moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rada Ministrów o zmianach w ustawie Prawo lotnicze

We wtorek Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo lotnicze, przedłożony przez ministra obrony narodowej.

Zaproponowano przepisy, które umożliwią cywilnym samolotom transportowym, polskim i obcym, wykonującym zadania na potrzeby sił zbrojnych RP, start i lądowanie na polskich lotniskach wojskowych. Wszystkie operacje lotnictwa cywilnego na lotniskach wojskowych będą wykonywane z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa.

W Polsce obecnie, co do zasady, nie jest możliwe lądowanie cywilnego statku powietrznego na lotnisku wojskowym. Natomiast pozostałe państwa NATO powszechnie wykorzystują cywilne statki powietrzne w celach wojskowych i zezwalają im na operacje na lotniskach wojskowych.

Dzięki nowym regulacjom cywilne transportowe statki powietrzne będą mogły być wykorzystane do zabezpieczenia logistycznego misji stabilizacyjnych wykonywanych przez polskie kontyngenty wojskowe. Łatwiejszy będzie transport ładunków wielkogabarytowych i niebezpiecznych na miejsce załadunku lub wyładunku. W niektórych sytuacjach sprzętu i ludzi nie trzeba będzie przemieszczać na lotnisko cywilne, ale będzie można użyć najbliższego lotniska wojskowego.

W projekcie ustawy szczegółowo określono sytuacje, kiedy cywilne statki powietrzne będą mogły startować z lotnisk wojskowych i lądować na nich.

W projekcie ustawy nie chodzi o pełne otwarcie lotnisk wojskowych do użytku publicznego, ale jedynie o stworzenie możliwości ich wykorzystania, kiedy to będzie absolutnie niezbędne i racjonalne operacyjnie. Dlatego udostępnienie lotniska wojskowego samolotom cywilnych za każdym razem będzie wymagało zgody dowódcy operacyjnego rodzajów sił zbrojnych rp, wydanej w porozumieniu z dowódcą jednostki organizacyjnej lub związku organizacyjnego sił zbrojnych, który użytkuje lotnisko wojskowe. Dopuszczenie wybranych operacji cywilnych statków powietrznych na lotniskach wojskowych nie spowoduje zmiany charakteru lotniska – nie będzie ono podlegało prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Nie będzie obowiązku wpisywania lotniska wojskowego, wykorzystywanego przez samoloty cywilne realizujące zadnia na rzecz sił zbrojnych, do rejestru lotnisk cywilnych.

W celu zapewnienia bezpiecznej operacji lotniczej na lotnisku wojskowym przepisy uzupełniono o obowiązek przekazywania przez ministra obrony narodowej aktualnych danych technicznych i eksploatacyjnych takiego lotniska. Dane te będą udostępnianie w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczej (AIP).

Przyjęto, że do badania zdarzeń lotniczych (wypadków lotniczych), gdy cywilny statek powietrzny realizował zadania na potrzeby Sił Zbrojnych RP, właściwa będzie Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych.

Ustawa ma obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Źródło: CIR

red. PZ

dodaj komentarz

komentarze


Biel i czerwień łączy pokolenia
 
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Pływacy i maratończycy na medal
Czarne oliwki dla sojuszników
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Pilecki ucieka z Auschwitz
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Tragiczne zdarzenie na służbie
Husarz na straży nieba
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Pierwsi na oceanie
Szybki marsz, trudny odwrót
Daglezje poszukiwane
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Awanse na Trzeciego Maja
Wojna w świętym mieście, epilog
Patriotyczny maraton
25 lat w NATO – serwis specjalny
Pod skrzydłami Kormoranów
Ameryka daje wsparcie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wioślarze i triatlonistka na podium
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Zmiany w dodatkach stażowych
Posłowie dyskutowali o WOT
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Wytropić zagrożenie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Polki pobiegły po srebro!
Barwy Ojczyzny
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
NATO na północnym szlaku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Pytania o europejską tarczę
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Święto stołecznego garnizonu
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
W obronie wschodniej flanki NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO