moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Transportery dla saperów

Mają służyć inżynieryjnym zwiadowcom do przewozu wykrywaczy min czy georadarów, a także do budowy zapór i fortyfikacji. Chodzi o kołowe transportery rozpoznania inżynieryjnego oraz kołowe transportery wsparcia inżynieryjnego. Armia szuka firm, które opracują założenia prototypów nowych pojazdów dla saperów z wojsk lądowych. Wojsko chce kupić kilkadziesiąt sztuk obu typów wozów.


Pododdziały inżynieryjne odpowiadają za to, aby czołgi, transportery oraz pojazdy bojowe i wsparcia bezpiecznie i jak najszybciej pokonywały przeszkody, np. jeziora, rzeki czy pola minowe. Choć w ostatnich latach wojska inżynieryjne otrzymały sporo nowego sprzętu, wciąż potrzebują nowych wozów. Saperzy z jednostek zmechanizowanych i pancernych do przewozu wykrywaczy min, sprzętu radiolokacyjnego oraz hydrograficznego wykorzystują gąsienicowe transportery MTLB z lat 60. i 70.

Dlatego Ministerstwo Obrony Narodowej chce wyposażyć pododdziały inżynieryjne w dwa nowe typy pojazdów – kołowe transportery rozpoznania inżynieryjnego (KTRI) oraz kołowe transportery wsparcia inżynieryjnego (KTWI). Oba noszą kryptonim „Jodła – KTI”.

Transportery rozpoznania mają służyć inżynieryjnym zwiadowcom do przewozu specjalistycznego wyposażenia, m.in. sprzętu do rozpoznania skażeń, wykrywaczy min i georadarów oraz zestawów do oceny jakości wody.

Pojazdy wsparcia inżynieryjnego mają być przeznaczone do budowy zapór, fortyfikacji czy lądowiska śmigłowcowego. Będą wyposażone nie tylko w georadar i pokładowy wielosekcyjny wykrywacz min, lecz także w lemiesz oraz dźwig zdolny unieść ciężar około 2 t. Załoga transportera, poza kierowcą i dowódcą, ma być sześcioosobowa.

W tym roku Inspektorat Uzbrojenia MON przeprowadził dialog techniczny w sprawie pojazdu wsparcia inżynieryjnego. Rok temu trwały rozmowy dotyczące transportera rozpoznania. O ile w przypadku pierwszego wozu zgłosiły się zaledwie dwa podmioty: Rosomak SA oraz AMZ Kutno, tak drugim przetargiem zainteresowanych było kilkanaście.

– W dialogu uczestniczyli przedstawiciele Wojskowych Zakładów Mechanicznych z Siemianowic Śląskich, Polskiego Holdingu Obronnego wraz z PCO, Bumarem Elektronika, BZE Belma, Zakładami Mechanicznymi z Tarnowa i Cenrexem oraz konsorcjum AMZ, a także Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej z Wrocławia i KenBITU – mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Obecnie MON szuka firm, które na podstawie przygotowanych przez armię wstępnych założeń taktyczno-technicznych opracują dokumentację techniczną niezbędną do zbudowania prototypów pojazdów.

Termin zgłaszania się chętnych w sprawie transportera rozpoznania minął kilka dni temu i Inspektorat Uzbrojenia MON ocenia obecnie poprawność formalną dwóch złożonych wniosków. Dopiero po zakończeniu tego etapu poinformuje, kto walczy o kontrakt. W przypadku pojazdu wsparcia inżynieryjnego oferty można składać do 11 stycznia 2016 roku.

Projekty obu „Jodeł” muszą powstać do końca października przyszłego roku.

Nie wiadomo, ile dokładnie polska armia chce kupić kołowych transporterów rozpoznania inżynieryjnego oraz kołowych transporterów wsparcia inżynieryjnego. Ze względu na wielkość i liczbę pododdziałów inżynieryjnych kupionych zostanie prawdopodobnie kilkadziesiąt sztuk każdego z wozów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
 
Świat F-35
GROM’s DNA
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Podejrzane manewry na Bałtyku
Strażnicy polskiego nieba
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
The Power of Infrastructure
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Specjalsi pod nowym dowództwem
Śmierć gorsza niż wszystkie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Święto sportów walki w Warendorfie
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Policjanci w koszarach WOT
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Planowano zamach na Zełenskiego
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rakiety dla polskich FA-50
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Flyer, zdobywca przestworzy
Ewakuacja Polaków z Izraela
Ratownik w akcji
Podróż w ciemność
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Inwestycja w żołnierzy
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Nowa dostawa Homarów-K
Wyższe stawki dla niezawodowych
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Dzień, który zmienił bieg wojny
Kajakami po medale
NATO przechodzi do działania
K2. Azjatycka pantera
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Pionierski dron
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Wypadek Rosomaka

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO