moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nadchodzi Borsuk

Czas BWP-1 minął. Nadchodzi czas Borsuka – powiedział we wtorek wicepremier Mariusz Błaszczak, który w siedzibie Huty Stalowa Wola zatwierdził umowę ramową na dostawę 1400 bojowych wozów piechoty Borsuk. Minister obrony narodowej zapowiedział, że pierwsze egzemplarze tych pojazdów zostaną przekazane polskiemu wojsku jeszcze w tym roku.

Umowę ramową w sprawie dostawy BWP Borsuk podpisali gen. bryg. Artur Kuptel, szef Agencji Uzbrojenia, i Jan Szwedo, prezes Huty Stalowa Wola. Dokument przewiduje, że do Wojska Polskiego trafią bojowe wozy piechoty Borsuk, a także pojazdy specjalistyczne: gąsienicowe transportery rozpoznawcze Żuk, gąsienicowe wozy dowodzenia Oset, wozy ewakuacji medycznej Gotem, wozy zabezpieczenia technicznego Gekon oraz transportery rozpoznania skażeń Ares. Łącznie będzie to 1400 wozów. Pierwsze cztery Borsuki, jeszcze w tym roku, zostaną przekazane 16 Dywizji Zmechanizowanej.


Film: Magdalena Miernicka, Przemysław Boryczka/ Zbrojna TV

Wicepremier Błaszczak poinformował, że wczoraj Rada Modernizacji Technicznej zatwierdziła projekt, który również zostanie powierzony Hucie Stalowa Wola. – Chodzi o przygotowanie, a potem produkcję bojowego wozu piechoty cięższego niż Borsuk. Ten bojowy wóz piechoty będzie się składał z dwóch podstawowych elementów, a więc z podwozia Kraba, które jest produkowane tu, w HSW na licencji koreańskiej, oraz z wieży, ze zdalnie sterowanego systemu wieżowego 30, który trafi do Borsuka, ale trafi także do tej wersji cięższej Borsuka. Będzie ona podstawowym wyposażeniem dla 18 Dywizji Zmechanizowanej i będzie współpracować z Abramsami, które w już w tym roku znajdą się w wyposażeniu 1 Brygady Pancernej wchodzącej w skład 18 Dywizji Zmechanizowanej – mówił minister obrony. Mariusz Błaszczak przypomniał także, że jednostki są wyposażane zarówno w broń produkowaną w Polsce, jak i sprzęt kupiony w Korei Południowej. – W bardzo szybkim tempie modernizujemy Wojsko Polskie. Odchodzimy od broni postsowieckiej, stawiamy na broń, która jest nowoczesna i zgodna ze standardami Sojuszu Północnoatlantyckiego – podkreślał wicepremier.

Sebastian Chwałek, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, przypomniał, że Huta Stalowa Wola to miejsce, w którym są produkowane armatohaubice Krab i samobieżne moździerze Rak. – Borsuk ma szansę, i wierzę że tak się stanie, zostać kolejnym znakiem rozpoznawczym HSW – zaznaczył. Dodał także, że realizowanie tak szerokiej oferty nie byłoby możliwe bez zaangażowania i wiedzy pracowników HSW. – Dzięki temu można podejmować kolejne wyzwania. A takim niewątpliwie jest seryjna produkcja Borsuka – stwierdził.

Z kolei Jan Szwedo, prezes HSW, stwierdził, że podpisana dziś umowa to dla spółki znaczący krok w przyszłość. – Jesteśmy gotowi do produkcji seryjnej – powiedział. – Nie zawiedliśmy do tej pory i nie zawiedziemy teraz – zapewnił.
Historia BWP Borsuk sięga 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na polecenie MON-u) zleciło rodzimemu przemysłowi zbrojeniowemu opracowanie konstrukcji nowego bojowego wozu piechoty. W projekt zaangażowało się konsorcjum składające się z kilku firm. Jego liderem została Huta Stalowa Wola. W skład konsorcjum weszły także: Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Obrum Sp. z o.o., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA, Rosomak SA, Wojskowe Zakłady Elektroniczne SA, Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.

Owocem tej współpracy jest właśnie Borsuk. Pojazd został zbudowany na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej i został wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30, którego główne uzbrojenie stanowi armata automatyczna Bushmaster Mk.44S. Umożliwia ona prowadzenie ognia z wykorzystaniem pięciu różnych typów amunicji, w tym amunicji programowalnej. Uzbrojenie pomocnicze, zintegrowane z wieżą, to sprzężony z armatą zmodyfikowany 7,62 mm karabin maszynowy UKM-2000C oraz podwójna wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych.

Masa pojazdu to 28 t, a maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć na utwardzonych drogach, to 65 km/h. Tym, co wyróżnia Borsuka, jest pływalność – podczas pokonywania przeszkód wodnych może się poruszać z prędkością 8 km/h. Załogę tworzy trzech żołnierzy: dowódca, działonowy operator i kierowca, a kolejnych sześciu może być nim transportowanych.

Docelowo BWP Borsuk ma zastąpić w wojskach lądowych wysłużone, postsowieckie BWP-1, które w dużej mierze nie spełniają oczekiwań współczesnego pola walki.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Maciej Nędzyński/ CO MON; grafika: PZ

dodaj komentarz

komentarze


Czy to już wojna?
Kosmiczna wystawa
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Awanse w dniu narodowego święta
Grecka walka z sabotażem
Abolicja dla ochotników
Starcie pancerniaków
Kaman – domknięcie historii
„Road Runner” w Libanie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Mity i manipulacje
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sportowcy na poligonie
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Arteterapia dla weteranów
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Zasiać strach w szeregach wroga
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
Sukces Polaka w biegu z marines
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Pięściarska uczta w Suwałkach
Gdy ucichnie artyleria
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Wellington „Zosia” znad Bremy
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Jesteśmy dziećmi wolności
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rusza program „wGotowości”
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Ku wiecznej pamięci
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Polski „Wiking” dla Danii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Standardy NATO w Siedlcach
Marynarze podjęli wyzwanie
Mundurowi z benefitami
Dzień wart stu lat
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
OPW budują świadomość obronną
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Im ciemniej, tym lepiej
F-35 z Norwegii znowu w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO