moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Uroczystość pierwszego podniesienia bandery na Holowniku H-12 Semko

W Porcie Wojennym w Świnoujściu odbyła się ceremonia pierwszego podniesienia bandery pomocniczych jednostek pływających na holowniku H-12 Semko. Od środy, 9 grudnia, holownik zasilił szeregi jednostek pływających 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

Zgodnie z rozkazem Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych w sprawie pierwszego podniesienia bandery jednostek pomocniczych Marynarki Wojennej na holowniku o numerze burtowym H-12 Semko po raz pierwszy została uroczyście podniesiona bandera. Tym samym jednostka ta została oficjalnie wcielona do sił Marynarki Wojennej. Od dzisiaj holownik „Semko” pełni służbę w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w składzie 12. Dywizjonu Trałowców. Uroczystość ze względu na obowiązujący stan pandemii koronawirusa miała ograniczony charakter. Obecni na uroczystości byli: dowódca 8.FOW kontradmirał Piotr Nieć, Matka Chrzestna holownika Pani Marzena Gańcza, przedstawiciele Stoczni RSB oraz załoga i kadra 12. Dywizjonu Trałowców.

Holownik H-12 Semko jest to czwarty z zaplanowanych sześciu nowoczesnych holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP w stoczni „Remontowa Shipbuilding S.A.” w Gdańsku. Od 25 lutego br. pierwszy z serii holownik H-11 Bolko pełni służbę w 8.FOW. Pozostałe "bliźniacze" jednostki służą już w gdyńskiej 3. Flotylli Okrętów (H-1 Gniewko, H-2 Mieszko) lub znajdują się na różnych etapach budowy bądź prac wyposażeniowych (H-3 Leszko, H-13 Przemko).

Kontrakt na budowę nowych holowników podpisano w czerwcu 2017 roku, a uroczystość wodowania i chrztu holownika H-12 proj. B860/4 miała miejsce 20 listopada 2019 roku. Matką chrzestną jednostki została Pani Marzena Gańcza - dyrektor Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu. Holownik opuścił stocznię 17 listopada 2020 r. po zakończeniu prób morskich i podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego. Tym samym od 18 listopada br. jego macierzystym portem jest Świnoujście.



Holowniki są przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Uciąg holowników wynosi ponad 35 t.

Podstawowe parametry holownika proj. B 860:
Długość całkowita: 29,20 m
Szerokość: 10,40 m
Uciąg: 35 t
Załoga (osób): 10
Wyporność: do 490 t
Wysokość na śródokręciu: 4,95 m
System napędowy: 2x silniki główne o mocy 1200 kW napędzające pędniki azymutalne

red. PZ

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze


ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Orlik na Alfę
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Debiut polskich Patriotów
Rekompensaty na nowych zasadach
Terytorialsi na pętli
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Świetne występy polskich żołnierzy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Dwie agresje, dwie okupacje
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
NATO – jesteśmy z Polską
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Premier: prowokacja bez precedensu
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Największy transport Abramsów w tym roku
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Tukan na smyczy
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Krok ku niezależności
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Kurs dla najlepszych w SERE
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Zwycięska batalia o stolicę
Święto Wojsk Lądowych
Black Hawki nad Warszawą
„Road Runner” w Libanie
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Z najlepszymi na planszy
Pożegnanie z Columbią
Husarz z polskim instruktorem
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Hekatomba na Woli
Czołgiści w ogniu
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Defendery skompletowane
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Wielkie zbrojenia za Odrą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO