moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Symulator Orlika w Dęblinie

Wykonają misje powietrzne w dzień i w nocy, przy dużym zachmurzeniu, w deszczu lub śniegu. Sprawdzą swoje umiejętności także podczas oblodzenia, w przypadku awarii silnika, instalacji hydraulicznej, a nawet pożaru. Między innymi takie zadania na symulatorze PZL-130 Orlik TC-II przećwiczą piloci i podchorążowie. Urządzenie zainstalowano w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego.

Symulator samolotu szkoleniowego PZL-130 Orlik stanął w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, obok innych symulatorów, m.in. samolotu M-346 Bielik czy śmigłowca SW-4. – Urządzenie otrzymaliśmy pod koniec ubiegłego roku. Kończymy właśnie prace związane z instalacją symulatora i planujemy, że pierwsi podchorążowie i piloci-instruktorzy Orlików rozpoczną wirtualne treningi 20 stycznia – informuje por. Ewa Złotnicka, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego.

Piloci chwalą nowoczesne urządzenie. – To najwyższej klasy symulator, dzięki niemu szkolenie będzie efektywniejsze i znacznie tańsze – przyznaje mjr pil. Michał Anielak z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Instruktor i wieloletni pilot samolotów PZL-130 Orlik zaznacza, że nowy symulator w pełni odzwierciedla kabinę Orlika oraz dynamikę ruchu samolotu w powietrzu, dlatego też wirtualny trening lepiej przygotuje młodych pilotów do realnych lotów. – Dzięki symulatorowi w znacznym stopniu odciążymy flotę samolotów szkoleniowych, co wpłynie na bezpieczeństwo lotów. Dodatkowo zespół akrobacyjny „Orlik“ będzie wykorzystywał symulator do wirtualnych treningów lotów grupowych – dodaje oficer.

Z symulatora skorzystają przede wszystkim piloci i instruktorzy PZL-130 Orlik TC-II oraz podchorążowie czwartego i piątego roku Lotniczej Akademii Wojskowej. – Symulator pozwala dostosować trening do poziomu wiedzy i umiejętności szkolonego. I tak, w warunkach wirtualnych można ćwiczyć najprostsze procedury odnoszące się do uruchomienia samolotu, a także te związane z kołowaniem, startem i lądowaniem – mówi mjr pil. Anielak. Piloci i podchorążowie w warunkach wirtualnych będą ćwiczyć loty z widocznością horyzontu i bez niej, gdy korzystają jedynie ze wskazań przyrządów.

Będą mogli szkolić się także w lotach większą formacją. – Scenariusz treningu będzie zależeć od wyobraźni instruktora, bo ten będzie mógł dowolnie komplikować misję, zmieniając np. warunki atmosferyczne czy wprowadzając różnego rodzaju sytuacje awaryjne – podkreśla por. Złotnicka. Symulator nauczy postępowania w przypadku np. awarii silnika, pożaru na pokładzie, uszkodzenia jednej z instalacji samolotu, a nawet zderzenia z innym samolotem (w lotach grupowych). Piloci w trakcie szkolenia wirtualne loty będą wykonywać na terenie Polski, a lądować na wojskowych i cywilnych lotniskach.

Urządzenie składa się z trzech modułów. Pierwszy to kabina wiernie odwzorowująca wnętrze samolotu PZL-130 TC-II oraz sferyczny układ prezentacji, który tworzy sześć projektorów rozdzielczości 4K, zapewniający pole widzenia do 180 stopni.

Drugą częścią symulatora jest stanowisko dla instruktora-pilota. To uproszczona kabina samolotu wyposażona w pięć 65-calowych ekranów. Dzięki wyposażeniu symulatora właśnie w to stanowisko instruktorskie będzie możliwe prowadzenie treningu lotów w szyku. – To jedyny symulator w Polsce, w którym można wykonywać loty w formacji do siedmiu samolotów – informuje producent urządzenia.

Trzeci moduł to miejsce dla instruktora nadzorującego. To tu konfiguruje się scenariusz misji lotniczych i steruje się przebiegiem treningu. Każdy wirtualny trening jest rejestrowany i może być odtwarzany.

Symulator został zaprojektowany i wykonany przez firmę Airbus we współpracy z ETC-PZL Aerospace Industries. Wraz z symulatorem Airbus dostarczył również dokumentację, pakiet logistyczny i szkoleniowy.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Airbus, por. Ewa Złotnicka

dodaj komentarz

komentarze


GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
 
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Policjanci w koszarach WOT
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Kajakami po medale
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Strażnicy polskiego nieba
Święto sportów walki w Warendorfie
Broń przeciwko wrogim satelitom
Wypadek Rosomaka
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Drukowanie dronów
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Wyższe stawki dla niezawodowych
Flyer, zdobywca przestworzy
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Ewakuacja Polaków z Izraela
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ratownik w akcji
Inwestycja w żołnierzy
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Pracowity pobyt w kosmosie
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Prezydent na wschodniej granicy
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
BWP-1 – historia na dekady
The Power of Infrastructure
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Czarna Pantera celuje
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Dzieci wojny
Bezpieczniejsza Europa
Podróż w ciemność
Pierwsze oficerskie gwiazdki
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Planowano zamach na Zełenskiego
Pancerny kot w polskim wojsku
Podejrzane manewry na Bałtyku
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Śmierć gorsza niż wszystkie
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Świat F-35
„Różycki” zwodowany

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO