moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe motorówki dla hydrografów

Marynarka Wojenna RP ma cztery nowe motorówki hydrograficzne. Wczoraj na ich pokładach została podniesiona bandera pomocniczych jednostek pływających. Dwukadłubowe łodzie Wildcat 40/12 będą wykorzystywane do badań dna morskiego w miejscach trudno dostępnych dla okrętów.


Trzy nowoczesne motorówki trafiły do Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego w Gdyni. Jedną dostali specjaliści z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.

Motorówki mają 12 m długości i rozwijają prędkość 14 w. Wyporność każdej z nich wynosi 15 t, ich zanurzenie zaś zostało obliczone na 1,3 metra.

20 mil od brzegu

Motorówki będą wykorzystywane do prac hydrograficznych w odległości do 20 mil od brzegu. Zostały wyposażone między innymi w wielowiązkowe echosondy, sonary holowane i pojazdy podwodne. Będą służyć do sondowania dna morskiego i lokalizowania obiektów, które mogłyby stanowić zagrożenie dla żeglugi, do pomiarów głębokości i określania parametrów wody, na przykład jej temperatury czy zasolenia. Tego typu jednostki są wykorzystywane do prac w portach, na podejściu do nich oraz na kotwicowiskach. Wszędzie tam, gdzie ze względu na głębokość i brak miejsca trudno byłoby okrętowi hydrograficznemu podejść i manewrować.


Dużym atutem motorówek jest ich budowa. – Mają dwa kadłuby, co ma ogromny wpływ na tak zwaną dzielność morską – mówi kmdr Andrzej Kowalski, szef Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, czyli instytucji, która będzie korzystać z pracy nowych jednostek. – Motorówki tego typu są mniej podatne na kołysanie, bardziej stabilne. Dzięki temu aparatura, którą dysponują, dostarcza precyzyjniejszych wskazań. A to dla twórców map morskich ma ogromne znaczenie.

Kurs dla załogi

Motorówki weszły do linii, ale ich załogi na pierwsze zadania muszą jeszcze chwilę poczekać. – Wcześniej muszą ukończyć kurs hydrografa kategorii B, który odbywa się w Akademii Marynarki Wojennej. Pod koniec marca czeka ich też tak zwane zadanie programowe. Będą musiały udowodnić, że potrafią motorówkę odcumować i uruchomić oraz pływać nią i manewrować – wyjaśnia kmdr por. Witold Stasiak, szef pionu pomiarów hydrograficznych Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego. Prace hydrograficzne rozpoczną latem. – Zgodnie z planem załogi naszych motorówek w czerwcu i lipcu mają prowadzić sondowanie w Zatoce Gdańskiej. Początkowo pod nadzorem instruktorów, potem już samodzielnie – zapowiada kmdr por. Stasiak.


Wildcat 40/12 zastąpiły wysłużone jednostki starszego typu. – Motorówki, z których dotychczas korzystaliśmy, trafiły do konserwacji. Do końca roku zostaną wycofane ze służby – informuje kmdr por. Stasiak.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński, chor. mar. Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze

~Katol - JnwK
1425990900
Dobrać szczupła załogę , wstawić dobry sonar do 52, mb , radio z wezwaniem śmigłowca z MU-90.
4B-26-E9-39

Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Kalorie to nie wszystko
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Aby granica była bezpieczna
Dzień wart stu lat
Combat 56 u terytorialsów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Niemcy dla Tarczy Wschód
Trałowce do remontu
Gala Boksu na Bemowie
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Śnieżnik gotowy na Groty
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Najdłuższa noc
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Niebo pod osłoną
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Niemieckie wsparcie z powietrza
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Seryjny Heron coraz bliżej
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojsko ma swojego satelitę!
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Panczeniści na podium w Hamar
Święto sportowców w mundurach
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
W ochronie granicy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Służba w kadrze
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Szwedzi w pętli
Mundurowi z benefitami
Obywatele chcą być wGotowości
Nowe K9 w Węgorzewie
Smak służby
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Kontrakt na ratowanie życia
Kolejne AW149 nadlatują
Kto zostanie Asem Sportu?
Odpalili K9 Thunder
Gdy ucichnie artyleria
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Amunicja od Grupy WB
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pancerniacy jadą na misję
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Plan na WAM
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Militarne Schengen

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO