moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykański kolos dla polskich komandosów

Amerykanie przekazali dziś polskim siłom specjalnym wysokiej klasy pojazdy opancerzone MRAP typu M-ATV. To klasa opancerzonych samochodów patrolowych, które z powodzeniem zabezpieczały i zabezpieczają amerykańskich żołnierzy podczas misji bojowych. MRAP typu M-ATV jest następcą udanej wersji pojazdów opancerzonych wersji HMMWV, który to pojazd mają w swoim technicznym arsenale m.in. komandosi JWK – pisze mjr rez. Tomasz „Burza” Burzyński, były oficer JWK Lubliniec.

Pojazd osadzono na zmodyfikowanym podwoziu ciężarówki MTVR, opracowanym na podstawie doświadczeń z użycia tego typu pojazdów w Iraku i Afganistanie. Wielką zaletą MRAP jest odporność na wybuchy min. Dotyczy to głównie modelu Cougar i MaxxPro, które przy masie prawie 20 ton znacznie zwiększyły szanse na przeżycie przewożonych żołnierzy, zwłaszcza podczas ataków z użyciem min pułapek. Jednak w odróżnieniu do HMMWV, są to pojazdy mniej mobilne na górzystych i nieutwardzonych drogach. Szczególnie w Afganistanie był to minus tego modelu pojazdu. Co najważniejsze, pojazd zapewnia ochronę załogi i przewożonych żołnierzy nawet przy wybuchu pod kołem miny o masie do 10 kg TNT. To zadanie było zresztą priorytetem, jeśli chodzi o MRAP.

Żołnierze są w nim bezpieczniejsi

Konstrukcja MRAP to nowatorskie podwozie ułożone w kształcie litery V. Większe niż w HMMWV bezpieczeństwo załogi zapewnia kabina pojazdu MRAP. Zastosowane rozwiązanie, tzw. kitted hull, łączy elementy kadłuba za pomocą śrub, zapewniając przy tym wielowarstwowe opancerzenie. Nadwozie zabezpieczone jest masą uszczelniającą. Wewnątrz pojazdu znajdują się fotele przeciwwybuchowe dla załogi. Każdy członek załogi ma pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa. M-ATV są wyposażone w system przeciwpożarowy. Do innych pozytywów należy zaliczyć mocny, trwały silnik z jego parametrami użytkowymi (ekonomiczne spalanie przy zwiększonej masie pojazdu). Co ważne, wersja użytego w MRAP silnika CAT jest bardzo znana w Europie. Warto podkreślić, że egzemplarze, które przekazali nam Amerykanie, nie przejechały więcej niż 3 tys. km.

Czy w naszych warunkach terenowych pojazd ten spełni oczekiwania żołnierzy sił specjalnych? Przyszłość pokaże. Niewątpliwie jednak MRAP będzie pojazdem dobrym do zabezpieczenia działań żołnierzy jednostki AGAT czy Nil. W przypadku działań operatorów z JWK, GROM oraz Formozy ten pojazd będzie można najlepiej wykorzystać w zespołach wsparcia i zabezpieczenia. Ich zespołom bojowym – moim zdaniem – przydałby się pojazd bardziej mobilny. Na polskich drogach i bezdrożach sprawdziłaby się na przykład toyota w wersji opancerzonej.

Wydaje się, że pojazdy, które otrzymaliśmy od Amerykanów, to najlepsza wersja MRAP, która spełni swoje zadanie przy patrolowaniu, zabezpieczaniu i wsparciu rozpoznania.

mjr rez. Tomasz „Burza” Burzyński
były oficer JWK

dodaj komentarz

komentarze

~Wojak83
1425033720
iras29 kto powiedział, że się zna na wszystkim... kąśliwy to ty jesteś w swoich wypowiedziach. Też cię znam i nie będę się wypowiadał na twój temat, bo i po co... Komu to potrzebne jednego się lubi drugiego nie, normalne jak w życiu. Ale można inaczej przekazywać swoja opinie niż w komentarzach na temat faceta który poświecił 16 lat jednostce i był jednym z nas, nie musisz się zgadzać z jego publikacjami. Czasem i ja się nie zgadzam z jego opiniami. To nie znaczy, że nie ma prawa mieć swojej opinii na tematy na który pisze. Wiadomo, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia... I wszystkich nie zadowolisz. Więcej luzu kolego.
8D-C2-E4-7E
~iras29
1425028920
Wojak83 widzę że jesteś ukąśliwy co do wycieczek do bramy to nie ujma bo dobrze wiesz że takie wycieczki też musiały być organizowane wiadomo po ko go(sam też jeździłeś) ... Na marginesie to znam tego Pana i nie będe się wypowiadał na jego temat, chodzi mi oto że jego niektóre publikacje mnie wkurzają bo widzę że facet zna się na wszystkim a jeśli coś jest do wszystkiego to wiadomo do czego jest...pozdro...
92-C6-14-DD
~rozsadny
1425022200
Potencjał finansowy USA a naszego budżetu na MON jest taki, że oni zmieniają swoje zabawki co 10 lat a my nie koniecznie co dekadę... jeśli jest to taki złom jak pisze szafa to ja chętnie taki chce nawet na żółtych tablicach rejestracyjnych... Ciekawe co sami użytkownicy moją do powiedzenia na ten temat. Pewnie przeważy opinia, że darowanemu koniowi nie patrzy się w pysk..
8D-C2-E4-7E
~szafa
1424958480
rząd USA zdecydował o wycofaniu części sprzętu z eksploatacji- ja również zrezygnowałem z dźwigania starej lodówki- zawołałem złomiarzy; a my się podniecamy :kolosem"
FB-06-77-35
~Wojak83
1424941620
IRAS29, tak się składa, że Burza pisze cyt "na przykład".... i z tego co piszesz podejrzewam, że myślisz o Toyocie Hilux... Chciałbym ci powiedzie, że jest wiele modeli Toyoty czy innych pojazdów mających więcej miejsca niż Hilux, a Burza o tym o konkretnym modelu nie pisze.... Na marginesie ja siedziałem z Burzą może nie w Toyocie ale MRAP i muszę ci powiedzie, że po pierwsze był w pełnym ekwipunku po drugie nie była to wycieczka do bramy... może był logistykiem, ale przez pryzmat misji muszę ci powiedzieć jeżeli go nie znasz miał ikrę o która nie podejrzewałbyś oficera logistyki. Więcej empatii mniej zawziętości i więcej prób czytania ze zrozumieniem... Pozdrawiam
8D-C2-E4-7E
~iras29
1424897100
a co mieli zamówić Honkery a Pan BURZA niech lepiej pisze o ciuszkach bo to jest jego oczko a nie o sprawach technicznych bo on na pewno nie siedział w pełnym ekwipunku w Toyota i nie ma pojęcia o pojazdac
92-C6-14-DD
~ja
1424883180
I dlatego że przekazali swoje pojazdy nie zamówimy takich w naszych zakładach. Zakłady nasze padną, choć nie robią gorszych pojazdów.
69-CE-AE-0A

Cel: wyszkolić podoficera
Pieta Michniowska
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Inwestycje w mobilność wojska
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Cisza przed wojną
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
K2 będą produkowane w Polsce
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Orlik na Alfę
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Na rosyjskim pasku
Las Pamięci uczci poległych
Warszawo, do broni!
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Warszawa uczciła rocznię Powstania
Rekompensaty na ostatniej prostej
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Kolarskie święto w stolicy
Czołg K2 made in Poland
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Ostatnia niedziela…
7TP – czołg kompromisu
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nie żyje żołnierz PKW Irak
BWR-1 – weteran po liftingu
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Stańcie do apelu!
Zmiana warty na wschodniej granicy
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Terytorialsi zawitają do Płocka
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Tłumy na zawodach w Krakowie
Pucharowe zmagania Polaków
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Cześć bohaterom naszej wolności
Aira – pierwszy pies wojskowy w 6 Mazowieckiej Brygadzie OT
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Warsztat na kółkach dla F-16
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Nocny patrol myśliwców
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Coraz więcej żołnierzy pomaga usuwać skutki nawałnic
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Czas próby
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Zmodernizowany Leopard 2PL
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W drodze po młodszego nurka
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Na ratunek pancerniakom
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO