moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Marynarze badali dno Bałtyku

Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego 3 Flotylli Okrętów w Gdyni zakończył właśnie tegoroczne badania dna morskiego na najważniejszych trasach żeglugowych, które biegną przez polskie wody Bałtyku. Materiały zebrane przez marynarzy trafiły do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, gdzie są poddawane analizie.

Na tak zwanych trasach Helcom należało przebadać każdy metr kwadratowy dna morskiego. To właśnie z tych tras korzystają załogi tysięcy statków, które każdego dnia przemierzają Bałtyk. Oczywiście dane ze szlaków były zbierane już wcześniej, jednak badania trzeba regularnie powtarzać, by aktualizować dane. Sprzęt, z którego korzystają obecnie hydrografowie, daje możliwość sondowania dna ze stuprocentowym pokryciem.

Trasy Helcom wymagają zmian

Na polskich wodach prace prowadzili marynarze z Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Tegoroczny plan właśnie został zrealizowany. – Sprawdziliśmy trasy głębokowodne – mówi kmdr por. Witold Stasiak, szef Pionu Pomiarów Hydrograficznych Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego. Zaraz jednak zastrzega, że prace związane z trasami Helcom będą kontynuowane. – W przyszłym roku będziemy sondowali szlaki położone na płytszych wodach, blisko wybrzeża i podejścia do portów – zapowiada kmdr por. Stasiak.

Dane zostały przekazane do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej. Tam są analizowane. Już teraz wiadomo, że przebieg trasy wymaga korekt. – W okolicach Ławicy Słupskiej wystąpiły spłycenia – tłumaczy kmdr Andrzej Kowalski, szef BHMW. Na wyznaczenie nowej trasy zgodę musi wydać Międzynarodowa Organizacja Morska IMO, czyli podlegająca ONZ organizacja, która dba o bezpieczeństwo na morzu.

Polscy hydrografowie zajmowali się nie tylko trasami Helcom. – Ten rok upływa także pod znakiem sondowania dna poza ich przebiegiem: na Zatoce Gdańskiej, gdzie prace cały czas trwają, oraz środkowym Pomorzu. Tam sprawdzaliśmy podejścia do portów – informuje kmdr por. Stasiak.

Marynarze na nowoczesnych motorówkach Wildecat 40/12

Prowadząc badania na płytkich wodach, marynarze po raz pierwszy mieli okazję skorzystać z nowoczesnych motorówek Wildecat 40/12. Polska w ubiegłym roku kupiła cztery tego typu jednostki. Trzy weszły w skład 3 Flotylli, jedna służy w 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. – Na razie przez cały czas prowadzone jest jeszcze szkolenie ich załóg. Ale w ramach zajęć praktycznych marynarze wykonują normalne prace sondażowe – podkreśla kmdr por. Stasiak.

Motorówki, jak zaznacza, dysponują doskonałym sprzętem pomiarowym. – Pozwala on między innymi na weryfikację obiektów, które spoczywają na dnie, a nawet są w nim zagrzebane. Załogi mogą też korzystać z pojazdów podwodnych – wylicza kmdr por. Stasiak.

Szkoleniem załóg motorówek zajmują się specjaliści z Akademii Marynarki Wojennej i Biura Hydrograficznego MW. Zgodnie z planem powinno się ono zakończyć w grudniu. Wówczas też motorówki zostaną podniesione z wody i wyciągnięte na brzeg, gdzie pozostaną przez zimę.

Ten rok przyniósł też duże zmiany dla samego Biura Hydrograficznego. Wczoraj weszła w życie nowelizacja ustawy o obszarach morskich RP i administracji morskiej. Pojawia się w niej pojęcie „Państwowa Morska Służba Hydrograficzna”. Stanowi też, że najważniejszą jej instytucją jest właśnie gdyńskie biuro, które dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi na polskich obszarach Bałtyku ściśle współdziała z instytucjami cywilnymi. Specjaliści z BHMW kończą właśnie prace nad rozporządzeniami do nowej ustawy. – Dotyczą one między innymi współpracy marynarki ze Strażą Graniczną i urzędami morskimi oraz dokładnego ustalenia przebiegu granicy państwowej na Bałtyku – tłumaczy kmdr Kowalski.

To, jak przebiega współdziałanie instytucji wojskowych i cywilnych, widać chociażby w Świnoujściu. – Jednostki cywilne we współpracy z nami prowadzą prace sondażowe na podejściu nowo otwartego gazoportu – mówi kmdr Kowalski. – Sprawa jest o tyle ważna, że do Polski zmierza już pierwszy statek z transportem gazu – dodaje. Wyniki sondaży znajdą odzwierciedlenie na sporządzanych w BHMW mapach zarówno w wersji elektronicznej, jak i papierowej.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński, Biuro Hydrograficzne MW

dodaj komentarz

komentarze

~Safehaven Marine
1448001960
Pozdrowienia dla użytkowników naszych motorówek,oby Wam służyły dobrze przez długie lata. Pozdrowienia dla Pana Komandora Stasiaka i reszty załóg.
18-43-E7-CE

W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
„JUR” dla terytorialsów
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
DragonFly czeka na wojsko
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
W wojsku orientują się najlepiej
Koniec dzieciństwa
Sztuka i służba w jednym kadrze
Brytyjczycy na wschodniej straży
Operacja NATO u brzegów Estonii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Bóbr na drodze Hannibala
Standardy NATO w Siedlcach
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Husarze bliżej Polski
Żołnierze na trzecim stopniu podium
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Abolicja dla ochotników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Mity i manipulacje
Wellington „Zosia” znad Bremy
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Wyrównać szanse
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Niezłomni w obronie
„Road Runner” w Libanie
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
MID w nowej odsłonie
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Polski „Wiking” dla Danii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Kircholm 1605
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO