moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Caracale bez tajemnic

W wersji transportowej mogą zabrać na pokład 28 żołnierzy lub ponad pięć i pół tony ładunku, a w wersji medycznej – aż jedenaście noszy. Rozwijają maksymalną prędkość 324 kilometrów i bez dodatkowych zbiorników paliwa mogą pokonać 900 kilometrów. W maju polska armia rozpocznie finalne testy śmigłowców H225M Caracal.

We wtorek Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że śmigłowiec produkowany przez Airbus Helicopters został zakwalifikowany – jako jedyny – do kolejnej fazy przetargu na dostawę 50 wielozadaniowych śmigłowców. Czym charakteryzuje się maszyna, która został wybrana do testów?

Istniejąca od 1992 roku firma Eurocopter, która powstała z połączenia czołowych francuskich i niemieckich zakładów lotniczych, a która w ubiegłym roku w ramach budowania marki holdingu Airbus zmieniła nazwę na Airbus Helicopters, to jeden z największych na świecie producentów śmigłowców cywilnych i wojskowych. Na początku tego wieku jej udział w światowym rynku produkcji wiropłatów wynosił aż 40 procent.


Produkowane przez Airbus Helicopters wojskowe maszyny są w wyposażeniu kilkudziesięciu armii na całym świecie. Chyba najbardziej znanym wiropłatem tej marki jest śmigłowiec AS532 Cougar, który powstał na bazie bardzo cenionej – używa jej 30 armii na świecie – konstrukcji SA 330 Puma (firmy Aérospatiale, z której stworzono koncern Eurocopter).


EC725 Poland Demo przez AirbusHelicopters

AS532 Cougar jest nie tylko od ponad trzydziestu lat podstawowym śmigłowcem transportowym francuskiej armii, ale również jest „latającym wołem roboczym” sił zbrojnych siedmiu innych państw NATO: Niemiec, Holandii, Turcji, Bułgarii, Hiszpanii, Słowenii oraz Albanii.

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych bazujący na technologii z lat sześćdziesiątych AS532 Cougar zaczął mocno odstawać od potrzeb współczesnego pola walki. Główny użytkownik tych maszyn, czyli armia francuska, zdecydowanie domagała się nowocześniejszych śmigłowców bojowego poszukiwania i ratownictwa. W 1998 roku Eurocopter rozpoczął prace badawczo-rozwojowe nad wiropłatem, który otrzymał oznaczenie EC-725 Caracal (nazywany bywa również Super Cougarem).

Wnętrze śmigłowca H225M Caracal.

Wymagania postawione przez francuską armię wobec Caracala można streścić następująco: maszyna wyposażona w nowoczesną awionikę i zapewniająca odpowiednie wsparcie ogniowe na polu walki, która w jak najszybszym czasie, w każdych warunkach pogodowych, będzie w stanie przewieźć prawie trzydziestu pasażerów albo prawie sześć ton ładunku na odległość około tysiąca kilometrów.

Inżynierom z Eurocoptera udało się te oczekiwania spełnić i 27 listopada 2000 roku wzniósł się prototyp nowej maszyny. Po przejściu trwających ponad cztery lata badań, testów i certyfikacji w 2005 rozpoczęła ona służbę we francuskiej armii.

Od tego czasu koncern Airbus sprzedał Caracale siłom zbrojnym Brazylii, Meksyku, Malezji, Indonezji, Tajlandii oraz Kazachstanu. Maszyny, nazywane przez żołnierzy często Super Cougarami, przeszły również najważniejsze i najtrudniejsze zarazem testy zdolności bojowych podczas operacji wojskowych prowadzonych przez francuską armię w Libanie (w 2006 roku), Afganistanie, Libii oraz w Mali.

We wtorek Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że Caracal został zakwalifikowany – jako jedyny – do kolejnej fazy przetargu na dostawę dla polskich sił zbrojnych 50 wielozadaniowych śmigłowców.

Testy maszyny w wersji podstawowej rozpoczną się w maju i potrwają około 6 tygodni. Po ich pozytywnym zakończeniu, najprawdopodobniej jesienią tego roku, zostanie podpisany kontrakt z ich producentem. Pierwsze Caracale – zgodnie z terminarzem programu śmigłowcowego – mają trafić do polskiego wojska w 2017 roku.

H225M Caracal (do niedawna EC-725 Caracal)

Długość: 19,5 metra
Wysokość – 4,6 metra
Masa: 5330 kilogramów
Wejście do służby – 2005
Prędkość maksymalna – 324 km/h
Zasięg – około 900 kilometrów
Maksymalny zasięg – 1325 kilometrów
Maksymalna wysokość – 6 tysięcy metrów
Maksymalna masa startowa – 11 200 kilogramów
Napęd – dwa silniki Turbomeca Makila 2A o mocy 2382 koni mechanicznych każdy
Desant/ pasażerowie – 28 osób
Ładowność – 5670 kilogramów
Uzbrojenie – 2 karabiny maszynowe FN MAG rozmieszczone po obu stronach
śmigłowca, 2 wyrzutnie pocisków rakietowych 68 mm, 2 działka GIAT 20 mm
Wyposażenie obronne – system ostrzegający o opromieniowywaniu wiązką
radarową EWR-99 FRUIT RWR i wyrzutnia flar/dipoli Alkan EL
Start śmigłowca – możliwy w ciągu 3 minut po wejściu na pokład wszystkich członków załogi.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bartosz Bera, Airbus Helicopters

dodaj komentarz

komentarze

~ojama
1446059100
Nie taniej będzie w razie nogi za pas sejm ewakuować do UK Ryanairem?
46-0E-73-DA
~jaboja
1436545380
jak zwykle masa "znafców" haha :D kocham to :) co drugi polak jest teraz ekspertem od śmigłowców :D cóż wybór trafny, z trzech śmigłowców startujących ten spełnia najwięcej wymagań. Powtarzam najwięcej, co nie znaczy wszystkie :) Cieszę się że choć raz nie daliśmy sobie wcisnąć amerykańskiego szajsu :) Cóż Agusta jest fajna, ale niesprawdzona :) Do tego Caracal miażdży ładownością :) Wybór dobry!!!
BB-CB-99-99
~andy
1433770200
francuski przestarzały szajs ... i w dodatku najdroższy na świecie !!! - LUDZIE KTO U NAS PROWADZI TAKIE PRZETARGI ...???
C2-8B-5C-4E
~Obywatel
1430757300
hehe byle handlarzyna potrafi sprowadzić tą puszke poupychanych sardynek na ziemie...(z dzisiejszej prasy handlarze zestrzelili wojskowy Caracal w Mexyku) Gratulacje dla MON, moze sobie go wezmą jako śmigłowiec dla VIPów?
BA-C5-23-41
~sorbi
1430319600
-do ~marcinek235 Poprzednikiem EC725 Super Cougar (bądź H225M Caracal) była AS332 SUper PUMA ,a tego SA330 PUma oblatana w kwietniu 1965r. Jak przedłużysz trochę kadłub Sokoła, dodasz mocniejsze silniki, nową awionikę itp. i oblatasz w tym roku, to ogłosisz światu, że to zupełnie nowy sprzęt rodem z XXI w., a nie stara , ciągle modernizowana i unowocześniana konstrukcja? Ten śmigłowiec jest dopracowanym starociem jak MI8/17, czy Black Hawk, a nie 15-latkiem wchodzącym w dorosłe życie z problemami wieku młodzieńczego.
4A-CE-DA-C0
~astrogator
1429839720
Żaden ze startujących w przetargu śmigłowców nie ma tylnej rampy. Decydują trzy parametry: zasięg, ładunek użyteczny i sprawdzenie konstrukcji. EC725 ma największy zasięg, dwa razy większy niż S-70i, najwiekszą MTOW, o ponad tonę większą niż S-70i i 2,5 tony większą niż AW149. EC 725 jest też koniem roboczym kilku armi, doświadczeniem ustępuje jedynie S-70i. Można oczywiście marzyć o prdukcji własnych śmigłowców, ale spójrzmy realnie - kto kupuje nasze Sokoły? Głuszce? chcecie tworzyć linię produkcyjną dla 50-70 śmigłowców? Padł argument, że to stary śmigłowiec zastępujący Mi-8 - takiego właśnie potrzebujemy! Mi były dobre, ale nalot, który osiągają sprawia, że ich obsługa staje się kosztowna a bezpieczeństwo użytkowania wątpliwe. Bardzo dobry wybór!
32-B4-95-9B
~marcinek235
1429812120
Bo ma być wielki, tak jak wielki jest np. MI 17i jest strasznie stary, całe 15 lat, jeśli liczymy rok oblatania. Ciekawe jak to się ma do 50 letniego BH.
6A-58-94-43
~sorbi
1429786080
Taki wielki , stary -rówieśnik MI-8 - latający dziadek i troll bez tylnej rampy??!! Gratuluję aktualnych i przyszłych stołków w PE i w NATO dla członków rządowej watahy!!!Trzy kraje decydujące najbardziej w NATO i PE o obsadzie koryta - Francja, NIemcy i USA podzielą się kasą i zamówieniami. NIemcy mają zaklepane OP i dlatego chcemy kupić dla nich TOmahowki - bo bez pocisków manewrujących taki pseudo-przetarg ustawiony pod Merkel by nie przeszedł !!!!!!!!!!!!!!!!!! A nasze "elity" znowu napasą się naszym kosztem.
00-3F-FE-42

Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
 
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Wieczór pełen koszykarskich emocji
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
100 lat historii Szkoły Orląt
Film o Feniksie i terytorialsach
Nowe cele obronne NATO
Letni wypoczynek z MON-em
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Od chaosu do wiktorii
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Podróż w ciemność
Nowy rozdział w historii Mesko
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Misja PKW „Olimp” doceniona
Lekcje na poligonie
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Nasi czołgiści najlepsi
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Zmagania sześcioosobowych armii
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Podejrzane manewry na Bałtyku
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Dzień, który zmienił bieg wojny
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Trzy okręty, jeden zespół
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Specjalsi opanowali amerykański okręt
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Apache. Zabójczy dla czołgów
Droga do zespołu bojowego GROM
Ewakuacja Polaków z Izraela
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Wyzwanie, które integruje
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Ogniem i tarczą
DNA GROM-u
PGZ na nowo
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO