moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nadchodzi Borsuk

Czas BWP-1 minął. Nadchodzi czas Borsuka – powiedział we wtorek wicepremier Mariusz Błaszczak, który w siedzibie Huty Stalowa Wola zatwierdził umowę ramową na dostawę 1400 bojowych wozów piechoty Borsuk. Minister obrony narodowej zapowiedział, że pierwsze egzemplarze tych pojazdów zostaną przekazane polskiemu wojsku jeszcze w tym roku.

Umowę ramową w sprawie dostawy BWP Borsuk podpisali gen. bryg. Artur Kuptel, szef Agencji Uzbrojenia, i Jan Szwedo, prezes Huty Stalowa Wola. Dokument przewiduje, że do Wojska Polskiego trafią bojowe wozy piechoty Borsuk, a także pojazdy specjalistyczne: gąsienicowe transportery rozpoznawcze Żuk, gąsienicowe wozy dowodzenia Oset, wozy ewakuacji medycznej Gotem, wozy zabezpieczenia technicznego Gekon oraz transportery rozpoznania skażeń Ares. Łącznie będzie to 1400 wozów. Pierwsze cztery Borsuki, jeszcze w tym roku, zostaną przekazane 16 Dywizji Zmechanizowanej.


Film: Magdalena Miernicka, Przemysław Boryczka/ Zbrojna TV

Wicepremier Błaszczak poinformował, że wczoraj Rada Modernizacji Technicznej zatwierdziła projekt, który również zostanie powierzony Hucie Stalowa Wola. – Chodzi o przygotowanie, a potem produkcję bojowego wozu piechoty cięższego niż Borsuk. Ten bojowy wóz piechoty będzie się składał z dwóch podstawowych elementów, a więc z podwozia Kraba, które jest produkowane tu, w HSW na licencji koreańskiej, oraz z wieży, ze zdalnie sterowanego systemu wieżowego 30, który trafi do Borsuka, ale trafi także do tej wersji cięższej Borsuka. Będzie ona podstawowym wyposażeniem dla 18 Dywizji Zmechanizowanej i będzie współpracować z Abramsami, które w już w tym roku znajdą się w wyposażeniu 1 Brygady Pancernej wchodzącej w skład 18 Dywizji Zmechanizowanej – mówił minister obrony. Mariusz Błaszczak przypomniał także, że jednostki są wyposażane zarówno w broń produkowaną w Polsce, jak i sprzęt kupiony w Korei Południowej. – W bardzo szybkim tempie modernizujemy Wojsko Polskie. Odchodzimy od broni postsowieckiej, stawiamy na broń, która jest nowoczesna i zgodna ze standardami Sojuszu Północnoatlantyckiego – podkreślał wicepremier.

Sebastian Chwałek, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, przypomniał, że Huta Stalowa Wola to miejsce, w którym są produkowane armatohaubice Krab i samobieżne moździerze Rak. – Borsuk ma szansę, i wierzę że tak się stanie, zostać kolejnym znakiem rozpoznawczym HSW – zaznaczył. Dodał także, że realizowanie tak szerokiej oferty nie byłoby możliwe bez zaangażowania i wiedzy pracowników HSW. – Dzięki temu można podejmować kolejne wyzwania. A takim niewątpliwie jest seryjna produkcja Borsuka – stwierdził.

Z kolei Jan Szwedo, prezes HSW, stwierdził, że podpisana dziś umowa to dla spółki znaczący krok w przyszłość. – Jesteśmy gotowi do produkcji seryjnej – powiedział. – Nie zawiedliśmy do tej pory i nie zawiedziemy teraz – zapewnił.
Historia BWP Borsuk sięga 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na polecenie MON-u) zleciło rodzimemu przemysłowi zbrojeniowemu opracowanie konstrukcji nowego bojowego wozu piechoty. W projekt zaangażowało się konsorcjum składające się z kilku firm. Jego liderem została Huta Stalowa Wola. W skład konsorcjum weszły także: Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Obrum Sp. z o.o., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA, Rosomak SA, Wojskowe Zakłady Elektroniczne SA, Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.

Owocem tej współpracy jest właśnie Borsuk. Pojazd został zbudowany na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej i został wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30, którego główne uzbrojenie stanowi armata automatyczna Bushmaster Mk.44S. Umożliwia ona prowadzenie ognia z wykorzystaniem pięciu różnych typów amunicji, w tym amunicji programowalnej. Uzbrojenie pomocnicze, zintegrowane z wieżą, to sprzężony z armatą zmodyfikowany 7,62 mm karabin maszynowy UKM-2000C oraz podwójna wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych.

Masa pojazdu to 28 t, a maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć na utwardzonych drogach, to 65 km/h. Tym, co wyróżnia Borsuka, jest pływalność – podczas pokonywania przeszkód wodnych może się poruszać z prędkością 8 km/h. Załogę tworzy trzech żołnierzy: dowódca, działonowy operator i kierowca, a kolejnych sześciu może być nim transportowanych.

Docelowo BWP Borsuk ma zastąpić w wojskach lądowych wysłużone, postsowieckie BWP-1, które w dużej mierze nie spełniają oczekiwań współczesnego pola walki.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Maciej Nędzyński/ CO MON; grafika: PZ

dodaj komentarz

komentarze


Trenują przed „Zapadem ‘25”
Kurs dla najlepszych w SERE
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Największy transport Abramsów w tym roku
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Husarz z polskim instruktorem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Z najlepszymi na planszy
Debiut polskich Patriotów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rekompensaty na nowych zasadach
Czołgiści w ogniu
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Wielkie zbrojenia za Odrą
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Święto Wojsk Lądowych
„Road Runner” w Libanie
Zwycięska batalia o stolicę
Dwie agresje, dwie okupacje
Cios w plecy
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Orlik na Alfę
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pożegnanie z Columbią
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Defendery skompletowane
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Hekatomba na Woli
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Brytyjczycy żegnają Malbork
17 września 1939. Nigdy więcej
Black Hawki nad Warszawą
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Krok ku niezależności
NATO – jesteśmy z Polską
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
„Saber Junction” – gotowi do obrony
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
W poszukiwaniu majora Serafina
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO