moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk na ostatniej prostej

Na początku sierpnia rozpoczną się negocjacje pierwszej umowy wykonawczej na zakup bojowych wozów piechoty Borsuk. Umowa ramowa zakładająca dostarczenie przez Hutę Stalowa Wola blisko 1400 pojazdów została podpisana na początku 2023 roku. Wstępnie szacowana wówczas wartość kontraktu to kilkadziesiąt mld zł.

– Zaproszenie do negocjacji zostało wysłane już w lipcu, z początkiem sierpnia siadamy do rozmów – mówi ppłk Grzegorz Polak, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia. Negocjacje będą dotyczyły pierwszej umowy wykonawczej na zakup bojowych wozów piechoty Borsuk. – Na tę chwilę nie możemy poinformować, jaka liczba wozów zostanie kupiona. To okaże się w toku negocjacji. Zależy nam, żeby kupić jak najwięcej, na jak najlepszych warunkach – dodaje ppłk Polak.

W sumie do wojska ma trafić około 1000 BWP Borsuk oraz 400 pojazdów specjalnych, które powstaną na bazie tego samego podwozia. Mają to być wozy specjalistyczne – gąsienicowe wozy dowodzenia Oset, wozy ewakuacji medycznej Gotem, gąsienicowe transportery rozpoznawcze Żuk, wozy zabezpieczenia technicznego Gekon oraz rozpoznawania skażeń Ares. Takie warunki ujęto w umowie ramowej podpisanej w lutym 2023 roku między Agencją Uzbrojenia a Hutą Stalowa Wola. Wstępnie szacowana wartość kontraktu to kilkadziesiąt mld zł.

BWP Borsuk to jeden z kluczowych projektów polskiego przemysłu zbrojeniowego. Jego początki sięgają 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju rozpisało konkurs na zaprojektowanie nowego bojowego wozu piechoty. Celem było zastąpienie nowoczesnymi pojazdami powszechnie używanych BWP-1. Wysłużone, postsowieckie konstrukcje nie spełniają wymagań współczesnego pola walki. Zastąpienie ich rodzimymi Borsukami to skok technologiczny. To, co wyróżnia je na tle pojazdów produkowanych w innych państwach to zdolność do samodzielnego pokonywania przeszkód wodnych. BWP Borsuk wyposażony jest ponadto w uzbrojenie typu rakietowego i artyleryjskiego, a jego pancerz spełnia natowskie normy na poziomach: STANAG 3 (z boku) oraz STANAG 4 (z przodu).

Innowacyjność Borsuka została doceniona w 2023 roku podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Projekt otrzymał wówczas Nagrodę Prezydenta RP dla produktów najlepiej służących podniesieniu poziomu bezpieczeństwa żołnierzy Sił Zbrojnych RP.

Możliwości Borsuka mieli okazję sprawdzić już żołnierze 16 Dywizji Zmechanizowanej podczas testów poligonowych. W przyszłości to właśnie do jej jednostek mają trafić nowe wozy bojowe.

Anna Pawłowska

autor zdjęć: st. chor. sztab. Mariusz Kraśnicki/ 15 BZ

dodaj komentarz

komentarze


Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Rekompensaty na nowych zasadach
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Czołgiści w ogniu
Black Hawki nad Warszawą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Dwie agresje, dwie okupacje
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Z najlepszymi na planszy
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Największy transport Abramsów w tym roku
Debiut polskich Patriotów
Defendery skompletowane
Wielkie zbrojenia za Odrą
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Hekatomba na Woli
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
W poszukiwaniu majora Serafina
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zwycięska batalia o stolicę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Brytyjczycy żegnają Malbork
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Kurs dla najlepszych w SERE
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Święto Wojsk Lądowych
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Husarz z polskim instruktorem
17 września 1939. Nigdy więcej
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Cios w plecy
„Road Runner” w Libanie
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Pożegnanie z Columbią
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Krok ku niezależności
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
NATO – jesteśmy z Polską
Orlik na Alfę
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO