moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Symulator Orlika w Dęblinie

Wykonają misje powietrzne w dzień i w nocy, przy dużym zachmurzeniu, w deszczu lub śniegu. Sprawdzą swoje umiejętności także podczas oblodzenia, w przypadku awarii silnika, instalacji hydraulicznej, a nawet pożaru. Między innymi takie zadania na symulatorze PZL-130 Orlik TC-II przećwiczą piloci i podchorążowie. Urządzenie zainstalowano w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego.

Symulator samolotu szkoleniowego PZL-130 Orlik stanął w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, obok innych symulatorów, m.in. samolotu M-346 Bielik czy śmigłowca SW-4. – Urządzenie otrzymaliśmy pod koniec ubiegłego roku. Kończymy właśnie prace związane z instalacją symulatora i planujemy, że pierwsi podchorążowie i piloci-instruktorzy Orlików rozpoczną wirtualne treningi 20 stycznia – informuje por. Ewa Złotnicka, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego.

Piloci chwalą nowoczesne urządzenie. – To najwyższej klasy symulator, dzięki niemu szkolenie będzie efektywniejsze i znacznie tańsze – przyznaje mjr pil. Michał Anielak z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Instruktor i wieloletni pilot samolotów PZL-130 Orlik zaznacza, że nowy symulator w pełni odzwierciedla kabinę Orlika oraz dynamikę ruchu samolotu w powietrzu, dlatego też wirtualny trening lepiej przygotuje młodych pilotów do realnych lotów. – Dzięki symulatorowi w znacznym stopniu odciążymy flotę samolotów szkoleniowych, co wpłynie na bezpieczeństwo lotów. Dodatkowo zespół akrobacyjny „Orlik“ będzie wykorzystywał symulator do wirtualnych treningów lotów grupowych – dodaje oficer.

Z symulatora skorzystają przede wszystkim piloci i instruktorzy PZL-130 Orlik TC-II oraz podchorążowie czwartego i piątego roku Lotniczej Akademii Wojskowej. – Symulator pozwala dostosować trening do poziomu wiedzy i umiejętności szkolonego. I tak, w warunkach wirtualnych można ćwiczyć najprostsze procedury odnoszące się do uruchomienia samolotu, a także te związane z kołowaniem, startem i lądowaniem – mówi mjr pil. Anielak. Piloci i podchorążowie w warunkach wirtualnych będą ćwiczyć loty z widocznością horyzontu i bez niej, gdy korzystają jedynie ze wskazań przyrządów.

Będą mogli szkolić się także w lotach większą formacją. – Scenariusz treningu będzie zależeć od wyobraźni instruktora, bo ten będzie mógł dowolnie komplikować misję, zmieniając np. warunki atmosferyczne czy wprowadzając różnego rodzaju sytuacje awaryjne – podkreśla por. Złotnicka. Symulator nauczy postępowania w przypadku np. awarii silnika, pożaru na pokładzie, uszkodzenia jednej z instalacji samolotu, a nawet zderzenia z innym samolotem (w lotach grupowych). Piloci w trakcie szkolenia wirtualne loty będą wykonywać na terenie Polski, a lądować na wojskowych i cywilnych lotniskach.

Urządzenie składa się z trzech modułów. Pierwszy to kabina wiernie odwzorowująca wnętrze samolotu PZL-130 TC-II oraz sferyczny układ prezentacji, który tworzy sześć projektorów rozdzielczości 4K, zapewniający pole widzenia do 180 stopni.

Drugą częścią symulatora jest stanowisko dla instruktora-pilota. To uproszczona kabina samolotu wyposażona w pięć 65-calowych ekranów. Dzięki wyposażeniu symulatora właśnie w to stanowisko instruktorskie będzie możliwe prowadzenie treningu lotów w szyku. – To jedyny symulator w Polsce, w którym można wykonywać loty w formacji do siedmiu samolotów – informuje producent urządzenia.

Trzeci moduł to miejsce dla instruktora nadzorującego. To tu konfiguruje się scenariusz misji lotniczych i steruje się przebiegiem treningu. Każdy wirtualny trening jest rejestrowany i może być odtwarzany.

Symulator został zaprojektowany i wykonany przez firmę Airbus we współpracy z ETC-PZL Aerospace Industries. Wraz z symulatorem Airbus dostarczył również dokumentację, pakiet logistyczny i szkoleniowy.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Airbus, por. Ewa Złotnicka

dodaj komentarz

komentarze


Laury MSPO przyznane
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
Statuetki dla tuzów biznesu
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
StormRider na fali
Z najlepszymi na planszy
„Był twarzą sił powietrznych”
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Łódź na granicy
„Road Runner” w Libanie
Grot A3 w drodze do linii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Czas nowych inwestycji
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Towarzysze czołgów
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Współpraca z Koreą ma wymiar strategiczny
Wielkie zbrojenia za Odrą
Brytyjczycy żegnają Malbork
Nasz Hercules
Salwa z wysokości
Zwycięska batalia o stolicę
Orlik na Alfę
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Kikimora o wielu twarzach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Hekatomba na Woli
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Spotkanie Trump-Nawrocki
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Dwie agresje, dwie okupacje
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Nocne ataki na Ukrainę
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Lepsza efektywność
Fantom, który sam się leczy po postrzale
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Startuje „Żelazny obrońca”
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Niemiecki plan zniszczenia Polski
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Piorun 2 coraz bliżej
Detect & Classify: satelity z AI
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Beret „na rekinka” lub koguta
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wyczekiwane przyspieszenie
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Świetne występy polskich żołnierzy
Finisz programu „Orlik”?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO