moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

600 godzin ekologicznego patrolu

Załoga samolotu An-28E z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego wykonała piąty w tym roku lot na kontrolę czystości wód Polskiej Strefy Ekonomicznej Bałtyku. Wykonując zadania na rzecz ochrony morskiego środowiska naturalnego lotnicy w Siemirowic spędzili w powietrzu już ponad 600 godzin.

Realizację wykonanego w dniu 3 kwietnia zadania załoga w składzie: kapitan pilot Tomasz Majewski (dowódca załogi), kapitan pilot Daniel Brzoskowski (drugi pilot), starszy bosman Piotr Nieradka (technik pokładowy) oraz kapitan nawigator Mariusz Sasim i starszy chorąży Grzegorz Thiede (operatorzy systemów pokładowych) rozpoczęła od przebazowania samolotu 0405 na lotnisko w Gdyni Babich Dołach. Po przyjęciu na pokład inspektora Urzędu Morskiego, na podstawie aktualnych danych satelitarnych przeprowadzono szczegółową analizę zadania i przebiegu trasy lotu, z uwzględnieniem rejonów, gdzie potencjalnie mogło wystąpić zanieczyszczenie powierzchni morza. Lot obejmował głównie kontrolę wschodniej i północnej części Polskiej Strefy Ekonomicznej Bałtyku. W ciągu 3,5 godzin „ekologiczna” Bryza pokonała trasę o długości prawie 900 kilometrów.

Współpraca lotnictwa Marynarki Wojennej z Urzędem Morskim w zakresie działań na rzecz ochrony morskiego środowiska naturalnego rozpoczęła się w 2001 roku, kiedy to dwa samoloty transportowe typu Bryza (numer 0404 i 0405) doposażono w radar obserwacji bocznej MSS-5000 oraz podkadłubowy skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody. Na samolocie 0404 zamontowano również dodatkowe zbiorniki paliwa, dzięki czemu jego długotrwałość lotu wzrosła z 4 do 6 godzin.

Początkowo „ekologiczne” Bryzy trafiły do 1 Dywizjonu Lotniczego, a po jego przeformowaniu do 28 Puckiej Eskadry Lotniczej w Gdyni Babich Dołach. Od listopada 2004 roku weszły na wyposażenie 30 Kaszubskiej Eskadry Lotniczej w Siemirowicach. W 2008 roku samolot z numerem 0405 doposażono także w system umożliwiający automatyczną identyfikację jednostek pływających AIS (ang. Automatic Identification System).

Załogi mają obecnie możliwość wykrycia zanieczyszczenia na powierzchni wody, lokalizacji jego przyczyny oraz wykonania dokumentacji pozwalającej na wszczęcie postępowania i wyciągnięcie konsekwencji wobec sprawcy. Realizowane loty mają zarówno charakter prewencyjny, jak i interwencyjny, ponieważ 44 Baza Lotnictwa Morskiego realizuje je w terminach uzgodnionych wcześniej z Urzędem Morskim, jednocześnie utrzymując ciągłą gotowość do ich wykonania „na wezwanie”.

Od początku 2005 roku lotnicy z Siemirowic wykonali blisko 140 tego typu misji, spędzając w powietrzu ponad 600 godzin.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Specjalsi pod nowym dowództwem
 
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
K2. Azjatycka pantera
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Policjanci w koszarach WOT
Pionierski dron
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rakiety dla polskich FA-50
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Nowa dostawa Homarów-K
Podróż w ciemność
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
NATO przechodzi do działania
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Planowano zamach na Zełenskiego
Strażnicy polskiego nieba
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Śmierć gorsza niż wszystkie
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Podejrzane manewry na Bałtyku
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Dzień, który zmienił bieg wojny
Świat F-35
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Wyższe stawki dla niezawodowych
Ratownik w akcji
Święto sportów walki w Warendorfie
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Kajakami po medale
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Ewakuacja Polaków z Izraela
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
The Power of Infrastructure
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Inwestycja w żołnierzy
GROM’s DNA
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wypadek Rosomaka
Flyer, zdobywca przestworzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO