moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy pancerz dla Borsuka

Polski bojowy wóz piechoty Borsuk potrafi samodzielnie pokonywać przeszkody wodne, jednak aby nie utracił zdolności do pływania, musi mieć montowane specjalistyczne opancerzenie. 2 października firmy PSO Maskpol oraz CTF Precyzja założyły konsorcjum, które będzie produkować dla Borsuków dodatkowe pancerze wyposażone we wkłady wypornościowe.

Opracowany przez inżynierów z Polskiej Grupy Zbrojeniowej, wspieranych m.in. przez specjalistów z Wojskowej Akademii Technicznej, bojowy wóz piechoty Borsuk to konstrukcja wyjątkowa w swojej klasie – jest jedną z nielicznych na świecie, a jedyną w Europie, która potrafi samodzielnie pokonywać przeszkody wodne. Aby zapewnić ważącemu ponad 20 t pojazdowi zdolność do pływania, jego twórcy musieli spełnić wiele wymagań konstrukcyjnych. Było to szczególnie trudne w wypadku opancerzenia, które ma spełniać stawiane przez wojsko wymogi względem odporności balistycznej.

Rozwiązaniem okazały się grodzie wypornościowe, które zapewniają Borsukowi pływalność. Problem w tym, że mają one ściśle wyliczone parametry. Dlatego nie można zwiększyć odporności balistycznej wozu pakietami klasycznego dodatkowego opancerzenia (tak jak to robiono np. z Rosomakami w Afganistanie). Można to uczynić jedynie pancerzem wyposażonym w pakiety wypornościowe. 2 października należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Przedsiębiorstwo Sprzętu Ochronnego (PSO) Maskpol oraz firma CFT Precyzja podpisały umowy, na mocy których powstało konsorcjum produkujące na potrzeby Borsuków dodatkowe pancerze wyposażone we wkłady wypornościowe.


Film: Michał Niwicz / ZbrojnaTV

– To działanie to jeden z ważnych elementów budowy w PSO Maskpol SA centrum kompetencyjnego Grupy Kapitałowej PGZ w obszarze dopancerzeń pojazdów wojskowych – ocenia prezes PSO Maskpol Adam Ogrodnik. Maskpol planuje w związku z tym m.in. rozbudowywanie infrastruktury niezbędnej do prac projektowych i produkcyjnych. – Do naszej firmy będą również kierowane projekty kooperacyjne i offsetowe w tej dziedzinie, realizowane z partnerami zagranicznymi – zapowiedział prezes Ogrodnik.

Pływające bojowe wozy piechoty Borsuk mają być podstawowym pojazdem tej klasy w siłach zbrojnych. W lutym tego roku Agencja Uzbrojenia podpisała kontrakt ramowy z konsorcjum PGZ SA oraz Hutą Stalowa Wola SA na dostawę tysiąca tych wozów oraz 400 zbudowanych na jego bazie wersji specjalistycznych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Dostawa Homarów-K
„Road Runner” w Libanie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Plan na WAM
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Dodatkowe zapory
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dzień wart stu lat
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
„Zamek” pozostał bezpieczny
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Ułani szturmowali okopy
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ogień z Leopardów na Łotwie
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Czy to już wojna?
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Wojskowy bus do szczęścia
Standardy NATO w Siedlcach
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Merops wdrażany natychmiast
Kosmiczna wystawa
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Mundurowi z benefitami
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Im ciemniej, tym lepiej
Mity i manipulacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Sukces Polaka w biegu z marines
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Nowe zasady dla kobiet w armii
Awanse w dniu narodowego święta
Polski „Wiking” dla Danii
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Marynarze podjęli wyzwanie
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Torpeda w celu
Kapral Bartnik mistrzem świata
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Dywersja na kolei. Są dowody
Gdy ucichnie artyleria
Is It Already War?
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kaman – domknięcie historii
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Pięściarska uczta w Suwałkach
My, jedna armia
Żołnierze pomagają w akcji na torach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO