moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Podniebny rycerz

Był typowym przedstawicielem polskich Tatarów. Podobnie jak jego przodkowie broniący rozległych kresów Rzeczypospolitej, walczył ofiarnie za ojczyznę, z tą różnicą, że czynił to nie jako kawalerzysta, lecz lotnik, choć w walce podniebnej poczynał sobie z iście kawaleryjską fantazją. Poznajcie sylwetkę płk. Piotra Abakanowicza.

Urodził się 21 czerwca 1890 roku w rodzinie oficera gwardii carskiej. Syn poszedł w ślady ojca Piotra i po ukończeniu Korpusu Kadetów w Petersburgu rozpoczął służbę w Wołyńskim Pułku Gwardii. Kiedy wybuchła wielka wojna, z pułkiem trafił na front w Prusach Wschodnich i tutaj rozpoczął nowy etap swej wojskowej służby. W sierpniu 1916 roku na własną prośbę wstąpił do lotnictwa, realizując swe wielkie marzenie, by zostać jednym z „podniebnych rycerzy”, jak nazywano i postrzegano w I wojnie światowej pionierów lotnictwa wojskowego. Jako prymus Wojennej Szkoły Pilotów, po jej zakończeniu został wysłany do Wielkiej Brytanii na kurs pilotów instruktorów.

W styczniu 1918 roku Abakanowicz spełnił swe drugie wielkie marzenie: włożył polski mundur w I Korpusie Polskim gen. Józefa Dowbora-Muśnickiego. W korpusie mógł trwać przy swej profesji, gdyż od lipca 1917 roku istniał w nim niewielki oddział lotniczy. Abakanowicz objął nad nim dowództwo i nadał mu nazwę: Awiacja I Korpusu Polskiego. Podczas dyslokacji do Bobrujska w lutym 1918 roku oddział został wyposażony w 16 samolotów bojowych, które przejęto z transportu dzięki polskim kolejarzom. Niestety, radość lotników nie trwała długo. W czerwcu 1918 roku Awiacja podzieliła los reszty I Korpusu – została rozbrojona przez Niemców. Na rozkaz dowódcy Polacy zniszczyli wszystkie swoje samoloty.

Sam ppłk Abakanowicz próbował przedrzeć się z któregoś z rosyjskich portów do Francji, ale został aresztowany przez bolszewików. W więzieniu dostał „propozycję nie do odrzucenia”, że odzyska wolność, jeśli wstąpi do sowieckiego lotnictwa. Przyjął ten warunek, ale po skierowaniu jego eskadry na front polski, podczas lotu bojowego 1 maja 1920 roku „proletariackie święto” uczcił ucieczką do swoich. Myśliwcem Nieuport 24bis wylądował na polskim lotnisku wojskowym w Żodzinie koło Borysowa (dzisiejsza Białoruś).

Oficerski Trybunał Orzekający oczyścił Abakanowicza z zarzutu zdrady, przywrócił mu stopień podpułkownika i otworzył drogę kariery w lotnictwie. Przyznano mu polową odznakę pilota, a w 1921 roku odznaczono Krzyżem Virtuti Militari V klasy. Do lat trzydziestych ubiegłego wieku m.in. kierował Wyższą Szkołą Lotniczą w Grudziądzu i dowodził 11 Pułkiem Lotniczym, a następnie 5 Pułkiem. W 1930 roku Abakanowicz został przeniesiony do rezerwy. Oficjalnie z powodu złego stanu zdrowia spowodowanego dwiema katastrofami lotniczymi, nieoficjalnie zaś za krytykę polskich władz lotniczych, którym zarzucał m.in. zapóźnienia techniczne w lotnictwie wojskowym.

Ppłk. Abakanowiczowi nie dane było walczyć we wrześniu 1939 roku. Kiedy dotarł na wyznaczone lotnisko, okazało się, że jest ono zniszczone po niemieckim bombardowaniu. W czasie okupacji pułkownik zaangażował się w konspirację w Narodowych Siłach Zbrojnych. Od czerwca do sierpnia 1944 roku był komendantem Okręgu VI NSZ Warszawa-powiaty. 

W powstaniu był szefem sztabu zawiązku 2 Dywizji Piechoty NSZ. Po kapitulacji uniknął niewoli, wychodząc z ludnością cywilną ze zburzonego miasta. Nie zaprzestał działalności w NSZ (w styczniu otrzymał awans na pułkownika NSZ) i w październiku 1945 roku został aresztowany przez funkcjonariuszy Urzędu Bezpieczeństwa. Nie wyszedł już żywy z więzienia.

Dowódca Awiacji I Korpusu zmarł 1 czerwca 1948 roku prawdopodobnie po pobiciu przez śledczych z UB (inna wersja mówi, że popełnił samobójstwo). W czerwcu 1991 roku prochy płk. Piotra Abakanowicza zostały ekshumowane z cmentarza we Wronkach. Powtórny pogrzeb odbył się na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie w asyście Kompanii Reprezentacyjnej Wojska Polskiego.

 


Wojskowy Instytut Wydawniczy z okazji 100-lecia lotnictwa wojskowego przygotował specjalne jednodniowe wydanie gazety. Będzie ona dostępna podczas Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show w Radomiu. Mecenasami jednodniówki są: Polska Grupa Zbrojeniowa, Polski Koncern Naftowy Orlen, Polska Spółka Gazownictwa oraz Fundacja PGNiG – „Rozgrzewamy Polskie Serca”.

Piotr Korczyński

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Koniec dzieciństwa
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Sportowcy na poligonie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Marynarze mają nowe motorówki
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Mundurowi z benefitami
Kircholm 1605
Męska sprawa: profilaktyka
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Standardy NATO w Siedlcach
Czy to już wojna?
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Odznaczenia za wzorową służbę
Nowe zasady dla kobiet w armii
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Jesteśmy dziećmi wolności
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Rusza program „wGotowości”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Zasiać strach w szeregach wroga
Kaman – domknięcie historii
Polski „Wiking” dla Danii
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Marynarze podjęli wyzwanie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Nie daj się zhakować
Pięściarska uczta w Suwałkach
„Road Runner” w Libanie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Sukces Polaka w biegu z marines
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Starcie pancerniaków
Kolejny kontrakt Dezametu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wellington „Zosia” znad Bremy
Mity i manipulacje
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Abolicja dla ochotników
Inwestycja w bezpieczeństwo
Arteterapia dla weteranów
OPW budują świadomość obronną
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO