moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mastery czasowo uziemione

Samoloty do szkolenia zaawansowanego M-346 Master, które w listopadzie ubiegłego roku wylądowały w Polsce, nie przeszły odbioru technicznego. Podczas testów stwierdzono, że maszyny mają niekompletny pokładowy system symulacji. Producent maszyn, włoska firma Leonardo, zobowiązała się uzupełnić wyposażenie do lipca 2017 roku.

Pierwsze dwa Mastery (o numerach 7702 i 7703) w Polsce wylądowały w listopadzie ubiegłego roku. Samoloty z biało-czerwonymi szachownicami z włoskiego Venegono do 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie przyprowadzili włoscy piloci. W Polsce natomiast maszyny poddane zostały weryfikacji, która miała ocenić zgodność ich wyposażenia z podpisanymi umowami.

Podczas lotów weryfikacyjnych za sterami maszyn usiedli członkowie polsko-włoskich zespołów, którzy sprawdzali m.in. właściwości pilotażowe maszyny, jej osiągi i wyposażenie. Chodziło głównie o ocenę awioniki Mastera i jej dostosowanie do potrzeb pilotów, którzy docelowo mają się szkolić na wielozadaniowych F-16. Testowane były także systemy symulacji uzbrojenia, możliwości wykonywania lotów IFR (lot według wskazań przyrządów) oraz spadochron hamujący.

– Gotowość do przeprowadzenia testów Włosi zgłosili 29 listopada. Ich celem było sprawdzenie wybranych osiągów oraz funkcjonalności samolotu. Sprawdzenie samolotów zakończyło się 16 grudnia 2016 roku. W wyniku braków niektórych funkcji odbiór maszyn wstrzymano – informuje Centrum Operacyjne MON. Z danych przekazanych przez resort obrony wynika, że podczas weryfikacji okazało się, iż pokładowy system M-346 nie symuluje niektórych typów uzbrojenia. Chodzi o zawarte w kontrakcie kierowane pociski (AGM-84, AGM-88, AGM-65G2, AIM-9X, AIM-120C), zasobniki szybujące (AGM-154C) i bomby kierowane (GBU-12E/B, GBU-38, GBU-31).

Z powodu niezgodności wyposażenia samolotu z zamówieniem odbiór techniczny wstrzymano do czasu uzupełnienia braków przez producenta maszyn. Jak informuje MON, firma Leonardo, zobowiązała się, że najpóźniej do lipca 2017 roku problemy z pokładowym systemem symulacji znikną.

– System zaawansowanego szkolenia pilotów F-16 jest dla sił powietrznych ważnym programem, który znacząco usprawni proces przygotowania lotników do służby na tych nowoczesnych statkach powietrznych. Zależy nam na jak najszybszym pozyskaniu maszyn, które spełnią nasze oczekiwania – mówi ppłk Szczepan Głuszczak, rzecznik Dowództwa Generalnego RSZ. Dopóki to jednak nie nastąpi, to samoloty są uziemione i nie mogą wykonywać zadań w powietrzu. Z powodu opóźnień w realizacji kontraktu firma Leonardo obciążona jest karami finansowymi. – Są one naliczane stosownie do wartości opóźnionych dostaw oraz wielkości opóźnienia. Obliczane są w następujący sposób: liczba dni opóźnienia danej dostawy w stosunku do wymaganego umową terminu, czyli 0,1% wartości danej dostawy za każdy dzień opóźnienia – informuje MON.

Mastery, które będą służyć w polskiej armii, różnią się od M-346 produkowanych seryjnie we Włoszech. Samoloty szkolne dla polskich lotników wyposażone są w inną awionikę, która jest skonfigurowana w taki sposób, by pomagać w szkoleniu przyszłych pilotów F-16. Mastery, podobnie jak Jastrzębie, mają system zobrazowania na wyświetlaczach i wskaźnikach oraz podobne symbolikę i sposób przekazywania informacji pilotom. Samoloty mają także tzw. zasłonkę ślepego pilotażu. Dzięki niej kabinę samolotu można zasłonić, co ma imitować pogorszenie warunków pogodowych. Polski Master ma też najnowocześniejsze spośród wszystkich tego typu maszyn oprogramowanie komputerów pokładowych. Za jego pomocą można symulować np. środowisko walki: wszelkiego typu uzbrojenie oraz zagrożenia z ziemi i powietrza. Elementem odróżniającym polską wersję od włoskich maszyn jest także spadochron hamujący. Specjalnie dla polskich pilotów został zamontowany system służący do wymiany informacji cyfrowej.

Kłopoty z odbiorem technicznym Masterów nie mają jednak wpływu na dalszą współpracę Polski z firmą Leonardo. 2 marca koncern Leonardo podpisał umowę z Polską Grupą Zbrojeniową. Dotyczy ona programów śmigłowcowych.

M-346 Master to jeden z najnowocześniejszych samolotów szkolnych na świecie. Polska zdecydowała się na zakup ośmiu maszyn w lutym 2014 roku. Zgodnie z kontraktem siły powietrzne mają otrzymać osiem tego typu samolotów oraz system szkoleniowy, czyli symulator, komputerowy system wspomagania szkolenia oraz pakiet logistyczny.

Paulina Glińska, Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: www.m346.com

dodaj komentarz

komentarze

~show time
1489047240
Sprawa jest prosta; 1. do czasu usunięcia braków i niezgodności w tym odzwierciedlenie kokpitu f-16 ( lipiec br. ) - naliczać odsetki karne zgodnie z międzynarodowymi przepisami - obciążyć wszystkimi kosztami szkoleniowymi włochów 2. Jeżeli na to NIE PÓJDĄ to natychmiastowa rezygnacja i wystąpienie na drogę sądową o odszkodowanie i zadośćuczynienie !!! 3. Wpisać włochów na czarną listę z zakazem robienia z nimi biznesów!!! 4. w razie migania się włochów od zapłaty kar przejąć aktywa np. Świdnika... Oczywiście tak by zrobił niezależny rząd/kraj ale nie Polska (!) i tu jest cały pies pogrzebany....)))
0E-C1-70-AB

Rodzina na wagę złota
 
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Viva Polaki! Viva liberatori!
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Powstaje armia dronów
„Pułaski” na Atlantyku
Zatopiony problem
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Debiut polskiego AW149
Trzy dekady DGW
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Pracowity dyżur Typhoonów
Więcej na mieszkanie za granicą
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Strażnik nieba
Double Eagle – podwodny tropiciel
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Wyścig zbrojeń wystartował
W Ełku wykuwają charaktery
Polskie F-16 w służbie NATO
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Poznać rakietowego Homara
Piękny przykład patriotyzmu
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Więcej polskiego trotylu dla USA
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Rex Bolizlavus
Szabla hubalczyków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Henry Szymanski na tropie prawdy
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Sport kształtuje mentalność
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Kolejowy sabotaż udaremniony
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Pierwsza misja Gripenów
Prezydent wręczył awanse generalskie
Składy wysokiego ryzyka
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Podniebny Pegaz
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Zwycięstwo mordercy
Wyrok za tragiczny wypadek
Pilecki ucieka z Auschwitz
Medycyna na morzu
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Święto ludzi z pasją
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Podniebne wsparcie sojuszników
Baltic Sea Under Control
Więcej amunicji do Rosomaków
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Pod żaglami – niepokonani z AMW

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO