moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Programy zakupu śmigłowców nabierają tempa

Program zakupu śmigłowców Kruk, które miałyby zastąpić radzieckie Mi-24, wchodzi w kluczową fazę. MON sprawdza, czy ma tu zastosowanie klauzula podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, by zdecydować o formie postępowania przetargowego. Jednocześnie trwa aktualizacja dokumentacji dotyczącej przetargów na śmigłowce ratownictwa oraz zwalczania okrętów podwodnych.

Program modernizacji floty śmigłowców Sił Zbrojnych RP to jeden z najważniejszych projektów unowocześnienia armii. Zdecydowana bowiem większość z około 250 wiropłatów, które posiada Wojsko Polskie, to konstrukcje mocno już przestarzałe. Wielozadaniowe Mi-2, których mamy około 60, są produkowane od 1965 roku, a Mi-8, których jest prawie 20, od 1967 roku. Z kolei Mi-14 – wojsko ma ich dziesięć – od 1975 roku. Jedyne polskie maszyny uderzeniowe, czyli Mi-24, których w służbie jest około 30, są wytwarzane od 1969 roku.

Większość tych śmigłowców trzeba będzie w najbliższych latach wycofać ze służby ze względu na kończące się resursy techniczne.

Kruk przed decyzją

Ministerstwo Obrony Narodowej chce kupić w najbliższych latach nowe śmigłowce uderzeniowe, które zastąpią wysłużone Mi-24. Program „Kruk” wszedł w kluczową fazę. – Zakończono etap analityczno-koncepcyjny. Dokonywana jest obecnie ocena, czy w przypadku tego postępowania występuje podstawowy interes bezpieczeństwa państwa – wyjaśnia ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Objęcie programu klauzulą odnoszącą się do podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa oznacza, że resort będzie mógł skierować zamówienie do dowolnie wybranej firmy. W przeciwnym razie zostanie rozpisany otwarty przetarg.

Zamówieniem są zainteresowane między innymi Polska Grupa Zbrojeniowa i amerykańska spółka Bell Helicopter. Pod koniec ubiegłego roku Bell podpisał porozumienie z PGZ. W dokumencie znalazł się zapis, że jeśli wojsko wybierze w programie „Kruk” maszyny uderzeniowe AH-1Z Viper, to będą produkowane w dużej części w Polsce (ten rodzaj śmigłowców jest używany przez Korpus Piechoty Morskiej USA).

Śmigłowce wielozadaniowe

Maszyny uderzeniowe to tylko część programu modernizacji polskiego lotnictwa śmigłowego. Po tym, jak dwa lata temu niepowodzeniem zakończyły się negocjacje z koncernem Airbus w sprawie zakupu 50 śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal, Ministerstwo Obrony Narodowej uruchomiło nowe postępowania.

W ramach pierwszego przetargu jest planowany zakup około ośmiu śmigłowców bojowego poszukiwania i ratownictwa CSAR-SOF, a w ramach drugiego – ośmiu maszyn zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), zdolnych do prowadzenia operacji CSAR, czyli bojowej akcji poszukiwawczo-ratowniczej.

Na maszyny ratownicze czeka 7 Eskadra Działań Specjalnych. Chce je dostarczyć polskiej armii kilka firm: WSK PZL Świdnik S.A. (śmigłowiec AW101), PZL sp. z o.o. wraz z Sikorsky Aircraft Corporation (S-70i Black Hawk International) oraz Airbus Helicopters SAS wraz z Heli Invest sp. z o.o. Services sp. K.A. (oferujący H225M Caracal).

Z kolei do drugiego przetargu – na śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych, które mają trafić do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej – wystartowały: WSK PZL Świdnik S.A. (maszyna AW101) oraz Airbus Helicopters SAS wraz z Heli Invest sp. z o.o. Services sp. K.A. (proponują H225M Caracal).

Niestety nadal nie wiadomo, kiedy przetargi zostaną rozstrzygnięte. – W obu postępowaniach trwa aktualizacja dokumentacji dotyczącej śmigłowców. Ewentualne zmiany terminu pozyskania śmigłowców SOF i ZOP będą uzależnione od daty podpisania umowy oraz czasu, jaki jest potrzebny na wyprodukowanie maszyn – mówi ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON. Oznacza to, że dopiero wówczas, gdy MON opracuje dokumentację, w tym wymagania, jakie musi spełniać dany typ maszyn, producenci będą mogli złożyć swoje oferty handlowe oraz określić cenę i terminy dostaw. Wtedy resort wybierze tę najbardziej odpowiadającą wojsku.

Przetarg na śmigłowce wielozadaniowe ogłoszono w marcu 2012 roku. Do wyścigu o wart 13 mld zł kontrakt stanęły PZL Świdnik (należący do włosko-brytyjskiej firmy AgustaWestland), PZL Mielec (własność amerykańskiego koncernu Sikorsky) oraz francuski Airbus. W kwietniu 2015 roku resort obrony poinformował, że do kolejnej fazy postępowania, czyli etapu testów, został zakwalifikowany jedynie francuski koncern Airbus i oferowany przez niego śmigłowiec H225M Caracal (16 wielozadaniowych dla wojsk lądowych, 8 w wersji zwalczania okrętów podwodnych, 8 maszyn poszukiwania i ratownictwa Combat Search and Rescue w wersji SOF dla wojsk specjalnych, 5 CSAR Medavac, 7 CSAR dla wojsk lądowych oraz 6 CSAR dla Marynarki Wojennej RP). Po trwających dwa tygodnie testach – w maju 2015 roku – ruszyły negocjacje w sprawie umowy offsetowej, czyli zobowiązań Airbusa wynikających z zakupu oferowanych przez niego śmigłowców. Ministerstwo Rozwoju zakończyło je (niepowodzeniem) 4 października 2016 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Arkadiusz Dwulatek/ CC DORSZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1528740900
No, fakt wchodzą w kluczową fazę. Jak widać reszta procedur to fraszka potrwa ledwie pięć lat i ..... okaże się że nie ma forsy.
10-00-54-21
~czaruchna
1527716880
Jaka kluczowa faza programu, ten artykuł to kilo kitu na sprężynie. Mamy tylko ciągłe, niekończące się fazy koncepcyjne, nawet przetargów jeszcze nie ogłoszono, nie mówiąc już o ich rozstrzygnięciu i podpisaniu umów. Teraz MON zaczyna gadać o modernizacji swoich starych latających trupów, to potrwa kilka lat, więc o nowych śmigłowcach nie ma nawet co marzyć.
74-24-01-AD
~ja
1527707340
"Objęcie programu klauzulą odnoszącą się do podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa oznacza, że resort będzie mógł skierować zamówienie do dowolnie wybranej firmy. " MON zapewne dokona zakupu politycznego wybierając konstrukcje amerykańskie.
80-AB-16-01

Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Nocne ataki na Ukrainę
Orlik na Alfę
Lepsza efektywność
Najmłodszy w rodzinie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Drony w ofensywie
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Huta Stalowa Wola na MSPO
Z najlepszymi na planszy
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Startuje „Żelazny obrońca”
Zakupy według potrzeb
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Radary, które widzą wszystko
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wyczekiwane przyspieszenie
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Klucz do bezpieczeństwa
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Czas nowych inwestycji
Świetne występy polskich żołnierzy
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Wielkie zbrojenia za Odrą
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Był twarzą sił powietrznych”
Baobab z miotaczem
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na motocyklach śladami historii
Tuga – postrach dronów
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Pilica+ coraz bliżej
Beret „na rekinka” lub koguta
Dwie agresje, dwie okupacje
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Nietypowa premiera targowa
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Zwycięska batalia o stolicę
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Drones on the Offensive
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Szczelna sieć dla Tarczy
Pancerna pięść
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Brytyjczycy żegnają Malbork
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Hekatomba na Woli
„Road Runner” w Libanie
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Norwegowie budują na polskim poligonie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO