moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Po drugiej stronie Młynówki

Tu liczą się nie tylko umiejętności, ale także stalowe nerwy – mówi mjr Błażej Łukaszewski, rzecznik prasowy 12 Dywizji Zmechanizowanej. Podczas ćwiczenia „Anakonda ’23” żołnierze z jednostek podległych związkowi taktycznemu przerzucili BWP-y przez rzekę Młynówkę. Tym razem pojazdy jednak nie przepłynęły przez przeszkodę, a przejechały nad nią mostem… kolejowym.

„Anakonda ’23” nabiera tempa. Żołnierze biorący udział w największym w tym roku ćwiczeniu Wojska Polskiego kładą duży nacisk na doskonalenie zdolności do szybkiego przerzutu swoich sił i środków. Dlatego ich pojazdy, nie tylko kołowe, ale i gąsienicowe, pokonują wiele kilometrów po drogach publicznych, a także przeprawiają się przez przeszkody wodne. Takiemu zadaniu musieli sprostać m.in. wojskowi z 7 Brygady Obrony Wybrzeża.

 

– Jeden z batalionów otrzymał rozkaz, aby zrealizować zadanie w okolicach Trzebiatowa. Jednak aby zająć pozycję, która to umożliwi, konieczne było przerzucenie poddziału na drugi brzeg rzeki Młynówki – wyjaśnia mjr Błażej Łukaszewski, oficer prasowy 12 Dywizji Zmechanizowanej, której podlega 7 BOW. Dodaje, że trudność w realizacji tej misji polegała na tym, iż ukształtowanie terenu nie pozwalało na to, aby bojowe wozy piechoty przez tę rzekę przepłynęły. – Dowódca pododdziału musiał wykazać się wiedzą i kreatywnością, aby znaleźć skuteczne rozwiązanie tego problemu – zaznacza rzecznik.

Czy zatem żołnierzom udało się przeprawić BWP-y na drugi brzeg? – Oczywiście – zapewnia major. Wyjaśnia, że podczas przeprawy wojsko skorzystało ze znajdującej się w okolicy infrastruktury, a konkretniej mostu… kolejowego. Oficer zaznacza jednak, że realizacja zadania nie była banalnie prosta. Wręcz przeciwnie. – BWP-y najpierw musiały przejechać kilkaset metrów po nasypie kolejowym, a kiedy już znalazły się na moście, okazało się, że jest on niemal tak samo szeroki jak pojazdy. Jego pokonanie wymagało od kierowców niezwykłej precyzji i opanowania – podkreśla.

Podczas przeprawy bardzo ważną rolę odgrywali przeciwlotnicy, którzy zabezpieczali działania wojska przed atakiem z powietrza. Pełne ręce roboty mieli też żołnierze wojsk obrony terytorialnej. – Naszym zadaniem było rozpoznanie miejsca, gdzie będzie się odbywał przejazd wojskowych pojazdów, a następnie zabezpieczenie samej operacji – wyjaśnia Marcin Górka, rzecznik prasowy 14 Brygady Obrony Terytorialnej. – Ćwiczenie pod Trzebiatowem to dowód na to, że wojska operacyjne i obrony terytorialnej mogą ze sobą skutecznie współpracować – dodaje mjr Łukaszewski.

Wkrótce przed żołnierzami kolejne wyzwania. Za kilka dni wojskowi z 12 Dywizji zrealizują kolejną przeprawę. Tym razem przez Wisłę zostaną przerzucone kołowe transportery opancerzone Rosomak. Natomiast terytorialsi zostaną zaangażowani do działań mających na celu m.in. ochronę infrastruktury krytycznej.

„Anakonda” to ćwiczenia, które od 2006 roku organizuje Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych. W sobotę rozpoczęła się dziewiąta edycja wydarzenia. Jego celem jest integracja zdolności Wojska Polskiego, armii sojuszniczych i elementów układu pozamilitarnego do przeprowadzenia operacji obronnej w regionie Morza Bałtyckiego oraz wschodniej flanki NATO. W te działania, zarówno na terenie kraju, jaki i poza jego granicami, jest zaangażowanych 13 tysięcy żołnierzy.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: 12 DZ

dodaj komentarz

komentarze


Mity i manipulacje
Merops wdrażany natychmiast
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Lojalny skrzydłowy bez pilota
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Im ciemniej, tym lepiej
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Marynarze podjęli wyzwanie
Awanse w dniu narodowego święta
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Dodatkowe zapory
Pięściarska uczta w Suwałkach
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Ułani szturmowali okopy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Studenci ewakuowali szpital
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polska, Litwa – wspólna sprawa
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kosmiczna wystawa
Wojskowy bus do szczęścia
Kapral Bartnik mistrzem świata
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Mundurowi z benefitami
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Zamek” pozostał bezpieczny
Ogień z Leopardów na Łotwie
Is It Already War?
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Dywersja na kolei. Są dowody
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Horyzont” przeciw dywersji
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polski „Wiking” dla Danii
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Dostawa Homarów-K
My, jedna armia
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Standardy NATO w Siedlcach
Torpeda w celu
Militarne Schengen
Sukces Polaka w biegu z marines
Gdy ucichnie artyleria
„Road Runner” w Libanie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Dzień wart stu lat
Plan na WAM
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO