moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kontrakt na koparki

3 Regionalna Baza Logistyczna podpisała trzy umowy na dostawę jeszcze w tym roku 114 pojazdów: koparko-ładowarek na podwoziu kołowym i koparek na podwoziu gąsienicowym. Wartość kontraktu to niemal 90 mln zł. Zamówiony sprzęt inżynieryjny trafi na Podlasie, gdzie posłuży do budowy umocnień realizowanych w ramach Tarczy Wschód.  

Różnego typu koparki, koparko-ładowarki czy koparko-spycharki stanowią podstawowe wyposażenie wojsk inżynieryjnych. Są używane przez żołnierzy nie tylko do prac drogowo-mostowych, czyli np. budowy nowych i naprawy starych dróg, ale również do realizacji zadań związanych z wznoszeniem (oraz niszczeniem wrogich) zapór, umocnień i fortyfikacji.

Jednostki inżynieryjne używają obecnie dwóch typów koparek na podwoziach kołowych: modelu K-407, bazującego na Starze 660, oraz modelu K-407C, zbudowanego na Starze 266. Wojsko Polskie zamierzało dokupić kolejne tego rodzaju pojazdy, ale plany te miały być zrealizowane w ciągu kilku najbliższych lat. Jednak uruchomienie programu „Tarcza Wschód” oraz zaangażowanie żołnierzy w usuwanie skutków powodzi na południu Polski wymusiło modyfikację planów zakupowych.

Wojskowi postanowili przyspieszyć kupno dodatkowych samodzielnych koparek i koparko-ładowarek. Zadanie to powierzono Inspektoratowi Wsparcia Sił Zbrojnych, a dokładniej 3 Regionalnej Bazie Logistycznej z Krakowa. Pod koniec października 2024 roku przedstawiciele 3 RBLog podpisali trzy umowy na dostawę jeszcze w tym roku 114 maszyn: koparko-ładowarek na podwoziu kołowym i koparek na podwoziu gąsienicowym. Skarb Państwa zapłaci za ten sprzęt prawie 90 mln zł.

W ramach pierwszej umowy firma Interhandler Sp. z o.o. dostarczy za ponad 5,5 mln zł sześć koparek na podwoziu gąsienicowym (trzy jako zamówienie gwarantowane za kwotę 2 790 983 zł oraz trzy w ramach prawa opcji za taka samą sumę).

Druga umowa opiewa na nieco ponad 41 mln zł i przewiduje dostawę 58 koparko-ładowarek z tzw. małymi kołami (przednie koła o wielkości 18–20", tylne – 24–26"), które dostarczy firma Interhandler Sp. z o.o. Tutaj również zastosowano prawo opcji – 34 koparki jako zamówienie gwarantowane i 24 egzemplarze jako opcja.

Ostatnia, trzecia umowa o wartości nieco ponad 43 mln zł, przewiduje że dwie firmy: Interhandler Sp. z o.o. oraz SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. dostarczą wojsku 50 koparko-ładowarek na tzw. dużych kołach (koła przednie w rozmiarze 26–28" i koła tylne w rozmiarze 26-28"). 25 pojazdów ma być dostarczone w ramach zamówienia gwarantowanego (za 21 mln zł) a drugie 25 pojazdów jako prawo opcji.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mł. chor. Piotr Gubernat

dodaj komentarz

komentarze

~riko
1731874440
Ciekawe czy ktoś pomyślał aby część była już opancerzona? Myśląc perspektywicznie.
40-5D-B6-AE
~kubek
1731662100
Dlaczego ogranicza się do budowy tylko odcinków z Białorusią i Rosją ,zapomniano o manewrze obejścia linii obronnych Francji podczas II WS ,czy nikt nie zakłada możliwości obejścia granicy z Ukrainą i Litwą
CA-D6-C5-D3

Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Razem na ratunek
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Wojsko na Horyzoncie
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Obywatele chcą być #wGotowości
Gdy ucichnie artyleria
The Darker, the Better
Mundurowi z benefitami
Marynarze podjęli wyzwanie
Zmierzyli się z własnymi słabościami
AW149 made in Poland
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
wGotowości do reakcji
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Pancerniacy jadą na misję
Nowe Kraby w Sulechowie
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Militarne Schengen
Najdłuższa noc
W krainie Świętego Mikołaja
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Niebo pod osłoną
Wojsko ma swojego satelitę!
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Po co wojsku satelity?
Wojskowy bus do szczęścia
Noc Dnia Podchorążego
Polscy marynarze na misjach
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Plan na WAM
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Pociski rakietowe dla Husarzy
Polski „Wiking” dla Danii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Komplet medali wojskowych na ringu
Skytrucki dla Niemiec
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Zwrot na Bałtyk
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Nowe zasady dla kobiet w armii
Dzień wart stu lat
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Więcej Herculesów dla Abramsów
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO