moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Marynarze badali dno Bałtyku

Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego 3 Flotylli Okrętów w Gdyni zakończył właśnie tegoroczne badania dna morskiego na najważniejszych trasach żeglugowych, które biegną przez polskie wody Bałtyku. Materiały zebrane przez marynarzy trafiły do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, gdzie są poddawane analizie.

Na tak zwanych trasach Helcom należało przebadać każdy metr kwadratowy dna morskiego. To właśnie z tych tras korzystają załogi tysięcy statków, które każdego dnia przemierzają Bałtyk. Oczywiście dane ze szlaków były zbierane już wcześniej, jednak badania trzeba regularnie powtarzać, by aktualizować dane. Sprzęt, z którego korzystają obecnie hydrografowie, daje możliwość sondowania dna ze stuprocentowym pokryciem.

Trasy Helcom wymagają zmian

Na polskich wodach prace prowadzili marynarze z Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Tegoroczny plan właśnie został zrealizowany. – Sprawdziliśmy trasy głębokowodne – mówi kmdr por. Witold Stasiak, szef Pionu Pomiarów Hydrograficznych Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego. Zaraz jednak zastrzega, że prace związane z trasami Helcom będą kontynuowane. – W przyszłym roku będziemy sondowali szlaki położone na płytszych wodach, blisko wybrzeża i podejścia do portów – zapowiada kmdr por. Stasiak.

Dane zostały przekazane do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej. Tam są analizowane. Już teraz wiadomo, że przebieg trasy wymaga korekt. – W okolicach Ławicy Słupskiej wystąpiły spłycenia – tłumaczy kmdr Andrzej Kowalski, szef BHMW. Na wyznaczenie nowej trasy zgodę musi wydać Międzynarodowa Organizacja Morska IMO, czyli podlegająca ONZ organizacja, która dba o bezpieczeństwo na morzu.

Polscy hydrografowie zajmowali się nie tylko trasami Helcom. – Ten rok upływa także pod znakiem sondowania dna poza ich przebiegiem: na Zatoce Gdańskiej, gdzie prace cały czas trwają, oraz środkowym Pomorzu. Tam sprawdzaliśmy podejścia do portów – informuje kmdr por. Stasiak.

Marynarze na nowoczesnych motorówkach Wildecat 40/12

Prowadząc badania na płytkich wodach, marynarze po raz pierwszy mieli okazję skorzystać z nowoczesnych motorówek Wildecat 40/12. Polska w ubiegłym roku kupiła cztery tego typu jednostki. Trzy weszły w skład 3 Flotylli, jedna służy w 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. – Na razie przez cały czas prowadzone jest jeszcze szkolenie ich załóg. Ale w ramach zajęć praktycznych marynarze wykonują normalne prace sondażowe – podkreśla kmdr por. Stasiak.

Motorówki, jak zaznacza, dysponują doskonałym sprzętem pomiarowym. – Pozwala on między innymi na weryfikację obiektów, które spoczywają na dnie, a nawet są w nim zagrzebane. Załogi mogą też korzystać z pojazdów podwodnych – wylicza kmdr por. Stasiak.

Szkoleniem załóg motorówek zajmują się specjaliści z Akademii Marynarki Wojennej i Biura Hydrograficznego MW. Zgodnie z planem powinno się ono zakończyć w grudniu. Wówczas też motorówki zostaną podniesione z wody i wyciągnięte na brzeg, gdzie pozostaną przez zimę.

Ten rok przyniósł też duże zmiany dla samego Biura Hydrograficznego. Wczoraj weszła w życie nowelizacja ustawy o obszarach morskich RP i administracji morskiej. Pojawia się w niej pojęcie „Państwowa Morska Służba Hydrograficzna”. Stanowi też, że najważniejszą jej instytucją jest właśnie gdyńskie biuro, które dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi na polskich obszarach Bałtyku ściśle współdziała z instytucjami cywilnymi. Specjaliści z BHMW kończą właśnie prace nad rozporządzeniami do nowej ustawy. – Dotyczą one między innymi współpracy marynarki ze Strażą Graniczną i urzędami morskimi oraz dokładnego ustalenia przebiegu granicy państwowej na Bałtyku – tłumaczy kmdr Kowalski.

To, jak przebiega współdziałanie instytucji wojskowych i cywilnych, widać chociażby w Świnoujściu. – Jednostki cywilne we współpracy z nami prowadzą prace sondażowe na podejściu nowo otwartego gazoportu – mówi kmdr Kowalski. – Sprawa jest o tyle ważna, że do Polski zmierza już pierwszy statek z transportem gazu – dodaje. Wyniki sondaży znajdą odzwierciedlenie na sporządzanych w BHMW mapach zarówno w wersji elektronicznej, jak i papierowej.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński, Biuro Hydrograficzne MW

dodaj komentarz

komentarze

~Safehaven Marine
1448001960
Pozdrowienia dla użytkowników naszych motorówek,oby Wam służyły dobrze przez długie lata. Pozdrowienia dla Pana Komandora Stasiaka i reszty załóg.
18-43-E7-CE

Kluczowy partner
 
Polska stawia na europejskie bezpieczeństwo
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Nie walczymy z powietrzem
Posłowie o modernizacji armii
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Lektury na czas świąt i nie tylko
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Miliardy na obronność w 2024 roku
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Gen. bryg. Mirosław Bodnar będzie dowódcą wojsk dronowych
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Budżet obrony narodowej wykonany w 99,91%
Czworonożny żandarm w Paryżu
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Granice są po to, by je pokonywać
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Okręty rakietowe po nowemu
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Rosomaki i Piranie
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Z Jastrzębi w Żmije
MON o przyszłości Kryla
Śmierć szwoleżera
2024! To był rok!
Dobrze jest pomagać
PGZ – kluczowy partner
Żołnierzowi grozi dożywocie
Wiązką w przeciwnika
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Polska wizja europejskiego bezpieczeństwa
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Atak na cyberpoligonie
Czy europejskie państwa wspólnie zbudują niszczyciel?
Siedząc na krawędzi
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Fiasko misji tajnych służb
Zmiana warty w PKW Liban
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Minister o dymisji szefa Inspektoratu Wsparcia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
TOP 10 z wideoteki ZbrojnejTV
Przetrwać z Feniksem
Co może Europa?
Narluga słucha pod wodą
Zrobić formę przed Kanadą
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Ostatnia prosta
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Szef Inspektoratu Wsparcia odwołany
Awanse dla medalistów
Węgrzy w polskich mundurach
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Olympus in Paris
Turecki most dla Krosnowic
Biegający żandarm
Zdarzyło się w 2024 roku – część IV
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Zmiany w prawie 2025
Silna aktywna rezerwa celem na przyszłość
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Less Foreign in a Foreign Country

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO