moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk na ostatniej prostej

Na początku sierpnia rozpoczną się negocjacje pierwszej umowy wykonawczej na zakup bojowych wozów piechoty Borsuk. Umowa ramowa zakładająca dostarczenie przez Hutę Stalowa Wola blisko 1400 pojazdów została podpisana na początku 2023 roku. Wstępnie szacowana wówczas wartość kontraktu to kilkadziesiąt mld zł.

– Zaproszenie do negocjacji zostało wysłane już w lipcu, z początkiem sierpnia siadamy do rozmów – mówi ppłk Grzegorz Polak, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia. Negocjacje będą dotyczyły pierwszej umowy wykonawczej na zakup bojowych wozów piechoty Borsuk. – Na tę chwilę nie możemy poinformować, jaka liczba wozów zostanie kupiona. To okaże się w toku negocjacji. Zależy nam, żeby kupić jak najwięcej, na jak najlepszych warunkach – dodaje ppłk Polak.

W sumie do wojska ma trafić około 1000 BWP Borsuk oraz 400 pojazdów specjalnych, które powstaną na bazie tego samego podwozia. Mają to być wozy specjalistyczne – gąsienicowe wozy dowodzenia Oset, wozy ewakuacji medycznej Gotem, gąsienicowe transportery rozpoznawcze Żuk, wozy zabezpieczenia technicznego Gekon oraz rozpoznawania skażeń Ares. Takie warunki ujęto w umowie ramowej podpisanej w lutym 2023 roku między Agencją Uzbrojenia a Hutą Stalowa Wola. Wstępnie szacowana wartość kontraktu to kilkadziesiąt mld zł.

BWP Borsuk to jeden z kluczowych projektów polskiego przemysłu zbrojeniowego. Jego początki sięgają 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju rozpisało konkurs na zaprojektowanie nowego bojowego wozu piechoty. Celem było zastąpienie nowoczesnymi pojazdami powszechnie używanych BWP-1. Wysłużone, postsowieckie konstrukcje nie spełniają wymagań współczesnego pola walki. Zastąpienie ich rodzimymi Borsukami to skok technologiczny. To, co wyróżnia je na tle pojazdów produkowanych w innych państwach to zdolność do samodzielnego pokonywania przeszkód wodnych. BWP Borsuk wyposażony jest ponadto w uzbrojenie typu rakietowego i artyleryjskiego, a jego pancerz spełnia natowskie normy na poziomach: STANAG 3 (z boku) oraz STANAG 4 (z przodu).

Innowacyjność Borsuka została doceniona w 2023 roku podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Projekt otrzymał wówczas Nagrodę Prezydenta RP dla produktów najlepiej służących podniesieniu poziomu bezpieczeństwa żołnierzy Sił Zbrojnych RP.

Możliwości Borsuka mieli okazję sprawdzić już żołnierze 16 Dywizji Zmechanizowanej podczas testów poligonowych. W przyszłości to właśnie do jej jednostek mają trafić nowe wozy bojowe.

Anna Pawłowska

autor zdjęć: st. chor. sztab. Mariusz Kraśnicki/ 15 BZ

dodaj komentarz

komentarze


Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Sportowcy na poligonie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Husarze bliżej Polski
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Edukacja z bezpieczeństwa
Sukces Polaka w biegu z marines
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Niespokojny poranek pilotów
Standardy NATO w Siedlcach
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Marynarze podjęli wyzwanie
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Pamięć łączy pokolenia
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MID w nowej odsłonie
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Starcie pancerniaków
Abolicja dla ochotników
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Pięściarska uczta w Suwałkach
Mity i manipulacje
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Road Runner” w Libanie
Operacja NATO u brzegów Estonii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Pomnik nieznanych bohaterów
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Kircholm 1605
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Koniec dzieciństwa
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Wellington „Zosia” znad Bremy
Polski „Wiking” dla Danii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO