moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe motorówki dla hydrografów

Marynarka Wojenna RP ma cztery nowe motorówki hydrograficzne. Wczoraj na ich pokładach została podniesiona bandera pomocniczych jednostek pływających. Dwukadłubowe łodzie Wildcat 40/12 będą wykorzystywane do badań dna morskiego w miejscach trudno dostępnych dla okrętów.


Trzy nowoczesne motorówki trafiły do Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego w Gdyni. Jedną dostali specjaliści z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.

Motorówki mają 12 m długości i rozwijają prędkość 14 w. Wyporność każdej z nich wynosi 15 t, ich zanurzenie zaś zostało obliczone na 1,3 metra.

20 mil od brzegu

Motorówki będą wykorzystywane do prac hydrograficznych w odległości do 20 mil od brzegu. Zostały wyposażone między innymi w wielowiązkowe echosondy, sonary holowane i pojazdy podwodne. Będą służyć do sondowania dna morskiego i lokalizowania obiektów, które mogłyby stanowić zagrożenie dla żeglugi, do pomiarów głębokości i określania parametrów wody, na przykład jej temperatury czy zasolenia. Tego typu jednostki są wykorzystywane do prac w portach, na podejściu do nich oraz na kotwicowiskach. Wszędzie tam, gdzie ze względu na głębokość i brak miejsca trudno byłoby okrętowi hydrograficznemu podejść i manewrować.


Dużym atutem motorówek jest ich budowa. – Mają dwa kadłuby, co ma ogromny wpływ na tak zwaną dzielność morską – mówi kmdr Andrzej Kowalski, szef Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, czyli instytucji, która będzie korzystać z pracy nowych jednostek. – Motorówki tego typu są mniej podatne na kołysanie, bardziej stabilne. Dzięki temu aparatura, którą dysponują, dostarcza precyzyjniejszych wskazań. A to dla twórców map morskich ma ogromne znaczenie.

Kurs dla załogi

Motorówki weszły do linii, ale ich załogi na pierwsze zadania muszą jeszcze chwilę poczekać. – Wcześniej muszą ukończyć kurs hydrografa kategorii B, który odbywa się w Akademii Marynarki Wojennej. Pod koniec marca czeka ich też tak zwane zadanie programowe. Będą musiały udowodnić, że potrafią motorówkę odcumować i uruchomić oraz pływać nią i manewrować – wyjaśnia kmdr por. Witold Stasiak, szef pionu pomiarów hydrograficznych Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego. Prace hydrograficzne rozpoczną latem. – Zgodnie z planem załogi naszych motorówek w czerwcu i lipcu mają prowadzić sondowanie w Zatoce Gdańskiej. Początkowo pod nadzorem instruktorów, potem już samodzielnie – zapowiada kmdr por. Stasiak.


Wildcat 40/12 zastąpiły wysłużone jednostki starszego typu. – Motorówki, z których dotychczas korzystaliśmy, trafiły do konserwacji. Do końca roku zostaną wycofane ze służby – informuje kmdr por. Stasiak.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński, chor. mar. Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze

~Katol - JnwK
1425990900
Dobrać szczupła załogę , wstawić dobry sonar do 52, mb , radio z wezwaniem śmigłowca z MU-90.
4B-26-E9-39

System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Ułani szturmowali okopy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Czy to już wojna?
Dodatkowe zapory
Dywersja na kolei. Są dowody
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Marynarze podjęli wyzwanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
„Zamek” pozostał bezpieczny
Wojskowy bus do szczęścia
Pięściarska uczta w Suwałkach
Gdy ucichnie artyleria
Mity i manipulacje
Kaman – domknięcie historii
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kosmiczna wystawa
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Is It Already War?
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Ogień z Leopardów na Łotwie
Mundurowi z benefitami
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Road Runner” w Libanie
Merops wdrażany natychmiast
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Im ciemniej, tym lepiej
Standardy NATO w Siedlcach
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Brytyjczycy na wschodniej straży
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Dzień wart stu lat
Awanse w dniu narodowego święta
Polski „Wiking” dla Danii
Plan na WAM
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Kapral Bartnik mistrzem świata
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Sukces Polaka w biegu z marines
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
My, jedna armia
Dostawa Homarów-K
Torpeda w celu
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO