moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sowiecki samolot znaleziony w bagnie

Ponad 70 lat przeleżał w błotach starorzecza Bzury sowiecki samolot z czasów II wojny światowej. Odnaleźli go pasjonaci ze Stowarzyszenia Eksploracyjnego „Sakwa”. Najprawdopodobniej w weekend spróbują podnieść wrak. Na razie wydobyli z niego m.in. silnik, radiostację i spadochron.

Samolot wystartował z Płocka. Leciał nisko nad ziemią. W okolicach miejscowości Kamion dostrzegli go niemieccy żołnierze, którzy w popłochu wycofywali się przed Armią Czerwoną. Chwycili za broń. Chwilę później płonąca maszyna pikowała w stronę starorzecza Bzury. Tam roztrzaskała się o lód i utonęła w bagnie. Działo się to na początku 1945 roku.

Silnik uda się uruchomić

O samolocie zagrzebanym w błocie jeden z mieszkańców Kamionu opowiedział Michałowi Antczakowi ze Stowarzyszenia Eksploracyjnego na rzecz Ratowania Zabytków „Sakwa”. – Postanowiliśmy sprawdzić ten sygnał. Wystąpiliśmy o zgodę do właścicieli gruntów, na których miał znajdować się samolot, oraz wojewódzkiego konserwatora zabytków – wspomina Antczak. Załatwianie formalności trwało kilka miesięcy, same poszukiwania – znacznie krócej. – Sprawdziliśmy teren za pomocą wykrywaczy metali. Bardzo szybko udało nam się namierzyć wrak. Spoczywał niemal dokładnie w miejscu, które nam wcześniej wskazano – opowiada Antczak.

Kilka dni temu eksploratorzy z „Sakwy” wspólnie z pracownikami Muzeum Wisły w Wyszogrodzie oraz strażakami z miejscowej OSP odsłonili szczątki maszyny. – Z bagna wydobyliśmy między innymi silnik, części poszycia, radiostację, spadochron i należący do jednego z członków załogi pistolet maszynowy – wylicza Antczak. Część znaleziska najprawdopodobniej pozostanie w Wyszogrodzie. – Ale niektóre eksponaty będziemy chcieli przekazać do wyspecjalizowanej placówki, choćby Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Tak najpewniej zrobimy z silnikiem. Zachował się niemal w idealnym stanie. Po 70 latach jest w nim jeszcze olej i benzyna. Mechanicy, którzy go widzieli, twierdzą, że wystarczy miesiąc pracy, by go ponownie uruchomić – opowiada Zdzisław Leszczyński, dyrektor Muzeum Wisły.

Podczas odsłaniania wraku uczestnicy akcji natrafili też na ludzkie szczątki. – Nie wiemy, do ilu osób należały. Po liczbie pasów w kokpicie możemy wnioskować, że w samolocie znajdowały się trzy osoby – wyjaśnia Leszczyński i dodaje: – Informację na ten temat przesłaliśmy do rosyjskiej ambasady, która zdecyduje o losie szczątków.

Czy to bombowiec Pe-2?

Odkrywcy nie mają jeszcze stuprocentowej pewności, jaki samolot odnaleźli. – Wiele wskazuje jednak na to, że w bagnie spoczywa Pe-2 – mówi Leszczyński. To sowiecki bombowiec nurkujący z czasów II wojny światowej. Został zaprojektowany przez więźniów politycznych z Centralnego Biura Konstrukcyjnego 29. Pracowało ono pod ścisłym nadzorem NKWD. Pe-2 był produkowany w latach 1941–1942. W tym czasie fabryki opuściło blisko 11,5 tysiąca tego typu maszyn. Następcą Pe-2 został używany od 1943 roku Pe-2FT. Co ciekawe, to właśnie bombowiec tego typu rozbił się w 1952 roku w centrum Poznania. W katastrofie zginęło trzech członków załogi oraz sześciu przechodniów i robotników pracujących przy budowie mostu. Wypadek szybko został utajniony. Jego szczegóły na światło dzienne wyszły dopiero kilka lat temu.

Tymczasem historia samolotu znalezionego na Mazowszu będzie miała ciąg dalszy. – Już w weekend spróbujemy wydobyć wrak z bagna. Liczymy na pomoc wojska, strażaków i wolontariuszy, którzy chcieliby zaangażować się w projekt. Rozmowy w tej sprawie prowadzą lokalne władze – informuje Antczak.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: OSP Wyszogród

dodaj komentarz

komentarze

~ mławiak48
1506679020
W Mławie w latach 60-tych był rosyjski samolot jako pomnik u harcerzy.Kto go zdemontował.i przywłaszczył wrak?
2B-E1-A1-7E
~nick
1494689880
Nie sowiecki, tylko ruski. Nie róbmy z ruskich mitycznego narodu, którego już nie ma.
D5-D2-92-69

Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Kircholm 1605
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Transbałtycka współpraca
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Niezłomni w obronie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
„JUR” dla terytorialsów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Droga do GROM-u”
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
WOT na Szlaku Ratunkowym
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Kosmiczny Perun
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Maratońskie święto w Warszawie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Standardy NATO w Siedlcach
Priorytetowe zaangażowanie
„Road Runner” w Libanie
W poszukiwaniu majora Serafina
Koniec dzieciństwa
Speczespół wybierze „Orkę”
Jelcz się wzmacnia
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Szli po odznakę norweskiej armii
Polskie Bayraktary nad Turcją
W wojsku orientują się najlepiej
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
DragonFly czeka na wojsko
Polski „Wiking” dla Danii
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Abolicja dla ochotników
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sztuka i służba w jednym kadrze
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Zawiszacy na Litwie
Mity i manipulacje
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO