moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykański kolos dla polskich komandosów

Amerykanie przekazali dziś polskim siłom specjalnym wysokiej klasy pojazdy opancerzone MRAP typu M-ATV. To klasa opancerzonych samochodów patrolowych, które z powodzeniem zabezpieczały i zabezpieczają amerykańskich żołnierzy podczas misji bojowych. MRAP typu M-ATV jest następcą udanej wersji pojazdów opancerzonych wersji HMMWV, który to pojazd mają w swoim technicznym arsenale m.in. komandosi JWK – pisze mjr rez. Tomasz „Burza” Burzyński, były oficer JWK Lubliniec.

Pojazd osadzono na zmodyfikowanym podwoziu ciężarówki MTVR, opracowanym na podstawie doświadczeń z użycia tego typu pojazdów w Iraku i Afganistanie. Wielką zaletą MRAP jest odporność na wybuchy min. Dotyczy to głównie modelu Cougar i MaxxPro, które przy masie prawie 20 ton znacznie zwiększyły szanse na przeżycie przewożonych żołnierzy, zwłaszcza podczas ataków z użyciem min pułapek. Jednak w odróżnieniu do HMMWV, są to pojazdy mniej mobilne na górzystych i nieutwardzonych drogach. Szczególnie w Afganistanie był to minus tego modelu pojazdu. Co najważniejsze, pojazd zapewnia ochronę załogi i przewożonych żołnierzy nawet przy wybuchu pod kołem miny o masie do 10 kg TNT. To zadanie było zresztą priorytetem, jeśli chodzi o MRAP.

Żołnierze są w nim bezpieczniejsi

Konstrukcja MRAP to nowatorskie podwozie ułożone w kształcie litery V. Większe niż w HMMWV bezpieczeństwo załogi zapewnia kabina pojazdu MRAP. Zastosowane rozwiązanie, tzw. kitted hull, łączy elementy kadłuba za pomocą śrub, zapewniając przy tym wielowarstwowe opancerzenie. Nadwozie zabezpieczone jest masą uszczelniającą. Wewnątrz pojazdu znajdują się fotele przeciwwybuchowe dla załogi. Każdy członek załogi ma pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa. M-ATV są wyposażone w system przeciwpożarowy. Do innych pozytywów należy zaliczyć mocny, trwały silnik z jego parametrami użytkowymi (ekonomiczne spalanie przy zwiększonej masie pojazdu). Co ważne, wersja użytego w MRAP silnika CAT jest bardzo znana w Europie. Warto podkreślić, że egzemplarze, które przekazali nam Amerykanie, nie przejechały więcej niż 3 tys. km.

Czy w naszych warunkach terenowych pojazd ten spełni oczekiwania żołnierzy sił specjalnych? Przyszłość pokaże. Niewątpliwie jednak MRAP będzie pojazdem dobrym do zabezpieczenia działań żołnierzy jednostki AGAT czy Nil. W przypadku działań operatorów z JWK, GROM oraz Formozy ten pojazd będzie można najlepiej wykorzystać w zespołach wsparcia i zabezpieczenia. Ich zespołom bojowym – moim zdaniem – przydałby się pojazd bardziej mobilny. Na polskich drogach i bezdrożach sprawdziłaby się na przykład toyota w wersji opancerzonej.

Wydaje się, że pojazdy, które otrzymaliśmy od Amerykanów, to najlepsza wersja MRAP, która spełni swoje zadanie przy patrolowaniu, zabezpieczaniu i wsparciu rozpoznania.

mjr rez. Tomasz „Burza” Burzyński
były oficer JWK

dodaj komentarz

komentarze

~Wojak83
1425033720
iras29 kto powiedział, że się zna na wszystkim... kąśliwy to ty jesteś w swoich wypowiedziach. Też cię znam i nie będę się wypowiadał na twój temat, bo i po co... Komu to potrzebne jednego się lubi drugiego nie, normalne jak w życiu. Ale można inaczej przekazywać swoja opinie niż w komentarzach na temat faceta który poświecił 16 lat jednostce i był jednym z nas, nie musisz się zgadzać z jego publikacjami. Czasem i ja się nie zgadzam z jego opiniami. To nie znaczy, że nie ma prawa mieć swojej opinii na tematy na który pisze. Wiadomo, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia... I wszystkich nie zadowolisz. Więcej luzu kolego.
8D-C2-E4-7E
~iras29
1425028920
Wojak83 widzę że jesteś ukąśliwy co do wycieczek do bramy to nie ujma bo dobrze wiesz że takie wycieczki też musiały być organizowane wiadomo po ko go(sam też jeździłeś) ... Na marginesie to znam tego Pana i nie będe się wypowiadał na jego temat, chodzi mi oto że jego niektóre publikacje mnie wkurzają bo widzę że facet zna się na wszystkim a jeśli coś jest do wszystkiego to wiadomo do czego jest...pozdro...
92-C6-14-DD
~rozsadny
1425022200
Potencjał finansowy USA a naszego budżetu na MON jest taki, że oni zmieniają swoje zabawki co 10 lat a my nie koniecznie co dekadę... jeśli jest to taki złom jak pisze szafa to ja chętnie taki chce nawet na żółtych tablicach rejestracyjnych... Ciekawe co sami użytkownicy moją do powiedzenia na ten temat. Pewnie przeważy opinia, że darowanemu koniowi nie patrzy się w pysk..
8D-C2-E4-7E
~szafa
1424958480
rząd USA zdecydował o wycofaniu części sprzętu z eksploatacji- ja również zrezygnowałem z dźwigania starej lodówki- zawołałem złomiarzy; a my się podniecamy :kolosem"
FB-06-77-35
~Wojak83
1424941620
IRAS29, tak się składa, że Burza pisze cyt "na przykład".... i z tego co piszesz podejrzewam, że myślisz o Toyocie Hilux... Chciałbym ci powiedzie, że jest wiele modeli Toyoty czy innych pojazdów mających więcej miejsca niż Hilux, a Burza o tym o konkretnym modelu nie pisze.... Na marginesie ja siedziałem z Burzą może nie w Toyocie ale MRAP i muszę ci powiedzie, że po pierwsze był w pełnym ekwipunku po drugie nie była to wycieczka do bramy... może był logistykiem, ale przez pryzmat misji muszę ci powiedzieć jeżeli go nie znasz miał ikrę o która nie podejrzewałbyś oficera logistyki. Więcej empatii mniej zawziętości i więcej prób czytania ze zrozumieniem... Pozdrawiam
8D-C2-E4-7E
~iras29
1424897100
a co mieli zamówić Honkery a Pan BURZA niech lepiej pisze o ciuszkach bo to jest jego oczko a nie o sprawach technicznych bo on na pewno nie siedział w pełnym ekwipunku w Toyota i nie ma pojęcia o pojazdac
92-C6-14-DD
~ja
1424883180
I dlatego że przekazali swoje pojazdy nie zamówimy takich w naszych zakładach. Zakłady nasze padną, choć nie robią gorszych pojazdów.
69-CE-AE-0A

Więcej na mieszkanie za granicą
 
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Viva Polaki! Viva liberatori!
Piękny przykład patriotyzmu
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Składy wysokiego ryzyka
Wyrok za tragiczny wypadek
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Zatopiony problem
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Zwycięstwo mordercy
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Podniebne wsparcie sojuszników
Polskie F-16 w służbie NATO
Szabla hubalczyków
Pilecki ucieka z Auschwitz
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Sport kształtuje mentalność
Baltic Sea Under Control
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
„Pułaski” na Atlantyku
W Ełku wykuwają charaktery
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Medycyna na morzu
Pracowity dyżur Typhoonów
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Więcej polskiego trotylu dla USA
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Pierwsza misja Gripenów
Kolejowy sabotaż udaremniony
Powstaje armia dronów
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Więcej amunicji do Rosomaków
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Wyścig zbrojeń wystartował
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Strażnik nieba
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rex Bolizlavus
Rodzina na wagę złota
Poznać rakietowego Homara
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Trzy dekady DGW
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Double Eagle – podwodny tropiciel
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Henry Szymanski na tropie prawdy
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Podniebny Pegaz
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Debiut polskiego AW149
Święto ludzi z pasją

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO