moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nie wyważać otwartych drzwi

Zdecydowanie nie jestem zwolennikiem kupowania każdego produktu militarnego, który podsuwa armii rodzimy przemysł. Jednak zlecanie zbrojeniówce opracowania rzeczy już przez nią opracowanych, to niezrozumiała dla mnie strata czasu i pieniędzy. A wszystko wskazuje na to, że tak właśnie dzieje się w przypadku zamówienia na opracowanie nowych kołowych transporterów inżynieryjnych.

W ostatnim czasie Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetargi na opracowanie dokumentacji technicznej, która będzie podstawą wyprodukowania nowych kołowych transporterów inżynieryjnych w wersji rozpoznawczej, oznaczonej jako KTRI, oraz wersji wsparcia, oznaczonej jako KTWI. Nie ukrywam, że bardzo się cieszę, iż wojska inżynieryjne wreszcie doczekają się pojazdów, które zastąpią zarówno przestarzałe MLTB, jak i wysłużone BRDM.

Jednak naprawdę trudno mi nie zauważyć, że w przypadku KTI armia chce zlecić rodzimemu przemysłowi zbrojeniowemu zaprojektowanie sprzętu, który od dawna jest jej oferowany jako gotowy produkt. Wczytując się bowiem dokładnie w specyfikację techniczną KTRI oraz KTWI, trudno nie dostrzec, że w zasadzie jest to specyfikacja... pojazdu Hipopotam.

Ciężki pływający kołowy transporter opancerzony Hipopotam został zbudowany pięć lat temu za państwowe pieniądze, a dokładnie – w ramach projektu finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Co ważne, zbudowało go konsorcjum składające się z czołowych polskich podmiotów specjalizujących się w pojazdach wojskowych, którego liderem było AMZ-Kutno. Konsorcjum tworzyły także Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, Wojskowa Akademia Techniczna, Przemysłowy Instytut Motoryzacji w Warszawie oraz Politechnika Gdańska.

Hipopotama w wersji oznaczonej jako kołowy transporter rozpoznania inżynieryjnego po raz pierwszy pokazano publicznie na MSPO w 2012 roku, gdzie zebrał mieszane oceny. Od tych pełnych zachwytu, do tych bardzo krytycznych. Niestety, te ostatnie, choć mało merytoryczne, bo „za duży”, że „po co i na co?”, zostały wypowiedziane przez osoby mające wówczas głos decydujący o zakupach. Dlatego pojazd, który wydawało się że za dwa – trzy lata trafi do linii, został „skazany” na dalsze prace koncepcyjne.

No i teraz po trzech latach ciężkiej pracy koncepcyjnej słyszymy, że Inspektorat Uzbrojenia ogłasza przetarg na projekt... właściwie istniejącego już wozu. A warto pamiętać, że rozpoczęta teraz procedura zaowocuje prototypem za jakieś... dwa, może trzy lata. Naprawdę trudno mi zrozumieć, czemu mając gotowy, zbudowany cztery lata temu za państwowe pieniądze pojazd będziemy mieli kolejny państwowy prototyp siedem lat później. Czyż nie jest to wyważanie otwartych drzwi?

Krzysztof Wilewski , dziennikarz portalu polska-zbrojna.pl

dodaj komentarz

komentarze

~Katol - Inkwizytor
1449218640
~Rob - muszę się tutaj z Tobą zgodzić . Nie jest to jedyna konstrukcja . Jest jeszcze m.in. AM Tapczan .. .
FF-6C-B3-6A
~Rob
1449133200
Głupotki Pan wypisuje. Hipopotam nie jest jedynym dostępnym rozwiązaniem, a AMZ nie może być na uprzywilejowanej pozycji, bo tak się Panu podoba. No i brak logiki Pan wykazał. Jeśli AMZ wygra (przecież może wygrać!) to po co im kolejne 3 lata na opracowanie czegoś co mają już opracowane i to za państwowe pieniądze!! Niech się zgłoszą i wygrają dając najniższą cenę (skoro już to mają) i najkrótszy czas opracowania (skoro już gotowe). A może jednak nie jest tak jak Pan pisze?
BA-BF-1D-0B
~Katol - Lajkonik
1449041640
Proszę jeszcze raz napisać artykuł na ten temat.
FF-6C-B3-6A

Więcej niż ćwiczenia
 
Pierwszy polski lot Apache’a
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Cel: zbudować odporność państwa
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
Odznaczenia za misję
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
BWP-1 – historia na dekady
Tłumy na zawodach w Krakowie
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Ewakuacja Polaków z Izraela
Broń przeciwko wrogim satelitom
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Terytorialsi zawitają do Płocka
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Jak Orlęta stają się Orłami?
Żołnierz ranny na granicy
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Planowano zamach na Zełenskiego
Demony wojny nie patrzą na płeć
Czarna Pantera celuje
Umacnianie ściany wschodniej
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Podejrzane manewry na Bałtyku
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Dzieci wojny
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Nabór do „Wakacji z wojskiem” 2025 trwa
Czarne Pantery, ognia!
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Tak walczyły pancerne kolosy
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Święto sportów walki w Warendorfie
Rekompensaty na ostatniej prostej
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Ostatnia niedziela…
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Wołyń – pamiętamy
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pieta Michniowska
Warsztaty dają siłę
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
Wyższe stawki dla niezawodowych
Pucharowe zmagania Polaków
Nowe Abramsy już w Wesołej
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Kajakami po medale
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO