moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polska nie kupuje Caracali. Negocjacje zakończone

Wojsko nie kupi śmigłowców H225M Caracal. – Polska uznaje za zakończone negocjacje umowy offsetowej z Airbus Helicopters. Kontrahent nie przedstawił oferty zabezpieczającej interes ekonomiczny i bezpieczeństwo naszego państwa. Rozbieżności w stanowiskach stron uniemożliwiają kompromis – poinformowało Ministerstwo Rozwoju.


Oznacza to zakończenie ogłoszonego cztery lata temu przetargu na śmigłowce wielozadaniowe. Polska armia nie kupi w jego ramach śmigłowców H225M Caracal. Ministerstwo Rozwoju prowadziło z firmą Airbus Helicopters negocjacje umowy offsetowej, czyli regulującej zobowiązania francuskiego koncernu w związku z kontraktem na zakup oferowanych przez niego śmigłowców. Jednak we wtorek wieczorem resort poinformował, że rozmowy zakończyły się niepowodzeniem.

– Kontrahent nie przedstawił oferty offsetowej zabezpieczającej w należyty sposób interes ekonomiczny i bezpieczeństwo państwa polskiego. Wysokość kontraktu to około 13,5 mld zł. Co najmniej tyle samo powinna wynieść wartość zobowiązań offsetowych spełniających cele określone w ustawie offsetowej – wyjaśnia w specjalnym komunikacie resort kierowany przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego.

Przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju podkreślają, że strona polska dołożyła wszelkich starań, aby wypracować umowę offsetową możliwą do zaakceptowania przez obie strony. Niestety – bez powodzenia. – Rozbieżności w stanowiskach negocjacyjnych obu stron uniemożliwiają osiągnięcie kompromisu, w związku z czym dalsze prowadzenie rozmów jest bezprzedmiotowe – zaznaczono w komunikacie.

Przetarg kończy się więc bez podpisania kontraktu i Ministerstwo Obrony Narodowej będzie mogło albo powtórzyć postępowanie ws. śmigłowców wielozadaniowych, albo przygotować zupełnie nowe.

Przetarg na śmigłowce, które miały zastąpić nie tylko maszyny Mi-8 i Mi-17 (wojsko polskie ma ich około 30), ale również wiropłaty Mi-2 (w wyposażeniu armii jest około 50), ogłoszono w marcu 2012 roku. Początkowo Ministerstwo Obrony Narodowej chciało w jego ramach kupić jedynie 26 maszyn. Jeszcze w 2012 roku planowane zamówienie zwiększono do 70 śmigłowców: 48 maszyn wielozadaniowych dla wojsk lądowych, 10 – poszukiwania i ratownictwa CSAR (Combat Search and Rescue) dla sił powietrznych oraz sześciu dla marynarki wojennej i tyle samo w wersji Zwalczania Okrętów Podwodnych (ZOP).

Na początku 2015 roku MON zmniejszyło liczbę poszukiwanych śmigłowców do 50: 16 maszyn wielozadaniowych dla wojsk lądowych, 8 w wersji ZOP, 8 maszyn CSAR w wersji SOF dla wojsk specjalnych, 5 CSAR Medavac, 7 CSAR dla wojsk lądowych oraz 6 CSAR dla marynarki wojennej.

21 kwietnia 2015 roku resort obrony poinformował, że po złożeniu ofert wstępnych do kolejnej fazy przetargu – etapu testów – został zakwalifikowany jedynie oferowany przez francuski koncern Airbusa śmigłowiec H225M Caracal. Jego testy rozpoczęły się 14 maja 2015 roku i trwały dwa tygodnie. Ponieważ maszyna zaliczyła je pozytywnie, firma dostała zgodę na złożenie oferty ostatecznej.

Negocjacje umowy offsetowej, czyli zobowiązań Airbusa wynikających z zakupu oferowanych przez niego śmigłowców, ruszyły 30 września 2015 roku. Ministerstwo Rozwoju zakończyło je 4 października 2016 roku. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~Kasjer
1475664180
Coś załatwili . wreszcie.
63-AF-42-60
~ccc
1475653680
Słuszna decyzja NOB ! Wpieprzylibyśmy się za 13,5 mld złotych we francuski szrot którego nawet ich armia nie kupuje !
12-5E-83-14

Detect & Classify: satelity z AI
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Norwegowie budują na polskim poligonie
Pancerna pięść
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Nocne ataki na Ukrainę
Nietypowa premiera targowa
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Brytyjczycy żegnają Malbork
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
„Road Runner” w Libanie
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Szczelna sieć dla Tarczy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najmłodszy w rodzinie
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
„Był twarzą sił powietrznych”
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Hekatomba na Woli
Świetne występy polskich żołnierzy
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Kikimora o wielu twarzach
Duże osiągnięcie polskich skoczków
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Na motocyklach śladami historii
Klucz do bezpieczeństwa
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Tuga – postrach dronów
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Orlik na Alfę
Z najlepszymi na planszy
Baobab z miotaczem
Startuje „Żelazny obrońca”
Wielkie zbrojenia za Odrą
Pilica+ coraz bliżej
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Radary, które widzą wszystko
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Czas nowych inwestycji
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Huta Stalowa Wola na MSPO
Drones on the Offensive
Zwycięska batalia o stolicę
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Drony w ofensywie
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Dwie agresje, dwie okupacje
Wyczekiwane przyspieszenie
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Beret „na rekinka” lub koguta
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Spotkanie Trump-Nawrocki
Zakupy według potrzeb
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Lepsza efektywność

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO