moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykański kolos dla polskich komandosów

Amerykanie przekazali dziś polskim siłom specjalnym wysokiej klasy pojazdy opancerzone MRAP typu M-ATV. To klasa opancerzonych samochodów patrolowych, które z powodzeniem zabezpieczały i zabezpieczają amerykańskich żołnierzy podczas misji bojowych. MRAP typu M-ATV jest następcą udanej wersji pojazdów opancerzonych wersji HMMWV, który to pojazd mają w swoim technicznym arsenale m.in. komandosi JWK – pisze mjr rez. Tomasz „Burza” Burzyński, były oficer JWK Lubliniec.

Pojazd osadzono na zmodyfikowanym podwoziu ciężarówki MTVR, opracowanym na podstawie doświadczeń z użycia tego typu pojazdów w Iraku i Afganistanie. Wielką zaletą MRAP jest odporność na wybuchy min. Dotyczy to głównie modelu Cougar i MaxxPro, które przy masie prawie 20 ton znacznie zwiększyły szanse na przeżycie przewożonych żołnierzy, zwłaszcza podczas ataków z użyciem min pułapek. Jednak w odróżnieniu do HMMWV, są to pojazdy mniej mobilne na górzystych i nieutwardzonych drogach. Szczególnie w Afganistanie był to minus tego modelu pojazdu. Co najważniejsze, pojazd zapewnia ochronę załogi i przewożonych żołnierzy nawet przy wybuchu pod kołem miny o masie do 10 kg TNT. To zadanie było zresztą priorytetem, jeśli chodzi o MRAP.

Żołnierze są w nim bezpieczniejsi

Konstrukcja MRAP to nowatorskie podwozie ułożone w kształcie litery V. Większe niż w HMMWV bezpieczeństwo załogi zapewnia kabina pojazdu MRAP. Zastosowane rozwiązanie, tzw. kitted hull, łączy elementy kadłuba za pomocą śrub, zapewniając przy tym wielowarstwowe opancerzenie. Nadwozie zabezpieczone jest masą uszczelniającą. Wewnątrz pojazdu znajdują się fotele przeciwwybuchowe dla załogi. Każdy członek załogi ma pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa. M-ATV są wyposażone w system przeciwpożarowy. Do innych pozytywów należy zaliczyć mocny, trwały silnik z jego parametrami użytkowymi (ekonomiczne spalanie przy zwiększonej masie pojazdu). Co ważne, wersja użytego w MRAP silnika CAT jest bardzo znana w Europie. Warto podkreślić, że egzemplarze, które przekazali nam Amerykanie, nie przejechały więcej niż 3 tys. km.

Czy w naszych warunkach terenowych pojazd ten spełni oczekiwania żołnierzy sił specjalnych? Przyszłość pokaże. Niewątpliwie jednak MRAP będzie pojazdem dobrym do zabezpieczenia działań żołnierzy jednostki AGAT czy Nil. W przypadku działań operatorów z JWK, GROM oraz Formozy ten pojazd będzie można najlepiej wykorzystać w zespołach wsparcia i zabezpieczenia. Ich zespołom bojowym – moim zdaniem – przydałby się pojazd bardziej mobilny. Na polskich drogach i bezdrożach sprawdziłaby się na przykład toyota w wersji opancerzonej.

Wydaje się, że pojazdy, które otrzymaliśmy od Amerykanów, to najlepsza wersja MRAP, która spełni swoje zadanie przy patrolowaniu, zabezpieczaniu i wsparciu rozpoznania.

mjr rez. Tomasz „Burza” Burzyński
były oficer JWK

dodaj komentarz

komentarze

~Wojak83
1425033720
iras29 kto powiedział, że się zna na wszystkim... kąśliwy to ty jesteś w swoich wypowiedziach. Też cię znam i nie będę się wypowiadał na twój temat, bo i po co... Komu to potrzebne jednego się lubi drugiego nie, normalne jak w życiu. Ale można inaczej przekazywać swoja opinie niż w komentarzach na temat faceta który poświecił 16 lat jednostce i był jednym z nas, nie musisz się zgadzać z jego publikacjami. Czasem i ja się nie zgadzam z jego opiniami. To nie znaczy, że nie ma prawa mieć swojej opinii na tematy na który pisze. Wiadomo, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia... I wszystkich nie zadowolisz. Więcej luzu kolego.
8D-C2-E4-7E
~iras29
1425028920
Wojak83 widzę że jesteś ukąśliwy co do wycieczek do bramy to nie ujma bo dobrze wiesz że takie wycieczki też musiały być organizowane wiadomo po ko go(sam też jeździłeś) ... Na marginesie to znam tego Pana i nie będe się wypowiadał na jego temat, chodzi mi oto że jego niektóre publikacje mnie wkurzają bo widzę że facet zna się na wszystkim a jeśli coś jest do wszystkiego to wiadomo do czego jest...pozdro...
92-C6-14-DD
~rozsadny
1425022200
Potencjał finansowy USA a naszego budżetu na MON jest taki, że oni zmieniają swoje zabawki co 10 lat a my nie koniecznie co dekadę... jeśli jest to taki złom jak pisze szafa to ja chętnie taki chce nawet na żółtych tablicach rejestracyjnych... Ciekawe co sami użytkownicy moją do powiedzenia na ten temat. Pewnie przeważy opinia, że darowanemu koniowi nie patrzy się w pysk..
8D-C2-E4-7E
~szafa
1424958480
rząd USA zdecydował o wycofaniu części sprzętu z eksploatacji- ja również zrezygnowałem z dźwigania starej lodówki- zawołałem złomiarzy; a my się podniecamy :kolosem"
FB-06-77-35
~Wojak83
1424941620
IRAS29, tak się składa, że Burza pisze cyt "na przykład".... i z tego co piszesz podejrzewam, że myślisz o Toyocie Hilux... Chciałbym ci powiedzie, że jest wiele modeli Toyoty czy innych pojazdów mających więcej miejsca niż Hilux, a Burza o tym o konkretnym modelu nie pisze.... Na marginesie ja siedziałem z Burzą może nie w Toyocie ale MRAP i muszę ci powiedzie, że po pierwsze był w pełnym ekwipunku po drugie nie była to wycieczka do bramy... może był logistykiem, ale przez pryzmat misji muszę ci powiedzieć jeżeli go nie znasz miał ikrę o która nie podejrzewałbyś oficera logistyki. Więcej empatii mniej zawziętości i więcej prób czytania ze zrozumieniem... Pozdrawiam
8D-C2-E4-7E
~iras29
1424897100
a co mieli zamówić Honkery a Pan BURZA niech lepiej pisze o ciuszkach bo to jest jego oczko a nie o sprawach technicznych bo on na pewno nie siedział w pełnym ekwipunku w Toyota i nie ma pojęcia o pojazdac
92-C6-14-DD
~ja
1424883180
I dlatego że przekazali swoje pojazdy nie zamówimy takich w naszych zakładach. Zakłady nasze padną, choć nie robią gorszych pojazdów.
69-CE-AE-0A

Pancerniacy jadą na misję
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Marynarz uratował turystkę w Tatrach
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Panczeniści na podium w Hamar
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Koniec bezkarności floty cieni?
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Wojsko ma swojego satelitę!
Noc na „pasku”
The Taste of Military Service
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Kto zostanie Asem Sportu?
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Piątka z czwartego wozu
Niebo pod osłoną
Wojsko z nowym programem rozwoju
Misja na rzecz zdrowia
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Mundurowi z benefitami
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Przełomowy czas dla WZL-2
Polski Rosomak dalej w produkcji
Gdy ucichnie artyleria
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Dzień wart stu lat
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
„Burza” nabiera kształtów
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Gala Boksu na Bemowie
Snowboardzistka i pływacy na medal
Najdłuższa noc
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Plan na WAM
Odpalili K9 Thunder
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Przygotowani na każdy scenariusz
W hołdzie poległym
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Historyczna „Wisła”
Paczka dla bohatera już w drodze!
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Sojusznicza obrona
Combat 56 u terytorialsów
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO