moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Tysiąc lotów AWACS-a nad Polską

Dziś w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego na Okęciu dziennikarze mogli obejrzeć samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia AWACS. Od marca 2014 roku natowskie maszyny z systemem dozoru radiolokacyjnego dalekiego zasięgu wykonały tysiąc misji nad Polską. NATO zwiększyło częstotliwość takich lotów po rosyjskiej agresji przeciwko Ukrainie.

Spotkanie na terenie 1 Bazy Lotnictwa Transportowego zorganizowano z okazji tysiąca misji AWACS-ów nad Polską, jakie przeprowadzono od wiosny 2014 roku. Zaprezentowany na Okęciu samolot należy do sojuszniczego Komponentu E-3A, który stacjonuje w bazie lotniczej Geilenkirchen w Niemczech. – Misje AWACS-a wpisują się w szerszą gamę działań, jakie NATO podjęło, aby zapewnić bezpieczeństwo na wschodniej flance – mówił płk Karol Dymanowski, dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej MON.

Polska przystąpiła do programu NATO Early Warning and Control Programe Management Organisation (NAPMO) w 2006 roku. Od tamtej pory wraz 15 innymi krajami staliśmy się współużytkownikiem jednostki, w skład której wchodziło 17 samolotów E-3A AWACS.

Maszyny wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-3 Sentry opracowano na platformie czterosilnikowego Boeinga 707. Wyposażono je w radary AN/aPY-1 z obracającą się anteną, która jest zamontowana nad kadłubem. Lot AWACS-a może trwać do dziesięciu godzin. W tym czasie samolot wykrywa i identyfikuje różne obiekty, nie tylko w powietrzu. Jeden E-3A znajdujący się na wysokości 10 tys. m jest w stanie zebrać informacje z całej przestrzeni powietrznej Polski.

Zarejestrowane w Luksemburgu AWACS-y stacjonują na stałe w bazie Geilenkirchen, ale podczas misji korzystają z innych lotnisk, m.in. w Polsce. W skład ich załóg wchodzą żołnierze różnych armii. – Mamy w komponencie ponad 20 etatów narodowych. Obok podpułkownika służy w nim trzech majorów i trzech kapitanów. Resztę stanowią podoficerowie – mówił gen. dyw. Jan Śliwka, zastępca dowódcy generalnego rodzajów sił zbrojnych. W spotkaniu w Warszawie uczestniczył także dowódca Komponentu E-3A – gen. bryg. Karsten Stoye oraz załoga AWACS-a.

Najwyższy stopniem spośród Polaków służących w E-3A, podpułkownik Zygmunt Anioł, podkreśla: Obok radaru samolot ma też pasywne systemy wykrywania. Na pokładzie są również kontrolerzy, dzięki którym możemy naprowadzać maszyny bojowe na cele powietrzne, naziemne i nawodne. Wszystkie uzyskane przez nas informacje są przesyłane w czasie rzeczywistym za pośrednictwem taktycznego systemu transmisji danych do naziemnych stanowisk dowodzenia. Można je przekazywać także pilotom myśliwców będących w powietrzu.

Film: MON

Polskie siły powietrzne mają prawo korzystać z systemu AWACS w sytuacjach zagrożenia lub konfliktu. Generał Śliwka przypomniał, że samoloty pomagały zabezpieczać szczyt NATO w Polsce, Światowe Dni Młodzieży, Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku, a także wizytę papieża Benedykta XVI w 2006 roku. Poza tym natowskie E-3A brały udział w wielu ćwiczeniach wojskowych, które odbywały się na terenie Polski, wspierały też sześć misji Air Policing naszych lotników nad Litwą, Łotwą i Estonią. Od ubiegłego roku jednostka z Geilenkirchen blisko współpracuje z 1 i 2 Skrzydłem Lotnictwa Taktycznego. Polacy wspólnie z załogami samolotów E-3A uczestniczą w planowaniu i realizacji misji lotniczych. Przedstawiciele polskich sił powietrznych pełnią różne funkcje na pokładach samolotów AWACS.

Pierwszy seryjny samolot amerykańskie siły powietrzne otrzymały w marcu 1977 roku. NATO zamówiło 18 maszyn E-3A, jedna z nich rozbiła się w Grecji.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
 
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
NATO przechodzi do działania
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Różycki” zwodowany
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Podejrzane manewry na Bałtyku
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Wypadek Rosomaka
Wyższe stawki dla niezawodowych
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Śmierć gorsza niż wszystkie
Drukowanie dronów
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Kajakami po medale
Planowano zamach na Zełenskiego
Pionierski dron
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Ratownik w akcji
Podróż w ciemność
Święto sportów walki w Warendorfie
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Bezpieczniejsza Europa
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Strażnicy polskiego nieba
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Inwestycja w żołnierzy
Ewakuacja Polaków z Izraela
Rakiety dla polskich FA-50
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
GROM’s DNA
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Flyer, zdobywca przestworzy
The Power of Infrastructure
Świat F-35
Specjalsi pod nowym dowództwem
Pancerny kot w polskim wojsku
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Policjanci w koszarach WOT
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO