moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zapomniany dywizjon doczekał się muzeum

Replikę przedwojennego samolotu RWD-13 będzie można obejrzeć podczas niedzielnego pikniku, który uświetni otwarcie Muzeum Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku. W zbiorach placówki znalazły się między innymi fragmenty dawnych hydroplanów, stare zdjęcia i dokumenty. A to dopiero początek.


1 lipca 1920 roku w Pucku powstała Baza Lotnictwa Morskiego. Dwa tygodnie później służący w niej chor. pil. Andrzej Zubrzycki wykonał pierwszy lot nad Bałtykiem z banderą polskiej Marynarki Wojennej. Zasiadał za sterami wodnosamolotu „Friedrichshafen”. W latach 1920-1939 w mieście stacjonował Morski Dywizjon Lotniczy.

Hydroplan i śmigła

I właśnie o tym, nieco zapomnianym, fragmencie polskiej historii przypominać ma rozpoczynające właśnie działalność muzeum w Pucku. Na pomysł jego założenia wpadli członkowie Stowarzyszenia Historycznego Morskiego Dywizjonu Lotniczego. Placówka będzie się mieściła w budynku dawnej radiostacji, który wydzierżawili od miasta.

– Na wystawie będzie można obejrzeć pozostałości dawnych wodnosamolotów, w tym kilka oryginalnych śmigieł, części przedwojennych mundurów, stare zdjęcia i dokumenty – wylicza kmdr por. Mariusz Konarski, jeden z inicjatorów projektu. Na tym jednak nie koniec. Członkowie stowarzyszenia właśnie tworzą replikę hydroplanu Lublin RXIII. To między innymi maszyny tego typu wchodziły w skład puckiego dywizjonu. – Na razie powstał ogon maszyny, który zostanie wyeksponowany wewnątrz muzeum – zapowiada kmdr por. Konarski. Tymczasem wkrótce powinny się rozpocząć prace nad rekonstrukcją kolejnej maszyny – francuskiej łodzi latającej Schreck FBA-17. – Tak naprawdę muzeum cały czas się tworzy. Zbiory uzupełniamy na bieżąco. Sami mieszkańcy przynoszą nam cenne pamiątki po wujkach czy dziadkach, którzy służyli w dywizjonie – przyznaje kmdr por. Konarski.


Uroczystości związane z otwarciem placówki zostały rozłożone na dwa dni. Rozpoczną się w niedzielę, w samo południe. Wówczas to wszyscy chętni będą mogli zwiedzić wystawę, a dodatkowo obejrzeć replikę przedwojennego samolotu RWD-13, którą skonstruował jeden z członków stowarzyszenia, postrzelać ze starej broni, spotkać się z pasjonatami rekonstrukcji historycznej czy spróbować wojskowej grochówki. W poniedziałek odbędą się oficjalne uroczystości.

Morski Dywizjon Lotniczy miał do dyspozycji ponad 30 różnego typu maszyn – od hydroplanów, poprzez łodzie latające aż do samolotów kołowych. Służący w nim lotnicy operowali zarówno nad Bałtykiem, jak i lądem. Wykonywali zadania wywiadowcze, obserwacyjne, zrzucali bomby i torpedy, zajmowali się łącznością oraz transportem. We wrześniu 1939 piloci podejmowali próby walki z niemieckim lotnictwem i marynarką wojenną, nie odnieśli jednak znaczących sukcesów. Przeciwnik miał zbyt dużą przewagę liczebną i techniczną.

Nad brytyjskim niebem

Potem jednak lotnicy morscy walczyli w siłach powietrznych wszystkich państw koalicyjnych, m.in. nad Wielką Brytanią i północnym Atlantykiem. – W tym okresie tradycje Morskiego Dywizjonu Lotniczego kontynuował 304 Dywizjon Bombowy „Ziemi Śląskiej” im. ks. Józefa Poniatowskiego – wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Jego załogi wykonały podczas wojny 2939 lotów bojowych, spędzając w powietrzu 24 tysiące godzin. Zatopiły dwa i uszkodziły pięć okrętów podwodnych nieprzyjaciela, zestrzeliły sześć jego samolotów, a uszkodziły cztery – wylicza kmdr ppor. Cichy. 304 Dywizjon został rozwiązany pod koniec 1946 roku.

Dziś za działania nad obszarami morskimi odpowiada Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej. Podlegają jej dwie bazy: 43 Baza Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz 44 Baza Lotnictwa Morskiego, która ma lotniska w Siemirowicach i Darłowie. Lotnicy morscy korzystają m.in. ze śmigłowców SH-2G i Mi-14PŁ oraz samolotów Bryza. Wykonują zadania związane np. z rozpoznaniem, poszukiwaniem i zwalczaniem okrętów podwodnych czy też ratownictwem morskim.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. Muzeum Morskiego Dywizjonu Lotniczego

dodaj komentarz

komentarze


Rekompensaty na ostatniej prostej
 
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Nowe Abramsy już w Wesołej
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Flyer, zdobywca przestworzy
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Bezpieczniejsza Europa
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Ewakuacja Polaków z Izraela
Dzieci wojny
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ostatnia niedziela…
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Radar na bezpieczeństwo
Święto sportów walki w Warendorfie
Planowano zamach na Zełenskiego
Broń przeciwko wrogim satelitom
Wołyń – pamiętamy
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Kajakami po medale
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Pracowity pobyt w kosmosie
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Potrzebujemy najlepszych
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Umacnianie ściany wschodniej
Demony wojny nie patrzą na płeć
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
Pierwszy polski lot Apache’a
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
Zatrzymania na granicach
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Wyższe stawki dla niezawodowych
Tłumy na zawodach w Krakowie
Podejrzane manewry na Bałtyku
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
Ratownik w akcji
Odznaczenia za misję
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
Śmierć gorsza niż wszystkie
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Czarne Pantery, ognia!
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
BWP-1 – historia na dekady
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Czarna Pantera celuje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO