moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Marynarze badali dno Bałtyku

Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego 3 Flotylli Okrętów w Gdyni zakończył właśnie tegoroczne badania dna morskiego na najważniejszych trasach żeglugowych, które biegną przez polskie wody Bałtyku. Materiały zebrane przez marynarzy trafiły do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, gdzie są poddawane analizie.

Na tak zwanych trasach Helcom należało przebadać każdy metr kwadratowy dna morskiego. To właśnie z tych tras korzystają załogi tysięcy statków, które każdego dnia przemierzają Bałtyk. Oczywiście dane ze szlaków były zbierane już wcześniej, jednak badania trzeba regularnie powtarzać, by aktualizować dane. Sprzęt, z którego korzystają obecnie hydrografowie, daje możliwość sondowania dna ze stuprocentowym pokryciem.

Trasy Helcom wymagają zmian

Na polskich wodach prace prowadzili marynarze z Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Tegoroczny plan właśnie został zrealizowany. – Sprawdziliśmy trasy głębokowodne – mówi kmdr por. Witold Stasiak, szef Pionu Pomiarów Hydrograficznych Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego. Zaraz jednak zastrzega, że prace związane z trasami Helcom będą kontynuowane. – W przyszłym roku będziemy sondowali szlaki położone na płytszych wodach, blisko wybrzeża i podejścia do portów – zapowiada kmdr por. Stasiak.

Dane zostały przekazane do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej. Tam są analizowane. Już teraz wiadomo, że przebieg trasy wymaga korekt. – W okolicach Ławicy Słupskiej wystąpiły spłycenia – tłumaczy kmdr Andrzej Kowalski, szef BHMW. Na wyznaczenie nowej trasy zgodę musi wydać Międzynarodowa Organizacja Morska IMO, czyli podlegająca ONZ organizacja, która dba o bezpieczeństwo na morzu.

Polscy hydrografowie zajmowali się nie tylko trasami Helcom. – Ten rok upływa także pod znakiem sondowania dna poza ich przebiegiem: na Zatoce Gdańskiej, gdzie prace cały czas trwają, oraz środkowym Pomorzu. Tam sprawdzaliśmy podejścia do portów – informuje kmdr por. Stasiak.

Marynarze na nowoczesnych motorówkach Wildecat 40/12

Prowadząc badania na płytkich wodach, marynarze po raz pierwszy mieli okazję skorzystać z nowoczesnych motorówek Wildecat 40/12. Polska w ubiegłym roku kupiła cztery tego typu jednostki. Trzy weszły w skład 3 Flotylli, jedna służy w 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. – Na razie przez cały czas prowadzone jest jeszcze szkolenie ich załóg. Ale w ramach zajęć praktycznych marynarze wykonują normalne prace sondażowe – podkreśla kmdr por. Stasiak.

Motorówki, jak zaznacza, dysponują doskonałym sprzętem pomiarowym. – Pozwala on między innymi na weryfikację obiektów, które spoczywają na dnie, a nawet są w nim zagrzebane. Załogi mogą też korzystać z pojazdów podwodnych – wylicza kmdr por. Stasiak.

Szkoleniem załóg motorówek zajmują się specjaliści z Akademii Marynarki Wojennej i Biura Hydrograficznego MW. Zgodnie z planem powinno się ono zakończyć w grudniu. Wówczas też motorówki zostaną podniesione z wody i wyciągnięte na brzeg, gdzie pozostaną przez zimę.

Ten rok przyniósł też duże zmiany dla samego Biura Hydrograficznego. Wczoraj weszła w życie nowelizacja ustawy o obszarach morskich RP i administracji morskiej. Pojawia się w niej pojęcie „Państwowa Morska Służba Hydrograficzna”. Stanowi też, że najważniejszą jej instytucją jest właśnie gdyńskie biuro, które dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi na polskich obszarach Bałtyku ściśle współdziała z instytucjami cywilnymi. Specjaliści z BHMW kończą właśnie prace nad rozporządzeniami do nowej ustawy. – Dotyczą one między innymi współpracy marynarki ze Strażą Graniczną i urzędami morskimi oraz dokładnego ustalenia przebiegu granicy państwowej na Bałtyku – tłumaczy kmdr Kowalski.

To, jak przebiega współdziałanie instytucji wojskowych i cywilnych, widać chociażby w Świnoujściu. – Jednostki cywilne we współpracy z nami prowadzą prace sondażowe na podejściu nowo otwartego gazoportu – mówi kmdr Kowalski. – Sprawa jest o tyle ważna, że do Polski zmierza już pierwszy statek z transportem gazu – dodaje. Wyniki sondaży znajdą odzwierciedlenie na sporządzanych w BHMW mapach zarówno w wersji elektronicznej, jak i papierowej.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński, Biuro Hydrograficzne MW

dodaj komentarz

komentarze

~Safehaven Marine
1448001960
Pozdrowienia dla użytkowników naszych motorówek,oby Wam służyły dobrze przez długie lata. Pozdrowienia dla Pana Komandora Stasiaka i reszty załóg.
18-43-E7-CE

Wojna w świętym mieście, część trzecia
 
Biel i czerwień łączy pokolenia
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wytropić zagrożenie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pierwsi na oceanie
Pod skrzydłami Kormoranów
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Dumni z munduru
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Patriotyczny maraton
Wojna w świętym mieście, epilog
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
W obronie wschodniej flanki NATO
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Daglezje poszukiwane
NATO na północnym szlaku
Szybki marsz, trudny odwrót
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
W Italii, za wolność waszą i naszą
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Awanse na Trzeciego Maja
Wioślarze i triatlonistka na podium
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Barwy Ojczyzny
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Weterani pod wszechstronną opieką
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Święto stołecznego garnizonu
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Pływacy i maratończycy na medal
25 lat w NATO – serwis specjalny
Czarne oliwki dla sojuszników
Tragiczne zdarzenie na służbie
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Ameryka daje wsparcie
NATO on Northern Track
Husarz na straży nieba
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Zmiany w dodatkach stażowych
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Posłowie dyskutowali o WOT
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Gunner, nie runner
Pytania o europejską tarczę
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Pilecki ucieka z Auschwitz

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO