżynieryjne otrzymały sporo nowego sprzętu, wciąż potrzebują nowych wozów. Saperzy z jednostek zmechanizowanych i pancernych do przewozu wykrywaczy min, sprzętu radiolokacyjnego oraz hydrograficznego wykorzystują gąsienicowe transportery MTLB z lat 60. i 70.

Dlatego Ministerstwo Obrony Narodowej chce wyposażyć pododdziały inżynieryjne w dwa nowe typy pojazdów – kołowe transportery rozpoznania inżynieryjnego (KTRI) oraz kołowe transportery wsparcia inżynieryjnego (KTWI). Oba noszą kryptonim „Jodła – KTI”.

Transportery rozpoznania mają służyć inżynieryjnym zwiadowcom do przewozu specjalistycznego wyposażenia, m.in. sprzętu do rozpoznania skażeń, wykrywaczy min i georadarów oraz zestawów do oceny jakości wody.

Pojazdy wsparcia inżynieryjnego mają być przeznaczone do budowy zapór, fortyfikacji czy lądowiska śmigłowcowego. Będą wyposażone nie tylko w georadar i pokładowy wielosekcyjny wykrywacz min, lecz także w lemiesz oraz dźwig zdolny unieść ciężar około 2 t. Załoga transportera, poza kierowcą i dowódcą, ma być sześcioosobowa.

W tym roku Inspektorat Uzbrojenia MON przeprowadził dialog techniczny w sprawie pojazdu wsparcia inżynieryjnego. Rok temu trwały rozmowy dotyczące transportera rozpoznania. O ile w przypadku pierwszego wozu zgłosiły się zaledwie dwa podmioty: Rosomak SA oraz AMZ Kutno, tak drugim przetargiem zainteresowanych było kilkanaście.

– W dialogu uczestniczyli przedstawiciele Wojskowych Zakładów Mechanicznych z Siemianowic Śląskich, Polskiego Holdingu Obronnego wraz z PCO, Bumarem Elektronika, BZE Belma, Zakładami Mechanicznymi z Tarnowa i Cenrexem oraz konsorcjum AMZ, a także Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej z Wrocławia i KenBITU – mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Obecnie MON szuka firm, które na podstawie przygotowanych przez armię wstępnych założeń taktyczno-technicznych opracują dokumentację techniczną niezbędną do zbudowania prototypów pojazdów.

Termin zgłaszania się chętnych w sprawie transportera rozpoznania minął kilka dni temu i Inspektorat Uzbrojenia MON ocenia obecnie poprawność formalną dwóch złożonych wniosków. Dopiero po zakończeniu tego etapu poinformuje, kto walczy o kontrakt. W przypadku pojazdu wsparcia inżynieryjnego oferty można składać do 11 stycznia 2016 roku.

Projekty obu „Jodeł” muszą powstać do końca października przyszłego roku.

Nie wiadomo, ile dokładnie polska armia chce kupić kołowych transporterów rozpoznania inżynieryjnego oraz kołowych transporterów wsparcia inżynieryjnego. Ze względu na wielkość i liczbę pododdziałów inżynieryjnych kupionych zostanie prawdopodobnie kilkadziesiąt sztuk każdego z wozów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szwedzi w pętli
Kapral Bartnik mistrzem świata
Niebo pod osłoną
Artylerzyści mają moc!
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Wojsko ma swojego satelitę!
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Holenderska misja na polskim niebie
Uczelnie łączą siły
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nowe zdolności sił zbrojnych
Czas na polskie Borsuki
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Gdy ucichnie artyleria
Don’t Get Hacked
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Razem na ratunek
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Czwarta dostawa Abramsów
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Militarne Schengen
Po co wojsku satelity?
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Przygotowani znaczy bezpieczni
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Nadchodzi era Borsuka
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Zwrot na Bałtyk
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Polski „Wiking” dla Danii
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Najdłuższa noc
Plan na WAM
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Komplet medali wojskowych na ringu
Wojsko przetestuje nowe technologie
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Pancerniacy jadą na misję
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Dzień wart stu lat
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Mundurowi z benefitami
W krainie Świętego Mikołaja
Z Su-22 dronów nie będzie
Wojskowa łączność w Kosmosie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Borsuki jadą do wojska!
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO