moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sowiecki samolot znaleziony w bagnie

Ponad 70 lat przeleżał w błotach starorzecza Bzury sowiecki samolot z czasów II wojny światowej. Odnaleźli go pasjonaci ze Stowarzyszenia Eksploracyjnego „Sakwa”. Najprawdopodobniej w weekend spróbują podnieść wrak. Na razie wydobyli z niego m.in. silnik, radiostację i spadochron.

Samolot wystartował z Płocka. Leciał nisko nad ziemią. W okolicach miejscowości Kamion dostrzegli go niemieccy żołnierze, którzy w popłochu wycofywali się przed Armią Czerwoną. Chwycili za broń. Chwilę później płonąca maszyna pikowała w stronę starorzecza Bzury. Tam roztrzaskała się o lód i utonęła w bagnie. Działo się to na początku 1945 roku.

Silnik uda się uruchomić

O samolocie zagrzebanym w błocie jeden z mieszkańców Kamionu opowiedział Michałowi Antczakowi ze Stowarzyszenia Eksploracyjnego na rzecz Ratowania Zabytków „Sakwa”. – Postanowiliśmy sprawdzić ten sygnał. Wystąpiliśmy o zgodę do właścicieli gruntów, na których miał znajdować się samolot, oraz wojewódzkiego konserwatora zabytków – wspomina Antczak. Załatwianie formalności trwało kilka miesięcy, same poszukiwania – znacznie krócej. – Sprawdziliśmy teren za pomocą wykrywaczy metali. Bardzo szybko udało nam się namierzyć wrak. Spoczywał niemal dokładnie w miejscu, które nam wcześniej wskazano – opowiada Antczak.

Kilka dni temu eksploratorzy z „Sakwy” wspólnie z pracownikami Muzeum Wisły w Wyszogrodzie oraz strażakami z miejscowej OSP odsłonili szczątki maszyny. – Z bagna wydobyliśmy między innymi silnik, części poszycia, radiostację, spadochron i należący do jednego z członków załogi pistolet maszynowy – wylicza Antczak. Część znaleziska najprawdopodobniej pozostanie w Wyszogrodzie. – Ale niektóre eksponaty będziemy chcieli przekazać do wyspecjalizowanej placówki, choćby Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Tak najpewniej zrobimy z silnikiem. Zachował się niemal w idealnym stanie. Po 70 latach jest w nim jeszcze olej i benzyna. Mechanicy, którzy go widzieli, twierdzą, że wystarczy miesiąc pracy, by go ponownie uruchomić – opowiada Zdzisław Leszczyński, dyrektor Muzeum Wisły.

Podczas odsłaniania wraku uczestnicy akcji natrafili też na ludzkie szczątki. – Nie wiemy, do ilu osób należały. Po liczbie pasów w kokpicie możemy wnioskować, że w samolocie znajdowały się trzy osoby – wyjaśnia Leszczyński i dodaje: – Informację na ten temat przesłaliśmy do rosyjskiej ambasady, która zdecyduje o losie szczątków.

Czy to bombowiec Pe-2?

Odkrywcy nie mają jeszcze stuprocentowej pewności, jaki samolot odnaleźli. – Wiele wskazuje jednak na to, że w bagnie spoczywa Pe-2 – mówi Leszczyński. To sowiecki bombowiec nurkujący z czasów II wojny światowej. Został zaprojektowany przez więźniów politycznych z Centralnego Biura Konstrukcyjnego 29. Pracowało ono pod ścisłym nadzorem NKWD. Pe-2 był produkowany w latach 1941–1942. W tym czasie fabryki opuściło blisko 11,5 tysiąca tego typu maszyn. Następcą Pe-2 został używany od 1943 roku Pe-2FT. Co ciekawe, to właśnie bombowiec tego typu rozbił się w 1952 roku w centrum Poznania. W katastrofie zginęło trzech członków załogi oraz sześciu przechodniów i robotników pracujących przy budowie mostu. Wypadek szybko został utajniony. Jego szczegóły na światło dzienne wyszły dopiero kilka lat temu.

Tymczasem historia samolotu znalezionego na Mazowszu będzie miała ciąg dalszy. – Już w weekend spróbujemy wydobyć wrak z bagna. Liczymy na pomoc wojska, strażaków i wolontariuszy, którzy chcieliby zaangażować się w projekt. Rozmowy w tej sprawie prowadzą lokalne władze – informuje Antczak.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: OSP Wyszogród

dodaj komentarz

komentarze

~ mławiak48
1506679020
W Mławie w latach 60-tych był rosyjski samolot jako pomnik u harcerzy.Kto go zdemontował.i przywłaszczył wrak?
2B-E1-A1-7E
~nick
1494689880
Nie sowiecki, tylko ruski. Nie róbmy z ruskich mitycznego narodu, którego już nie ma.
D5-D2-92-69

Policjanci w koszarach WOT
 
Bezpieczniejsza Europa
Wypadek Rosomaka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podróż w ciemność
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Wyższe stawki dla niezawodowych
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Śmierć gorsza niż wszystkie
Świat F-35
Czarna Pantera celuje
Drukowanie dronów
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
BWP-1 – historia na dekady
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Podejrzane manewry na Bałtyku
Prezydent na wschodniej granicy
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Kajakami po medale
Broń przeciwko wrogim satelitom
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Święto sportów walki w Warendorfie
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
„Różycki” zwodowany
Ewakuacja Polaków z Izraela
Strażnicy polskiego nieba
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Ratownik w akcji
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Pierwsze oficerskie gwiazdki
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Dzieci wojny
Pancerny kot w polskim wojsku
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Planowano zamach na Zełenskiego
The Power of Infrastructure
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Pracowity pobyt w kosmosie
Nie żyje żołnierz PKW Irak
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Inwestycja w żołnierzy
Flyer, zdobywca przestworzy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Odbudowa obrony cywilnej kraju

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO