moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Leopardy na warsztacie

Choć pandemia koronawirusa ograniczyła ruch na poligonach, specjaliści z 11 Batalionu Remontowego w Żaganiu mają pełne ręce roboty. Do ich warsztatów trafiły czołgi Leopard, bojowe wozy piechoty, ciężarówki. W sumie kilkadziesiąt pojazdów, które są przygotowywane do zaplanowanych na kolejne miesiące ćwiczeń.

Patrolują granice, dostarczają środki ochrony dla pracowników lubuskich szpitali, do niedawna pilnowali też przestrzegania kwarantanny – od blisko dwóch miesięcy żołnierze z jednostek wchodzących w skład 11 Lubuskiej Dywizji Kawalerii Pancernej koncentrują na walce z koronawirusem. Pandemia sprawiła, że większość zajęć na poligonach trzeba było odwołać. Niebawem jednak ograniczenia mogą zostać złagodzone, dlatego też wojsko przez cały czas przygotowuje się do przyszłych przedsięwzięć. Najważniejszym są zaplanowane na czerwiec manewry pod kryptonimem „Anakonda 20”. To największy doroczny sprawdzian polskiego wojska, podczas którego lubuska dywizja ma być głównym ćwiczącym. Armia cały czas liczy, że manewry uda się przeprowadzić.

Tymczasem wzmożony ruch związany z przygotowaniem sprzętu widać chociażby w warsztatach 11 Batalionu Remontowego z Żagania. – W tej chwili różnego rodzaju prace prowadzimy przy kilkudziesięciu pojazdach. Wśród nich są czołgi Leopard, ale też bojowe wozy piechoty czy ciężarówki – wyjaśnia mjr Zdzisław Kubisztal, zastępca dowódcy 11 Batalionu Remontowego. Sprzęt w przeważającej części należy do lubuskiej dywizji. Część czołgów na co dzień służy jednak w 1 Brygadzie Pancernej z Wesołej. – Pewna grupa pojazdów, którymi się zajmujemy przechodzi okresowe remonty. Wiążą się one z wymianą zużytych części, podzespołów czy olei. W przypadku Leopardów o terminie tego rodzaju przeglądu decyduje liczba przejechanych kilometrów, bądź spalonego paliwa. Zwykle okresowe przeglądy przypadają raz do roku, ale zdarza się też, że trzeba je wykonywać w odstępach kwartalnych – tłumaczy mjr Kubisztal.

Żołnierze batalionu wykonują też doraźne remonty. – Prostsze naprawy zazwyczaj są przeprowadzane w samych jednostkach użytkujących dany sprzęt. W tym celu zostały powołane kompanie czy plutony remontowe. Jeśli jednak usunięcie usterki wymaga kompleksowych działań, do akcji wkracza batalion remontowy. Posiada on bardziej zaawansowany sprzęt i cały zastęp mechaników zarówno wojskowych, jak i cywilnych – mówi ppłk Edward Kosałka, logistyk z dowództwa 11 Lubuskiej Dywizji Kawalerii Pancernej. Specjaliści z 11 brem prowadzą naprawy układów mechanicznych, ale też elektroniki – zarówno podwozi, silników, układów napędowych, jak i na przykład systemów łączności. – Oczywiście dywizja ma swój harmonogram napraw, jednak teraz, kiedy na skutek obostrzeń pojazdy pozostały na terenie jednostek, prace można zintensyfikować – przyznaje ppłk Kosałka.


Film: 11 Lubuska Dywizja Kawalerii Pancernej

11 Batalion Remontowy to jedna z kilku jednostek podlegających 11 Lubuskiej Dywizji Kawalerii Pancernej. Został stworzony z myślą o bieżącej obsłudze i naprawach sprzętu. – Zajmujemy się nie tylko czołgami i transporterami opancerzonymi, ale też bronią strzelecką czy sprzętem przeciwchemicznym – mówi mjr Kubisztal. – Mamy własne warsztaty, ślusarnię, spawalnię, stanowiska do kontroli silników – wylicza. Remontowcy działają także w terenie. – Do naszych zadań należy na przykład ewakuacja pojazdów uszkodzonych na polu walki – tłumaczy mjr Kubisztal. Próbkę umiejętności specjalistów z 11 brem można było zobaczyć chociażby jesienią ubiegłego roku, podczas ćwiczeń „Lew 19” na poligonie w Żaganiu. Żołnierze używając specjalistycznego samochodu, transportowali uszkodzonego podczas walki Leoparda. Czołg trafił do ukrytego w lesie polowego warsztatu remontowego, gdzie odzyskał sprawność.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. sztab. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze


Black Hawki nad Warszawą
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Brytyjczycy żegnają Malbork
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kurs dla najlepszych w SERE
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
W poszukiwaniu majora Serafina
Miliardy na budowę schronów
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Husarz z polskim instruktorem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Krok ku niezależności
17 września 1939. Nigdy więcej
Pożegnanie z Columbią
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Największy transport Abramsów w tym roku
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Rekompensaty na nowych zasadach
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Zwycięska batalia o stolicę
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
NATO – jesteśmy z Polską
Z najlepszymi na planszy
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Człowiek w pętli
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Apache’e nad Inowrocławiem
Czołgiści w ogniu
Dwie agresje, dwie okupacje
Orlik na Alfę
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Święto Wojsk Lądowych
Hekatomba na Woli
Wielkie zbrojenia za Odrą
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
„Road Runner” w Libanie
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Cios w plecy
Debiut polskich Patriotów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO