moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Myśliwce czekają na przeprowadzkę

Cztery samoloty służyły niegdyś w 28 Słupskim Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. Dziś stoją na zamkniętym terenie lotniska w Redzikowie, na którym ma powstać amerykańska baza. Miłośnicy lotnictwa chcą, aby maszyny cieszyły oczy mieszkańców. Odnowili je i planują przenieść na teren pobliskiego osiedla. Brakuje im jednak na to pieniędzy.


– Boimy się, że wraz z intensyfikacją prac w ramach programu „tarczy antyrakietowej” samoloty mogą zostać bezpowrotnie stracone lub zniszczone – tłumaczy płk rez. pil. Franciszek Klimczuk, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół 28 Słupskiego Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. Jak dodaje, myśliwce Lim-5, MiG-19PM, MiG-21PF i MiG-23M używane niegdyś przez stacjonujący na lotnisku w Redzikowie koło Słupska 28 Pułk pozostały tam jako pomniki.

Teraz na tym terenie ma powstać amerykańska baza systemu obrony przeciwrakietowej. – Teren lotniska jest ogrodzony i nikt postronny nie ma dostępu do zabytkowych MiG-ów. Nie można ich obejrzeć ani zrobić im zdjęcia – wyjaśnia prezes. Dlatego opiekujące się maszynami stowarzyszenie, skupiające m.in. byłych pilotów i pracowników jednostki, chce przenieść je na teren pobliskiego osiedla.

– Byłyby atrakcją dla wszystkich oraz pamiątką przypominającą najlepsze lata słupskiego lotnictwa wojskowego – argumentuje płk Klimczuk. Jak dodaje, jest wśród nich prawdziwa perełka, czyli jeden z trzech zachowanych w Polsce MiG-ów-19. Pozostałe dwa stoją w Muzeum Lotnictwa w Krakowie i poznańskiej 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego.

Choć najstarsza z maszyn ma ok. 60 lat, wszystkie są w doskonałym stanie. W zeszłym roku zostały oczyszczone, odnowione i odmalowane przez członków stowarzyszenia. Teraz zabytkowe maszyny mają trafić na gminną działkę w pobliżu dawnego wojskowego osiedla. Pomiędzy nimi zostanie ulokowany stojący obecnie przed budynkiem dawnego dowództwa pułku obelisk poświęcony 19 pilotom jednostki, którzy zginęli podczas lotów.

Stowarzyszenie ma już wszystkie niezbędne zezwolenia budowlane. Trwają teraz prace porządkowe na działce. – Oczyszczamy teren, przygotowujemy cokoły, na których mają stanąć samoloty. Jedno stanowisko jest już gotowe – wylicza Wacław Łutowicz, wiceprezes stowarzyszenia.

Żeby zmniejszyć koszty przedsięwzięcia, większość prac związanych z przeniesieniem maszyn wykonują sami członkowie. Nie są jednak w stanie zapłacić za transport i wszystkie materiały, dlatego zaczęli zbiórkę pieniędzy na ten cel. Jak wylicza prezes Klimczuk, potrzebne jest ok. 10 tys. zł na wynajęcie dźwigu i lawety do przewiezienia samolotów oraz 5 tys. zł na dokończenie betonowych cokołów i montaż oświetlenia z monitoringiem. – Chcemy przenieść samoloty w czerwcu. Przez wakacje trwałyby prace montażowe i porządkowe, a uroczyste przecięcie wstęgi planujemy na 17 września, w 62. rocznicę utworzenia pułku w Redzikowie – mówi Wacław Łutowicz.

Pasjonaci liczą na wsparcie lokalnych przedsiębiorców, miłośników lotnictwa, mieszkańców i byłych osób służących w 28 Pułku. Chętni do wsparcia projektu znajdą niezbędne informacje na stronie stowarzyszenia: 28splm.webt.pl.

***
28 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego został sformowany w Redzikowie w 1951 r., a rozwiązano go w związku z reformą armii 31 grudnia 2000 r. W pułku służył m.in. jako dowódca eskadry polski kosmonauta Mirosław Hermaszewski. Jednostka traktowana była jako jedna z najważniejszych w kraju i wyposażana w nowy sprzęt. W 1956 r. w jej wyposażeniu pojawiły się produkowane w Polsce radzieckie myśliwce MiG-17, nazwane Lim-5. Trzy lata później wprowadzono MiG-i-19, pierwsze w Polsce myśliwce o ponaddźwiękowej prędkości. Natomiast w 1973 r. do pułku trafiły MiG-i-21, wówczas podstawowy samolot myśliwski w Polsce. Sześć lat później zaczęły je zastępować nowoczesne w tamtych czasach wielozadaniowe MiG-i-23. W Polsce służyły 42 maszyny tego typu, wszystkie w Redzikowie.

AD

autor zdjęć: Wacław Łutowicz

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1396800120
podobny do Su-22.
39-FF-C3-6D

Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
„Road Runner” w Libanie
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sportowcy na poligonie
Abolicja dla ochotników
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Wellington „Zosia” znad Bremy
Pięściarska uczta w Suwałkach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Niespokojny poranek pilotów
Mity i manipulacje
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Standardy NATO w Siedlcach
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Polski „Wiking” dla Danii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Kircholm 1605
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Medale dla sojuszników z Niderlandów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pomnik nieznanych bohaterów
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
MID w nowej odsłonie
Edukacja z bezpieczeństwa
Sukces Polaka w biegu z marines
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Wyrównać szanse
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Brytyjczycy na wschodniej straży
„JUR” dla terytorialsów
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Koniec dzieciństwa
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Husarze bliżej Polski
W wojsku orientują się najlepiej
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Operacja NATO u brzegów Estonii
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Pamięć łączy pokolenia
Bóbr na drodze Hannibala

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO