moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Unikatowe czołgi odzyskają życie

Ruszył remont dwóch unikatowych czołgów, które niedawno trafiły do Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu. Pierwszy to niemiecki Pz.Kpfw III podarowany przez Norwegów. Drugi brytyjski Cromwell. Przez lata stał zapomniany w bazie pod Lizboną. Do Polski przyjechały dzięki staraniom wojska, MON i MSZ.


Pz.Kpfw III trafił do Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu. – Maszynę przede wszystkim trzeba oczyścić z rdzy oraz betonu i w ten sposób przygotować ją do piaskowania – tłumaczy Maciej Boruń z Koła Przyjaciół Muzeum Broni Pancernej, które działa przy poznańskim Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych.

Zalany betonem i zamieniony w schron

Czołgi tego typu walczyły między innymi w bitwie na Łuku Kurskim. Egzemplarz należący do muzeum w połowie 1944 roku został przezbrojony i przerzucony do Norwegii. Tam wziął udział w Wojnie Lapońskiej. Po kapitulacji hitlerowskich Niemiec wszystkie ich czołgi, które znajdowały się w tym rejonie Europy przejęli Brytyjczycy, a potem przekazali je norweskiej armii. „Poznański” Pz.Kpfw III był wykorzystywany do początku lat 50. Po wycofaniu ze służby Norwegowie wkopali go w ziemię i zalali kilkudziesięcioma tonami betonu. W ten sposób czołg został zamieniony w schron i kolejne kilkadziesiąt lat spędził na lotnisku w Bardufoss. Pasjonaci z Polski odkryli go trochę przez przypadek. Po wspólnych staraniach przedstawicieli armii i polskich dyplomatów, maszyna trafiła do Poznania.

Czy „trójka” ruszy z miejsca

Niedługo potem entuzjaści skupieni wokół muzeum zaapelowali do wszystkich, którzy mogliby pomóc w remoncie. – Dostaliśmy trochę części, ale nadal sporo nam brakuje – przyznaje Boruń. – Problemem są na przykład ogniwa gąsienic. Mamy dziesięć, a potrzebujemy aż 190 – dodaje. Tymczasem kilka tygodni temu pomoc zadeklarowało Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, które posiada wrak „trójki”. – Do Poznania trafi między innymi wanna czołgu, silnik, skrzynie biegów i gąsienice. Muzeum stwierdziło, że warto wspomóc Poznań, tym bardziej, że są to części, które nie są u nas wykorzystywane – przyznawał w rozmowie z PAP Zdzisław Zajdler, główny inwentaryzator MWP.


Na razie nie wiadomo, jak długo może potrwać renowacja i jakim rezultatem ostatecznie się zakończy. – Chcemy, aby „trójka” mogła ruszyć z miejsca – podkreśla Boruń. Gdyby tak się stało, byłby to jedyny w Polsce niemiecki czołg z czasów II wojny światowej, który jeździ.

Cromwell w rękach pancernych magików

Ale na tym nie koniec. Równolegle prowadzony jest bowiem remont Cromwella – brytyjskiego czołgu z czasów II wojny światowej, który dzięki staraniom przedstawicieli wojska, MSZ i MON trafił do Poznania z Portugalii. To właśnie takich maszyn używali żołnierze 1 Dywizji Pancernej 1 Korpusu Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie. Renowacją Cromwella zajmują się zaprzyjaźnieni z muzeum „pancerni magicy” z firmy Artura Zysa.

Czołg jest już w Pławcach pod Środą Wielkopolską. – Pierwszym krokiem był demontaż wieży i błotników. W ten sposób maszyna została przygotowana do piaskowania – tłumaczy Boruń.

Poznańskie Muzeum Broni Pancernej ma w swoich zbiorach przeszło 40 eksponatów. Wśród nich są czołgi, działa samobieżne, pojazdy opancerzone, samochody.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Muzeum Broni Pancernej

dodaj komentarz

komentarze

~gery
1408305000
zamorro@ Ale klepiesz bzdury! W Polsce jest jezdzaca tylko replika Pantery a Hetzer to dzialo samobiezne ,tzw. niszczyciel czolgow.
57-31-8C-2A
~zamorro
1401029880
Zdaje się, że niemieckich - jeżdżących czołgów z II wojny światowej w Polsce jest trochę więcej, choćby Panthera i Hetzer.
DE-FC-70-82

Największy transport Abramsów w tym roku
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
NATO – jesteśmy z Polską
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
„Road Runner” w Libanie
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
W poszukiwaniu majora Serafina
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Rekompensaty na nowych zasadach
Brytyjczycy żegnają Malbork
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wielkie zbrojenia za Odrą
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Black Hawki nad Warszawą
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Brytyjczycy na wschodniej straży
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Cios w plecy
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Pożegnanie z Columbią
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Miliardy na budowę schronów
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Czołgiści w ogniu
Hekatomba na Woli
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Debiut polskich Patriotów
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Krok ku niezależności
Dwie agresje, dwie okupacje
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Z najlepszymi na planszy
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Kurs dla najlepszych w SERE
Apache’e nad Inowrocławiem
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
17 września 1939. Nigdy więcej
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Zwycięska batalia o stolicę
Człowiek w pętli
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Święto Wojsk Lądowych
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Husarz z polskim instruktorem
Orlik na Alfę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO