moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Będą kolejne Mastery

Dostawę czterech kolejnych samolotów M-346, pakietu logistycznego oraz siedmiu stanowisk Simulation Based Training przewiduje umowa, którą we wtorek zawarł Inspektorat Uzbrojenia z włoską firmą Leonardo. Maszyny mają trafić do Polski do końca października 2020 roku. Wartość kontraktu to blisko 488 mln złotych. Umowa zawiera też opcję kupna dodatkowych czterech samolotów.

Przetarg na system szkolenia lotniczego AJT (Advanced Jet Trainer) i osiem samolotów do szkolenia zaawansowanego dla polskiego wojska Inspektorat Uzbrojenia ogłosił w lutym 2013 roku. W lutym 2014 roku Polska wybrała odrzutowiec szkolny M-346, zaproponowany przez włoską firmę Leonardo. W pakiecie znalazł się także kompletny system szkoleniowy, w tym symulatory, komputerowy system wspomagania szkolenia oraz pakiety szkoleniowy i logistyczny. W Polsce są już wszystkie z ośmiu zamówionych samolotów. Są one w wyposażeniu 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Kontrakt, który Ministerstwo Obrony Narodowej zawarło z dostawcą maszyn, przewidywał też opcję dokupienia kolejnych czterech egzemplarzy szkolnego odrzutowca. 10 stycznia tego roku Inspektorat Uzbrojenia wysłał koncernowi Leonardo zaproszenie do udziału w negocjacjach w sprawie zakupu dodatkowych M-346.

Dziś przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia podpisali umowę z włoskim producentem samolotów. Jej przedmiotem jest dostawa Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego – Advanced Jet Trainer (AJT). – Zamówienie podstawowe obejmuje dostawę czterech samolotów M-346 w takiej samej wersji, jakie mają polskie siły powietrzne, pakietu logistycznego oraz siedmiu stanowisk Simulation Based Training, będących rozbudową funkcjonalności dostarczonego już wcześniej systemu szkolenia – tłumaczy ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia. Dodaje, że samoloty mają zostać dostarczone do Polski do końca października 2020 roku. Wartość tego zamówienia to blisko 488 mln złotych. – Ta umowa umacnia bliskie partnerstwo Grupy Leonardo z Polską, czyli krajem, w którym nasze technologie oraz umiejętności są głęboko zakorzenione, oraz który docenia wyjątkowe możliwości naszego zintegrowanego systemu szkolenia opartego o samolot M-346 – mówił Alessandro Profumo, dyrektor generalny Grupy Leonardo.

Podpisany dziś kontrakt także zawiera zapis o możliwości dokupienia w przyszłości kolejnych czterech maszyn. – Jeśli nasza armia się na to zdecyduje, to Włosi mieliby czas na realizację zamówienia do końca października 2022 roku. Zgodnie z umową wartość tej dodatkowej części kontraktu opiewa na 550 mln, z racji bardziej rozbudowanego pakietu logistycznego – dodaje rzecznik Inspektoratu.

Nowe maszyny, podobnie jak osiem dostarczonych w ramach pierwszego kontaktu, trafią do 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Będą się na nich szkolić przede wszystkim podchorążowie, kandydaci na pilotów samolotów wielozadaniowych F-16.

Dwa pierwsze Mastery wylądowały w Polsce w listopadzie 2016 roku. Podczas oceny zgodności wyposażenia z wymogami kontaktu, okazało się, że dwa samoloty nie spełniają wszystkich wymagań. Chodziło głównie o braki w systemie symulacji uzbrojenia i choć Włosi w końcu wypełnili zapisy kontraktu, to z racji opóźnień w jego realizacji, zostały na nich nałożone kary finansowe. Jak zapewniają jednak przedstawiciele MON, kary rozliczane są na bieżąco, bez związku z zakupem kolejnych maszyn.

Obecnie w dęblińskiej bazie stacjonuje osiem sprawnych samolotów M-346. Pierwszy lot maszyny z biało-czerwoną szachownicą odbył się w lutym tego roku. W trakcie lotu były ćwiczone m.in. podejście do lądowania z jednym włączonym silnikiem. Teraz treningi na maszynach odbywają polscy piloci wyszkoleni we Włoszech. Podchorążowie za sterami Masterów usiądą prawdopodobnie w 2019 roku.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Michał Niwicz, ppłk Robert Wincencik

dodaj komentarz

komentarze

~Art40
1523716860
M-346 Ładny Rosyjski samolot
96-72-EE-DB
~Scooby
1522896420
~Ja - doliczyli by nam je do kolejnego zamówienia. Masz feudalne podejście do współpracy i zakupów .. .
DB-3F-9C-53
~Ja
1522169700
A co z karami finansowymi dla LEONARDO za nieterminowe dostarczenie samolotów wynikłe z nieprawidłowego oprogramowania? Polska "odpuściła"?
47-DA-86-7C

Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
 
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Letni wypoczynek z MON-em
Dzień, który zmienił bieg wojny
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Droga do zespołu bojowego GROM
Czterej pancerni przeciw wyklętym
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Nasi czołgiści najlepsi
Lekcje na poligonie
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Ewakuacja Polaków z Izraela
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
100 lat historii Szkoły Orląt
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zmagania sześcioosobowych armii
Wyzwanie, które integruje
PGZ na nowo
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Ogniem i tarczą
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Nowy rozdział w historii Mesko
Nowe cele obronne NATO
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
„Baltops” także na lądzie
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Apache. Zabójczy dla czołgów
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Od chaosu do wiktorii
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Śmierć gorsza niż wszystkie
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Podróż w ciemność
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
DNA GROM-u
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Film o Feniksie i terytorialsach
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Apache’e z szachownicą
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Misja PKW „Olimp” doceniona
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Trzy okręty, jeden zespół
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Podejrzane manewry na Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO