moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kieł tygrysa, czyli akrobacje F-16

W ubiegłym roku z powodu pandemii nie mogliśmy zaprezentować akrobacyjnych możliwości myśliwców. Ale teraz wracamy z nową energią i nowym pokazem! – zapowiada mjr pil. Wojciech „Ramrod” Kieczur, pilot demonstracyjny F-16 Tiger Demo Team. Niezwykłe akrobacje w jego wykonaniu niebawem będzie można podziwiać w Lesznie.

– Miałem sporą przerwę w akrobacjach, ponieważ przez pandemię w ubiegłym roku nie odbyły się żadne pokazy lotnicze. Jestem spragniony adrenaliny i wrażeń, które się z tym wiążą – przyznaje mjr pil. Wojciech „Ramrod” Kieczur. – Ale wracamy! Z nową energią i nowym pokazem – dodaje. „Ramrod” jest trzecim (po mjr. Robercie Gałązce i mjr. Dominiku Dudzie) polskim pilotem wykonującym akrobacje lotnicze samolotem F-16. W lotach akrobacyjnych przeszkolił się w 2019 roku, ale w składzie Tiger Demo Team jest od sześciu lat. Wcześniej pełnił m.in. rolę safety observera i z ziemi nadzorował prawidłowy przebieg pokazu.

Nowa akrobacyjna wiązanka potrwa około 14 minut i prawdopodobnie, jak w poprzednich latach, będzie wykonywana do muzyki zespołu Luxtorpeda. W czasie pokazu loty odbędą się na wysokości od około 150 m do blisko 2 km nad ziemią z prędkością około 1200 km/h. Pokaz zacznie „kieł tygrysa”. – Tak nazwaliśmy nową figurę. Na czym ona polega? Zaraz po starcie „łamię” samolot pod kątem 90 stopni i lecę do góry na wysokość niemal 2 km. Obracam maszynę na plecy i utrzymuję lot poziomy przez kilka sekund, a potem znów kieruję się w dół pod kątem 90 stopni. Sekwencja powtarza się do chwili, aż F-16 narysuje na niebie kwadrat – wyjaśnia mjr Kieczur. Chwilę później widzowie zobaczą tzw. kubańską ósemkę, zakręt z dużym przeciążeniem, niski przelot z dużą prędkością i potrójną beczkę. W programie jest także maksymalne wznoszenie z beczkami i spiralne zniżanie z beczkami oraz wiele innych skomplikowanych i ryzykownych akrobacji.

Przygotowanie do lotów demonstracyjnych wymaga od pilotów ciężkiej pracy i wielu godzin treningów. Te zespół rozpoczął trzy tygodnie temu, zaraz po powrocie z Portugalii, gdzie odbywały się manewry NATO Tiger Meet. – Lotów taktycznych nie można porównywać z pokazowymi, ale przyznam, że NTM były dla mnie doskonałą rozgrzewką – mówi „Ramrod”.

Przygotowania pilot zaczął od akrobacji w symulatorze. – Przećwiczyłem nową wiązankę w kilku wariantach. Trzeba dobrze zapamiętać całą sekwencję figur, bo w czasie lotu nie ma czasu na zastanawianie się i nie można sobie pozwolić na żadne niedociągnięcia – mówi. – Zgodnie z dokumentacją techniczną trening symulatorowy powinien trwać dwie godziny, a ja „wylatałem” osiem. Później cały program przećwiczyłem w powietrzu – dodaje pilot myśliwca.

Program akrobacji lotniczych jest przygotowany w trzech wariantach: wysokim, niskim i płaskim. – Akrobacje na F-16 wykonujemy wyłącznie przy pełnej widzialności ziemi, nie wlatujemy w chmury. Dlatego program pokazu modyfikujemy w zależności od stopnia zachmurzenia – mówi pilot. Pokaz wysoki, przedstawiający pionowe figury, jest wykonywany wyłącznie przy bardzo dobrej pogodzie i wysokiej podstawie chmur. Podczas niskiego pokazu figury pionowe są zastępowane przez poziome. A gdy chmury są nisko nad ziemią, pilot wykonuje lot zupełnie płaski. – I choć ten ostatni jest może najmniej spektakularny, chociażby dlatego że nie ma maksymalnych wzniesień, to dla pilota jest on najbardziej wyczerpujący. Trzeba sobie radzić z dużymi przeciążeniami i prędkością na niskich wysokościach – wyjaśnia mjr Kieczur.

Akrobacje lotnicze F-16 Tiger Demo Team będzie można podziwiać w tym roku w Polsce i za granicą. Pierwszy występ odbędzie się jeszcze w czerwcu podczas Antidotum Airshow w Lesznie, a potem pod koniec lipca w trakcie uroczystości w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Zaplanowano także występy na pokazach lotniczych we Francji (21–23.08.), w Grecji (4–5.09) i Belgii (10–12.09). Sezon pokazowy Tiger Demo Team zakończy 25 września w Łasku.

Zespół F-16 Tiger Demo Team powstał w 2015 roku. Tworzy go ponad 20 osób. Wśród nich są safety observerzy, czyli piloci, którzy z ziemi czuwają nad bezpieczeństwem, komentator, technicy, którzy przygotowują samolot do startu, oraz logistyk i oficer bezpieczeństwa lotów.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Polskie F-16 w służbie NATO
 
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Więcej na mieszkanie za granicą
Święto ludzi z pasją
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Podniebny Pegaz
Poznać rakietowego Homara
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Wyrok za tragiczny wypadek
Pierwsza misja Gripenów
Kolejowy sabotaż udaremniony
Medycyna na morzu
Składy wysokiego ryzyka
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Pracowity dyżur Typhoonów
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Zatopiony problem
Podniebne wsparcie sojuszników
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Rodzina na wagę złota
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Pilecki ucieka z Auschwitz
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Rex Bolizlavus
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Strażnik nieba
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Henry Szymanski na tropie prawdy
Wyścig zbrojeń wystartował
Debiut polskiego AW149
Viva Polaki! Viva liberatori!
Spartakiadowe zmagania w Łasku
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Szabla hubalczyków
„Pułaski” na Atlantyku
Double Eagle – podwodny tropiciel
Baltic Sea Under Control
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Zwycięstwo mordercy
Trzy dekady DGW
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Powstaje armia dronów
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Więcej polskiego trotylu dla USA
Piękny przykład patriotyzmu
Więcej amunicji do Rosomaków
Sport kształtuje mentalność
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
W Ełku wykuwają charaktery
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO