moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Uroczystość pierwszego podniesienia bandery na Holowniku H-12 Semko

W Porcie Wojennym w Świnoujściu odbyła się ceremonia pierwszego podniesienia bandery pomocniczych jednostek pływających na holowniku H-12 Semko. Od środy, 9 grudnia, holownik zasilił szeregi jednostek pływających 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

Zgodnie z rozkazem Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych w sprawie pierwszego podniesienia bandery jednostek pomocniczych Marynarki Wojennej na holowniku o numerze burtowym H-12 Semko po raz pierwszy została uroczyście podniesiona bandera. Tym samym jednostka ta została oficjalnie wcielona do sił Marynarki Wojennej. Od dzisiaj holownik „Semko” pełni służbę w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w składzie 12. Dywizjonu Trałowców. Uroczystość ze względu na obowiązujący stan pandemii koronawirusa miała ograniczony charakter. Obecni na uroczystości byli: dowódca 8.FOW kontradmirał Piotr Nieć, Matka Chrzestna holownika Pani Marzena Gańcza, przedstawiciele Stoczni RSB oraz załoga i kadra 12. Dywizjonu Trałowców.

Holownik H-12 Semko jest to czwarty z zaplanowanych sześciu nowoczesnych holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP w stoczni „Remontowa Shipbuilding S.A.” w Gdańsku. Od 25 lutego br. pierwszy z serii holownik H-11 Bolko pełni służbę w 8.FOW. Pozostałe "bliźniacze" jednostki służą już w gdyńskiej 3. Flotylli Okrętów (H-1 Gniewko, H-2 Mieszko) lub znajdują się na różnych etapach budowy bądź prac wyposażeniowych (H-3 Leszko, H-13 Przemko).

Kontrakt na budowę nowych holowników podpisano w czerwcu 2017 roku, a uroczystość wodowania i chrztu holownika H-12 proj. B860/4 miała miejsce 20 listopada 2019 roku. Matką chrzestną jednostki została Pani Marzena Gańcza - dyrektor Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu. Holownik opuścił stocznię 17 listopada 2020 r. po zakończeniu prób morskich i podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego. Tym samym od 18 listopada br. jego macierzystym portem jest Świnoujście.



Holowniki są przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Uciąg holowników wynosi ponad 35 t.

Podstawowe parametry holownika proj. B 860:
Długość całkowita: 29,20 m
Szerokość: 10,40 m
Uciąg: 35 t
Załoga (osób): 10
Wyporność: do 490 t
Wysokość na śródokręciu: 4,95 m
System napędowy: 2x silniki główne o mocy 1200 kW napędzające pędniki azymutalne

red. PZ

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze


Kircholm 1605
Sukces Polaka w biegu z marines
Inwestycja w bezpieczeństwo
Abolicja dla ochotników
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Nowe zasady dla kobiet w armii
Husarze bliżej Polski
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Szansa na nowe życie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Starcie pancerniaków
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Marynarze mają nowe motorówki
Niespokojny poranek pilotów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Mity i manipulacje
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Odznaczenia za wzorową służbę
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Standardy NATO w Siedlcach
Rusza program „wGotowości”
Pomnik nieznanych bohaterów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polski „Wiking” dla Danii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Koniec dzieciństwa
Sportowcy na poligonie
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Zasiać strach w szeregach wroga
Marynarze podjęli wyzwanie
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Wellington „Zosia” znad Bremy
Męska sprawa: profilaktyka
Mundurowi z benefitami
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
„Road Runner” w Libanie
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Kolejny kontrakt Dezametu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Nie daj się zhakować

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO