moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nie wyważać otwartych drzwi

Zdecydowanie nie jestem zwolennikiem kupowania każdego produktu militarnego, który podsuwa armii rodzimy przemysł. Jednak zlecanie zbrojeniówce opracowania rzeczy już przez nią opracowanych, to niezrozumiała dla mnie strata czasu i pieniędzy. A wszystko wskazuje na to, że tak właśnie dzieje się w przypadku zamówienia na opracowanie nowych kołowych transporterów inżynieryjnych.

W ostatnim czasie Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetargi na opracowanie dokumentacji technicznej, która będzie podstawą wyprodukowania nowych kołowych transporterów inżynieryjnych w wersji rozpoznawczej, oznaczonej jako KTRI, oraz wersji wsparcia, oznaczonej jako KTWI. Nie ukrywam, że bardzo się cieszę, iż wojska inżynieryjne wreszcie doczekają się pojazdów, które zastąpią zarówno przestarzałe MLTB, jak i wysłużone BRDM.

Jednak naprawdę trudno mi nie zauważyć, że w przypadku KTI armia chce zlecić rodzimemu przemysłowi zbrojeniowemu zaprojektowanie sprzętu, który od dawna jest jej oferowany jako gotowy produkt. Wczytując się bowiem dokładnie w specyfikację techniczną KTRI oraz KTWI, trudno nie dostrzec, że w zasadzie jest to specyfikacja... pojazdu Hipopotam.

Ciężki pływający kołowy transporter opancerzony Hipopotam został zbudowany pięć lat temu za państwowe pieniądze, a dokładnie – w ramach projektu finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Co ważne, zbudowało go konsorcjum składające się z czołowych polskich podmiotów specjalizujących się w pojazdach wojskowych, którego liderem było AMZ-Kutno. Konsorcjum tworzyły także Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, Wojskowa Akademia Techniczna, Przemysłowy Instytut Motoryzacji w Warszawie oraz Politechnika Gdańska.

Hipopotama w wersji oznaczonej jako kołowy transporter rozpoznania inżynieryjnego po raz pierwszy pokazano publicznie na MSPO w 2012 roku, gdzie zebrał mieszane oceny. Od tych pełnych zachwytu, do tych bardzo krytycznych. Niestety, te ostatnie, choć mało merytoryczne, bo „za duży”, że „po co i na co?”, zostały wypowiedziane przez osoby mające wówczas głos decydujący o zakupach. Dlatego pojazd, który wydawało się że za dwa – trzy lata trafi do linii, został „skazany” na dalsze prace koncepcyjne.

No i teraz po trzech latach ciężkiej pracy koncepcyjnej słyszymy, że Inspektorat Uzbrojenia ogłasza przetarg na projekt... właściwie istniejącego już wozu. A warto pamiętać, że rozpoczęta teraz procedura zaowocuje prototypem za jakieś... dwa, może trzy lata. Naprawdę trudno mi zrozumieć, czemu mając gotowy, zbudowany cztery lata temu za państwowe pieniądze pojazd będziemy mieli kolejny państwowy prototyp siedem lat później. Czyż nie jest to wyważanie otwartych drzwi?

Krzysztof Wilewski , dziennikarz portalu polska-zbrojna.pl

dodaj komentarz

komentarze

~Katol - Inkwizytor
1449218640
~Rob - muszę się tutaj z Tobą zgodzić . Nie jest to jedyna konstrukcja . Jest jeszcze m.in. AM Tapczan .. .
FF-6C-B3-6A
~Rob
1449133200
Głupotki Pan wypisuje. Hipopotam nie jest jedynym dostępnym rozwiązaniem, a AMZ nie może być na uprzywilejowanej pozycji, bo tak się Panu podoba. No i brak logiki Pan wykazał. Jeśli AMZ wygra (przecież może wygrać!) to po co im kolejne 3 lata na opracowanie czegoś co mają już opracowane i to za państwowe pieniądze!! Niech się zgłoszą i wygrają dając najniższą cenę (skoro już to mają) i najkrótszy czas opracowania (skoro już gotowe). A może jednak nie jest tak jak Pan pisze?
BA-BF-1D-0B
~Katol - Lajkonik
1449041640
Proszę jeszcze raz napisać artykuł na ten temat.
FF-6C-B3-6A

Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
 
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pracowity dyżur Typhoonów
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Pilecki ucieka z Auschwitz
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Podniebny Pegaz
„Pułaski” na Atlantyku
Więcej na mieszkanie za granicą
Składy wysokiego ryzyka
Viva Polaki! Viva liberatori!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Ełku wykuwają charaktery
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Zwycięstwo mordercy
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Święto ludzi z pasją
Zatopiony problem
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Poznać rakietowego Homara
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Wyścig zbrojeń wystartował
Medycyna na morzu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Powstaje armia dronów
Więcej amunicji do Rosomaków
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Henry Szymanski na tropie prawdy
Baltic Sea Under Control
Więcej polskiego trotylu dla USA
Podniebne wsparcie sojuszników
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Wyrok za tragiczny wypadek
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Trzy dekady DGW
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Sport kształtuje mentalność
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Rodzina na wagę złota
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Polskie F-16 w służbie NATO
Kolejowy sabotaż udaremniony
Double Eagle – podwodny tropiciel
Pierwsza misja Gripenów
Strażnik nieba
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Rex Bolizlavus
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Debiut polskiego AW149
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Szabla hubalczyków

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO