moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne MRAP-y dla polskiego wojska

Mimo że ważą ponad 12 t, są bardzo zwrotne, dynamiczne i sprawdzają się w trudnym terenie. Wozów opancerzonych M-ATV od kilku lat używają polskie wojska specjalne. Teraz Agencja Uzbrojenia zapowiedziała, że w połowie stycznia do Polski dotrą kolejne tego typu pojazdy. Przekazał je nieodpłatnie rząd Stanów Zjednoczonych.

Agencja Uzbrojenia podaje, że Wojsko Polskie niedługo otrzyma kolejne wozy opancerzone M-ATV. Do sił zbrojnych ma trafić 79 minoodpornych pojazdów typu MRAP (Mine Resistant Ambush Protected). Z takich wozów od kilku lat korzystają żołnierze wojsk specjalnych, głównie gliwickiej jednostki Agat.

– Umowa na dostawę pojazdów firmy Oshkosh w ramach programu Excess Defense Articles (EDA) została zawarta pomiędzy rządami Rzeczypospolitej Polskiej a Stanów Zjednoczonych 31 lipca 2023 roku – przypomina ppłk Grzegorz Polak, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia. – Dostawę pojazdów zaplanowano na drugą połowę stycznia 2024 roku – dodaje. Zgodnie z założeniami programu EDA, Waszyngton wspiera sojuszników przekazując – nieodpłatnie lub po obniżonych kosztach – sprzęt z nadwyżek sił zbrojnych armii Stanów Zjednoczonych. W tym wypadku Polska nie zapłaci za MRAP-y, pokryje jedynie koszt transportu tych wozów z USA.

Ppłk Polak wyjaśnia ponadto, że w październiku 2023 roku wozy zostały poddane dokładnemu sprawdzeniu na terenie składnicy sprzętu Red River Army Depot w Teksasie. Polscy specjaliści wybrali 79 samochodów, które były w najlepszym stanie technicznym i nie wymagały żadnych inwestycji i remontów. Jeszcze nie wiadomo, które jednostki dostaną amerykański sprzęt. Prawdopodobnie wozy trafią do wojsk specjalnych lub lądowych. Wcześniej jednak pojazdy będą dostosowane do obowiązujących w Polsce przepisów ruchu drogowego.

Poprzednią partię opancerzonych M-ATV Wojsko Polskie otrzymało na początku 2015 roku. Były to wozy używane przez amerykańskich żołnierzy, m.in. na misji w Afganistanie. Wszystkie były jednak sprawne, ich przebieg wynosił średnio zaledwie 3 tys. km, a zostały wyprodukowane w latach 2009–2010.

Jest kilka wersji M-ATV, ale ich cechą wspólną jest zwiększona odporność na wybuchy min oraz umiejętność doskonałego radzenia sobie nawet w najtrudniejszym terenie. Bezpieczeństwo załodze gwarantuje m.in. specjalnie skonstruowana kabina i kadłub, którego opancerzone podwozie jest ułożone w kształcie litery „V”. W wozie zamontowano fotele przeciwwybuchowe dla załogi, każdy żołnierz ma też pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa. M-ATV są wyposażone w system przeciwpożarowy obejmujący wnętrze kabiny, komorę silnika, koła oraz zbiornik paliwa.

Wozy sprawdzają się podczas patroli, działań rozpoznawczych, a nawet pościgowych. Bez wyposażenia i załogi M-ATV waży ponad 12 t, ale jego ciężar można zwiększyć o kolejne 4 t. Ma ponad 6 m długości, około 2,5 m szerokości i wysokość ponad 3 m. Po utwardzonej nawierzchni może poruszać się z prędkością przekraczającą 110 km/h.

Załogę wozu tworzy pięć osób: kierowca, dowódca i trzech operatorów. Za kabiną wozu znajduje się część bagażowa, w której można przewozić sprzęt wojskowy lub stworzyć dodatkowe miejsce dla kolejnych dwóch operatorów. Uzbrojenie M-ATV stanowią: wielokalibrowy karabin maszynowy 12,7 mm lub granatnik automatyczny kalibru 40 mm.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Spc. Esmeralda Cervantes, Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Z najlepszymi na planszy
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
StormRider na fali
Piorun 2 coraz bliżej
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Najmłodszy w rodzinie
Wyczekiwane przyspieszenie
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Pancerna pięść
Dwie agresje, dwie okupacje
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
„Road Runner” w Libanie
Zwycięska batalia o stolicę
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Detect & Classify: satelity z AI
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Huta Stalowa Wola na MSPO
„Był twarzą sił powietrznych”
Salwa z wysokości
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Beret „na rekinka” lub koguta
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Radary, które widzą wszystko
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Kikimora o wielu twarzach
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Pilica+ coraz bliżej
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Towarzysze czołgów
Nietypowa premiera targowa
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Startuje „Żelazny obrońca”
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Hekatomba na Woli
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Nasz Hercules
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Świetne występy polskich żołnierzy
Spotkanie Trump-Nawrocki
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Tuga – postrach dronów
Nocne ataki na Ukrainę
Klucz do bezpieczeństwa
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Orlik na Alfę
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Grot A3 w drodze do linii
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Brytyjczycy żegnają Malbork
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Drony w ofensywie
Wielkie zbrojenia za Odrą
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO