moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowoczesny symulator dla pilotów maszyn MiG-29

Walki powietrzne, przechwycenia, trening procedur awaryjnych czy loty w minimalnych warunkach atmosferycznych – to tylko kilka możliwości, które pilotom myśliwców MiG-29 oferuje najnowocześniejszy w Polsce symulator lotu tej maszyny. Urządzenie, które kosztowało ponad 24 mln zł, dostała 23 Baza Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim.

Symulator lotu samolotu MiG-29 został zamontowany w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim i przekazany do użycia 22 czerwca. W skład zestawu wchodzi kabina, która jest wierną repliką kokpitu maszyny MiG-29 w wersji M. – Odwzorowuje ona dokładnie wnętrze zmodernizowanego samolotu myśliwskiego o numerze burtowym 89, który trafił do nas w 2014 roku. Są tam wszystkie wskaźniki, przełączniki i wyświetlacze w formacie zgodnym z rzeczywistym oprzyrządowaniem naszej maszyny – mówi płk pil Maciej Trelka, dowódca 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim.

Symulator ma cyfrowy system wizualizacji z sześcioma projektorami obrazu 3D na sferycznym ekranie, otaczającym kabinę. Całość uzupełnia system informatyczny, przetwarzający i rejestrujący dane, oraz stanowisko dla instruktora – operatora.

Walki w powietrzu

Z symulatora będą korzystać np. absolwenci dęblińskiej Szkoły Orląt. Zanim zasiądą za sterami MiG-29, będą mogli na ziemi, w symulatorze uczyć się podstaw użytkowania tej maszyny. – W ten sposób będą mieli okazję np. poznać urządzenia pokładowe znajdujące się w kabinie, sprawdzić systemy, uruchomić silniki, wykonywać start, lot i lądowanie. Do tej pory trzeba było to wszystko przećwiczyć praktycznie, w samolocie – mówi płk Trelka.

Na urządzeniu będą ćwiczyć także doświadczeni piloci, bo jest ono przystosowane do zaawansowanych treningów. – Ma bardzo szerokie spectrum zastosowania. Jedyne, czego nie odczuje pilot, to przeciążenie – mówi dowódca bazy. Dodaje, że z symulatora będą korzystać wszyscy piloci, którzy latają na myśliwcach MiG-29, czyli oprócz lotników z Mińska, także żołnierze z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. – Ze względu jednak na to, że urządzenie odwzorowuje samolot po modernizacji, a nasi koledzy takich maszyn nie mają, w mniejszym niż my stopniu będą np. korzystać z awioniki, czyli m.in. systemu zobrazowania informacji. Ale na pewno wystarczy im krótkie przeszkolenie, by mogli w pełni wykorzystywać to nowoczesne urządzenie – zapewnia płk Trelka.

Piloci zasiadający w kabinie będą mogli przećwiczyć: walki powietrzne, przechwytywanie obiektów oraz niemal wszystkie sytuacje awaryjne, jakie mogą się zdarzyć podczas prawdziwego lotu. Może to być pożar, awaria silnika czy prądnic, ale również dezorientacja przestrzenna u pilota. Dzięki treningowi w symulatorze będą mogli wyrobić odpowiednie nawyki, aby w sytuacji zagrożenia działać odruchowo.

Na nowym symulatorze piloci będą mogli latać w dzień i w nocy, w każdych warunkach atmosferycznych. – Niezwykle istotne jest też to, że urządzenie daje możliwość lotów w minimalnych warunkach atmosferycznych, gdy podstawa chmur wynosi 400 stóp, a widzialność 1,5 km. Do tej pory każdy, nawet najbardziej doświadczony pilot, aby przedłużyć pozwolenie na wykonywanie tego rodzaju lotów, musiał raz na dwa miesiące usiąść za sterami maszyny szkolno-bojowej. Teraz będzie to możliwe bez konieczności korzystania z samolotu – wyjaśnia dowódca mińskiej bazy.

Symulator „odtwarza” terytorium całej Polski, ze szczególnym uwzględnieniem dziesięciu wojskowych lotnisk, m.in. w Mińsku Mazowieckim, Powidzu, Radomiu, Dęblinie, Łasku czy Krzesinach. Umożliwia też loty w tzw. sztucznie wygenerowanej, wirtualnej przestrzeni. – Na własny użytek nazywam ją Nibylandią, bo to teren niemający odpowiednika w rzeczywistości. Dla pilotów to fantastyczny trening, bo latają w nieznanych warunkach, odbiegających od tych, które mamy w Polsce – mówi płk Trelka.

Symulator XXI wieku

Do tej pory piloci z Mińska, by przejść szkolenie na tego rodzaju symulatorze, musieli jeździć na Słowację. Jeszcze wcześniej korzystali z urządzenia treningowego KTS-21. Ponieważ wyposażenie jego kabiny jednak znacznie odbiegało od tej, która jest w zmodernizowanym myśliwcu MiG-29, symulator został wycofany ze służby i w listopadzie 2014 roku trafił do Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie.

– Piloci szkolili się na nim przez niemal 25 lat, ale teraz przyszedł czas na symulator XXI wieku – mówi płk Trelka. Podkreśla, że tych dwóch urządzeń nie można nawet ze sobą porównywać. – Nasz nowy nabytek został wykonany w bardzo nowoczesnej technologii. Jego sercem są karty procesorowe, które, jeśli się popsują, wystarczy wymienić na nowe. Nie bez znaczenia jest modułowość urządzenia, co pozwala na jego ewentualną modyfikację, zarówno pod kątem samej kabiny, jak i dodania nowych elementów, takich jak kolejne lotniska czy cele do zwalczania – mówi dowódca mińskiej bazy.

Umowę na dostawę symulatora przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia podpisali w 2014 roku. Wykonawcą usługi była firmy KenBIT Koenig z Warszawy. Wartość zakupu to ponad 24,3 mln zł.

Paulina Glińska

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik/ CC DORSZ, st. chor. sztab. Tomasz Gackowski

dodaj komentarz

komentarze


„Żelazna Dywizja” na Narwi
Hekatomba na Woli
Wyczekiwane przyspieszenie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wielkie zbrojenia za Odrą
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Świetne występy polskich żołnierzy
Dwie agresje, dwie okupacje
Spotkanie Trump-Nawrocki
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Zwycięska batalia o stolicę
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Z najlepszymi na planszy
„Road Runner” w Libanie
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Statuetki dla tuzów biznesu
Startuje „Żelazny obrońca”
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
Detect & Classify: satelity z AI
Nocne ataki na Ukrainę
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Laury MSPO przyznane
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Czas nowych inwestycji
Piorun 2 coraz bliżej
Kikimora o wielu twarzach
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Brytyjczycy żegnają Malbork
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Salwa z wysokości
Fantom, który sam się leczy po postrzale
StormRider na fali
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Lepsza efektywność
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Grot A3 w drodze do linii
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Finisz programu „Orlik”?
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
„Był twarzą sił powietrznych”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Łódź na granicy
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Orlik na Alfę
Nasz Hercules
Beret „na rekinka” lub koguta
Niemiecki plan zniszczenia Polski
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Towarzysze czołgów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO