moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Będą kolejne Mastery

Dostawę czterech kolejnych samolotów M-346, pakietu logistycznego oraz siedmiu stanowisk Simulation Based Training przewiduje umowa, którą we wtorek zawarł Inspektorat Uzbrojenia z włoską firmą Leonardo. Maszyny mają trafić do Polski do końca października 2020 roku. Wartość kontraktu to blisko 488 mln złotych. Umowa zawiera też opcję kupna dodatkowych czterech samolotów.

Przetarg na system szkolenia lotniczego AJT (Advanced Jet Trainer) i osiem samolotów do szkolenia zaawansowanego dla polskiego wojska Inspektorat Uzbrojenia ogłosił w lutym 2013 roku. W lutym 2014 roku Polska wybrała odrzutowiec szkolny M-346, zaproponowany przez włoską firmę Leonardo. W pakiecie znalazł się także kompletny system szkoleniowy, w tym symulatory, komputerowy system wspomagania szkolenia oraz pakiety szkoleniowy i logistyczny. W Polsce są już wszystkie z ośmiu zamówionych samolotów. Są one w wyposażeniu 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Kontrakt, który Ministerstwo Obrony Narodowej zawarło z dostawcą maszyn, przewidywał też opcję dokupienia kolejnych czterech egzemplarzy szkolnego odrzutowca. 10 stycznia tego roku Inspektorat Uzbrojenia wysłał koncernowi Leonardo zaproszenie do udziału w negocjacjach w sprawie zakupu dodatkowych M-346.

Dziś przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia podpisali umowę z włoskim producentem samolotów. Jej przedmiotem jest dostawa Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego – Advanced Jet Trainer (AJT). – Zamówienie podstawowe obejmuje dostawę czterech samolotów M-346 w takiej samej wersji, jakie mają polskie siły powietrzne, pakietu logistycznego oraz siedmiu stanowisk Simulation Based Training, będących rozbudową funkcjonalności dostarczonego już wcześniej systemu szkolenia – tłumaczy ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia. Dodaje, że samoloty mają zostać dostarczone do Polski do końca października 2020 roku. Wartość tego zamówienia to blisko 488 mln złotych. – Ta umowa umacnia bliskie partnerstwo Grupy Leonardo z Polską, czyli krajem, w którym nasze technologie oraz umiejętności są głęboko zakorzenione, oraz który docenia wyjątkowe możliwości naszego zintegrowanego systemu szkolenia opartego o samolot M-346 – mówił Alessandro Profumo, dyrektor generalny Grupy Leonardo.

Podpisany dziś kontrakt także zawiera zapis o możliwości dokupienia w przyszłości kolejnych czterech maszyn. – Jeśli nasza armia się na to zdecyduje, to Włosi mieliby czas na realizację zamówienia do końca października 2022 roku. Zgodnie z umową wartość tej dodatkowej części kontraktu opiewa na 550 mln, z racji bardziej rozbudowanego pakietu logistycznego – dodaje rzecznik Inspektoratu.

Nowe maszyny, podobnie jak osiem dostarczonych w ramach pierwszego kontaktu, trafią do 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Będą się na nich szkolić przede wszystkim podchorążowie, kandydaci na pilotów samolotów wielozadaniowych F-16.

Dwa pierwsze Mastery wylądowały w Polsce w listopadzie 2016 roku. Podczas oceny zgodności wyposażenia z wymogami kontaktu, okazało się, że dwa samoloty nie spełniają wszystkich wymagań. Chodziło głównie o braki w systemie symulacji uzbrojenia i choć Włosi w końcu wypełnili zapisy kontraktu, to z racji opóźnień w jego realizacji, zostały na nich nałożone kary finansowe. Jak zapewniają jednak przedstawiciele MON, kary rozliczane są na bieżąco, bez związku z zakupem kolejnych maszyn.

Obecnie w dęblińskiej bazie stacjonuje osiem sprawnych samolotów M-346. Pierwszy lot maszyny z biało-czerwoną szachownicą odbył się w lutym tego roku. W trakcie lotu były ćwiczone m.in. podejście do lądowania z jednym włączonym silnikiem. Teraz treningi na maszynach odbywają polscy piloci wyszkoleni we Włoszech. Podchorążowie za sterami Masterów usiądą prawdopodobnie w 2019 roku.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Michał Niwicz, ppłk Robert Wincencik

dodaj komentarz

komentarze

~Art40
1523716860
M-346 Ładny Rosyjski samolot
96-72-EE-DB
~Scooby
1522896420
~Ja - doliczyli by nam je do kolejnego zamówienia. Masz feudalne podejście do współpracy i zakupów .. .
DB-3F-9C-53
~Ja
1522169700
A co z karami finansowymi dla LEONARDO za nieterminowe dostarczenie samolotów wynikłe z nieprawidłowego oprogramowania? Polska "odpuściła"?
47-DA-86-7C

Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
NATO – jesteśmy z Polską
Black Hawki nad Warszawą
Zwycięska batalia o stolicę
Święto Wojsk Lądowych
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Orlik na Alfę
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Krok ku niezależności
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Rekompensaty na nowych zasadach
Hekatomba na Woli
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Z najlepszymi na planszy
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Cios w plecy
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Husarz z polskim instruktorem
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Brytyjczycy żegnają Malbork
Niemiecki plan zniszczenia Polski
W poszukiwaniu majora Serafina
Dwie agresje, dwie okupacje
„Road Runner” w Libanie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Człowiek w pętli
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Pożegnanie z Columbią
17 września 1939. Nigdy więcej
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Wielkie zbrojenia za Odrą
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Największy transport Abramsów w tym roku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Debiut polskich Patriotów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Miliardy na budowę schronów
Czołgiści w ogniu
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Kurs dla najlepszych w SERE
Apache’e nad Inowrocławiem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO