moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wielofunkcyjna koparka dla saperów

Podniesie ładunek o wadze do 7 t, można też na niej zainstalować specjalistyczne narzędzia inżynieryjne: łyżkę do zrywania nawierzchni, łyżki poziomujące i profilowe, szczypce do skał lub bali drewna oraz przecinarkę do asfaltu. Żołnierze 18 Pułku Saperów otrzymali pierwszą nowoczesną koparkę na podwoziu kołowym – to UDS 214.3, zbudowana na bazie ciężarówki Scania XT P460 8 × 8.

Polskie wojska inżynieryjne, które odpowiadają za minowanie i rozminowywanie terenu oraz budowę i naprawę umocnień, fortyfikacji, dróg i przepraw drogowo-mostowych, używają dwóch typów mobilnych koparek na podwoziach kołowych. Pierwszy model to K-407, koparka zbudowana na ciężarówce Star 660, druga – K-407C – bazuje na Starze 266. To jednak konstrukcje mocno już przestarzałe. Właśnie dlatego Wojsko Polskie kilka lat temu zdecydowało o wymianie koparek na nowoczesny sprzęt, który lepiej będzie spełniać wymagania współczesnego pola walki. Saperom szczególnie zależało na tym, aby maszyny, które zastąpią modele K-407 i K-407C, można było lepiej dostosować do zadań inżynieryjnych, np. poprzez zamontowanie dodatkowych narzędzi jak chociażby hydraulicznych nożyc.

W kwietniu ubiegłego roku 3 Regionalna Baza Logistyczna ogłosiła przetarg na zakup 36 mobilnych koparek, które miały być dostarczane partiami do końca 2027 roku. Pierwsza sztuka w 2024 roku, 10 w 2025 i 11 w 2026 roku, a 14 rok później.

REKLAMA

Na początku stycznia firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne, która złożyła w postępowaniu najkorzystniejszą ofertę, poinformowała iż przekazała już wojsku pierwszą nowoczesną koparkę kołową UDS 214,3 zbudowaną na bazie ciężarówki Scania P460B8X8HZ CP20L o układzie napędowym 8 x 8. Pojazd trafił do 18 Pułku Saperów.

Koparka ma masę 28 t (bez zabudowy), długość 11,1 m i szerokość 2,55 m. Wyposażona jest w silnik o mocy 338 kW (460 KM) pozwalający osiągnąć maksymalną prędkość 90 km/h. Na ciężarówce Scania zainstalowano system koparkowy słowackiej firmy CSM Industry s.r.o., który ma wysuwane ramię teleskopowe o maksymalnym zasięgu nieco ponad 10 m i udźwigu 7 t. Zamiast tradycyjnej łyżki na głowicy koparki (obracanej o 360 stopni) można zainstalować m.in. łyżkę do zrywania nawierzchni, łyżki poziomujące i profilowe, szczypce do skał lub bali drewna, przecinarkę do asfaltu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Szczęśniak Pojazdy Specjalne

dodaj komentarz

komentarze


Poznać rakietowego Homara
 
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zwycięstwo mordercy
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Debiut polskiego AW149
Podniebny Pegaz
Henry Szymanski na tropie prawdy
Pierwsza misja Gripenów
„Pułaski” na Atlantyku
Składy wysokiego ryzyka
Rex Bolizlavus
Wyrok za tragiczny wypadek
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Double Eagle – podwodny tropiciel
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Podniebne wsparcie sojuszników
Viva Polaki! Viva liberatori!
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Baltic Sea Under Control
Powstaje armia dronów
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Więcej polskiego trotylu dla USA
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Kolejowy sabotaż udaremniony
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Wyścig zbrojeń wystartował
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Pilecki ucieka z Auschwitz
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Więcej amunicji do Rosomaków
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Sport kształtuje mentalność
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Polskie F-16 w służbie NATO
Zatopiony problem
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Szabla hubalczyków
Więcej na mieszkanie za granicą
Pracowity dyżur Typhoonów
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Święto ludzi z pasją
Medycyna na morzu
W Ełku wykuwają charaktery
Strażnik nieba
Trzy dekady DGW
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Rodzina na wagę złota
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO