moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe motorówki dla hydrografów

Marynarka Wojenna RP ma cztery nowe motorówki hydrograficzne. Wczoraj na ich pokładach została podniesiona bandera pomocniczych jednostek pływających. Dwukadłubowe łodzie Wildcat 40/12 będą wykorzystywane do badań dna morskiego w miejscach trudno dostępnych dla okrętów.


Trzy nowoczesne motorówki trafiły do Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego w Gdyni. Jedną dostali specjaliści z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.

Motorówki mają 12 m długości i rozwijają prędkość 14 w. Wyporność każdej z nich wynosi 15 t, ich zanurzenie zaś zostało obliczone na 1,3 metra.

20 mil od brzegu

Motorówki będą wykorzystywane do prac hydrograficznych w odległości do 20 mil od brzegu. Zostały wyposażone między innymi w wielowiązkowe echosondy, sonary holowane i pojazdy podwodne. Będą służyć do sondowania dna morskiego i lokalizowania obiektów, które mogłyby stanowić zagrożenie dla żeglugi, do pomiarów głębokości i określania parametrów wody, na przykład jej temperatury czy zasolenia. Tego typu jednostki są wykorzystywane do prac w portach, na podejściu do nich oraz na kotwicowiskach. Wszędzie tam, gdzie ze względu na głębokość i brak miejsca trudno byłoby okrętowi hydrograficznemu podejść i manewrować.


Dużym atutem motorówek jest ich budowa. – Mają dwa kadłuby, co ma ogromny wpływ na tak zwaną dzielność morską – mówi kmdr Andrzej Kowalski, szef Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, czyli instytucji, która będzie korzystać z pracy nowych jednostek. – Motorówki tego typu są mniej podatne na kołysanie, bardziej stabilne. Dzięki temu aparatura, którą dysponują, dostarcza precyzyjniejszych wskazań. A to dla twórców map morskich ma ogromne znaczenie.

Kurs dla załogi

Motorówki weszły do linii, ale ich załogi na pierwsze zadania muszą jeszcze chwilę poczekać. – Wcześniej muszą ukończyć kurs hydrografa kategorii B, który odbywa się w Akademii Marynarki Wojennej. Pod koniec marca czeka ich też tak zwane zadanie programowe. Będą musiały udowodnić, że potrafią motorówkę odcumować i uruchomić oraz pływać nią i manewrować – wyjaśnia kmdr por. Witold Stasiak, szef pionu pomiarów hydrograficznych Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego. Prace hydrograficzne rozpoczną latem. – Zgodnie z planem załogi naszych motorówek w czerwcu i lipcu mają prowadzić sondowanie w Zatoce Gdańskiej. Początkowo pod nadzorem instruktorów, potem już samodzielnie – zapowiada kmdr por. Stasiak.


Wildcat 40/12 zastąpiły wysłużone jednostki starszego typu. – Motorówki, z których dotychczas korzystaliśmy, trafiły do konserwacji. Do końca roku zostaną wycofane ze służby – informuje kmdr por. Stasiak.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński, chor. mar. Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze

~Katol - JnwK
1425990900
Dobrać szczupła załogę , wstawić dobry sonar do 52, mb , radio z wezwaniem śmigłowca z MU-90.
4B-26-E9-39

PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojsko na Horyzoncie
Po co wojsku satelity?
Pociski rakietowe dla Husarzy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Kapral Bartnik mistrzem świata
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
The Darker, the Better
Wojsko ma swojego satelitę!
AW149 made in Poland
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Zwrot na Bałtyk
Zmierzyli się z własnymi słabościami
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Uczelnie łączą siły
Czwarta dostawa Abramsów
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Razem na ratunek
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Nowe Kraby w Sulechowie
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Plan na WAM
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojsko przetestuje nowe technologie
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nowe zasady dla kobiet w armii
Więcej Herculesów dla Abramsów
Dzień wart stu lat
wGotowości do reakcji
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
W krainie Świętego Mikołaja
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Mundurowi z benefitami
Skytrucki dla Niemiec
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Noc Dnia Podchorążego
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Najdłuższa noc
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Komplet medali wojskowych na ringu
Pancerniacy jadą na misję
Militarne Schengen
Polscy marynarze na misjach
Wojskowy bus do szczęścia
Polski „Wiking” dla Danii
Gdy ucichnie artyleria
Niebo pod osłoną

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO