moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pół wieku na straży polskiego wybrzeża

Pokazy wyładunku ciężarówki z pokładu okrętu transportowo-minowego wprost na pływającą platformę, działania pojazdu podwodnego Gavia i akcji ratowniczej w wykonaniu nurków minerów – tak 8 Flotylla Obrony Wybrzeża w Świnoujściu świętowała dziś swoje 50-lecie.


Zanim jednak doszło do pokazów w porcie wojennym odbyła się oficjalna część uroczystości. Były więc przemówienia, odznaczenia i awanse, koncert orkiestry wojskowej i defilada pododdziałów. – Z duża satysfakcją stwierdzam, że nasi specjaliści pełnią służbę z wielkim zaangażowaniem nie tylko w Polsce, ale i poza jej granicami – podkreślał kadm. Jarosław Zygmunt, dowódca 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Jako dowód przypomniał misje „EnduringFreedom” (w Zatoce Perskiej) i „Active Endeavour” (na Morzu Śródziemnym), w których brał udział okręt wsparcia ORP Kontradmirał Xawery Czernicki oraz ćwiczenia i operacje bojowe w ramach Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO.

Jak Gavia omija przeszkody

Próbkę swoich umiejętności marynarze dali chwilę później, podczas pokazu, który odbył się w basenie portu wojennego. Widzowie zgromadzeni na nabrzeżu oraz pokładzie jednego z okrętów transportowo-minowych mieli okazję obejrzeć w akcji pojazd podwodny Gavia. Służy on do lokalizowania spoczywających w morzu min i niewybuchów. – Pojazd zbudowany jest z kilku modułów – tłumaczy kpt. mar. Adam Pociecha, dowódca Grupy Nurków-Minerów z 12 Dywizjonu Trałowców. – W przedniej części posiada sonar o zasięgu 50 metrów. Dzięki niemu może omijać przeszkody. Dalej znajdują się moduły z akumulatorami i balastem, stacja hydroakustyczna i różnego rodzaju czujniki oraz napęd – dodaje. Pojazd porusza się po zaprogramowanej trasie rejestrując spoczywające na dnie przedmioty. Potem pod wodę schodzą nurkowie, by ponad wszelką wątpliwość sprawdzić, czy mają do czynienia z minami, bądź niewybuchami. Gavia może zejść na głębokość 200 metrów. Podczas pokazu, ze względu na widzów, poruszała się jednak po powierzchni.

Pod wodę zeszła za to para nurków minerów. Chwilę później w miejscu, gdzie się zanurzyli na powierzchnię wyskoczyła boja sygnalizacyjna. Dla marynarzy, którzy zabezpieczali nurkowanie z pontonu był to znak, że doszło do wypadku. Rozpoczęła się akcja ratunkowa. Pod wodę zeszli kolejni nurkowie, którzy wyciągnęli poszkodowanego kolegę i przetransportowali go do komory dekompresyjnej.

Ratownictwo morskie

Podczas pokazu zaprezentowane zostały również inne elementy związane z ratownictwem. Z pokładu okrętu transportowo-minowego ORP „Toruń” do morza skoczyli dwaj marynarze ubrani w pomarańczowe kombinezony ratunkowe. Wcielili się oni w rolę rozbitków. Musieli dopłynąć do znajdującej się na wodzie tratwy ratunkowej, obrócić ją do właściwej pozycji, a następnie zająć w niej miejsce. – Tratwy takie znajdują się na wyposażeniu okrętu. Może do nich wejść dziesięciu rozbitków. Wewnątrz znajdują się racje żywnościowe, lekarstwa, środki sygnalizacyjne. Rozbitkowie mogą w nich przetrwać minimum 30 dni – tłumaczy kmdr ppor. Jacek Kwiatkowski, rzecznik świnoujskiej flotylli. Tym razem jednak marynarze mieli więcej szczęścia. Szybko dostrzegli na morzu jednostkę, która mogła pospieszyć im z pomocą. Aby zwrócić na siebie uwagę wystrzelili flary dymne i świetlne.

Ostatnia część pokazu była chyba najbardziej efektowna. Wojskowy Jelcz zjechał podczas niej z pokładu okrętu transportowo-minowego ORP Lublin wprost na pływający prom. Platforma poruszała się po porcie za sprawą podczepionych do niej kutrów holowniczych, a operację zabezpieczali specjaliści z 8 Kołobrzeskiego Batalionu Saperów. – W ten sposób dostarczamy na okręty przede wszystkim pojazdy, które same nie są w stanie pływać oraz zaopatrzenie – informuje kmdr por. Wojciech Chrzanowski, dowódca 8 Batalionu Saperów.

Czekamy na Kormorany

8 Flotylla Obrony Wybrzeża została powołana do życia 29 kwietnia 1965 roku. Wcześniej w Świnoujściu istniały kolejno Zachodni i Szczeciński Obszar Nadmorski oraz Baza Marynarki Wojennej. W czasach PRL flotylla odpowiadała za obronę wybrzeża od granicy z NRD aż do Jarosławca. Jej siły miały też zostać wykorzystane podczas ewentualnego desantu wojsk Układu Warszawskiego w państwach zachodniej Europy. Po zmianie ustroju i wstąpieniu Polski do NATO, marynarze zaczęli ściśle współpracować z siłami morskimi Niemiec, Danii i nie tylko. ORP „Czernicki” dwukrotnie na przykład był okrętem flagowym Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO, a praca jego załogi została wysoko oceniona przez sojuszników.
– Dziś w naszej flotylli służy przeszło 50 różnego rodzaju jednostek pływających. Najważniejsze to okręt dowodzenia ORP Czernicki, okręty transportowo-minowe, niszczyciele min oraz trałowce. Mamy też jednostki brzegowe: saperów, pododdział chemiczny, dywizjon przeciwlotniczy – wylicza kmdr ppor. Kwiatkowski.

Najbliższe miesiące i lata będą dla flotylli bardzo istotne, choćby ze względu na nowe okręty. – W sierpniu powinien zostać zwodowany pierwszy z serii trzech niszczycieli min typu „Kormoran”. Bardzo prawdopodobne, że w składzie 8 Flotylli znajdą się okręty patrolowe w wersji zwalczania min typu „Czapla” – zapowiedział goszczący w Świnoujściu kadm. Marian Ambroziak, inspektor Marynarki Wojennej w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Wypadek przed Air Show
Baobab z miotaczem
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Beret „na rekinka” lub koguta
Flytrap, czyli młot na drony
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Strzelanina w bazie US Army
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Dwie agresje, dwie okupacje
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Świetne występy polskich żołnierzy
Towarzysze czołgów
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Air Show 2025 odwołane. Co z biletami?
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Warszawo, do broni!
Koniec miękkiej gry
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Nocne ataki na Ukrainę
Orlik na Alfę
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Najmłodszy w rodzinie
Na motocyklach śladami historii
Zwycięska batalia o stolicę
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Startuje „Żelazny obrońca”
Wyczekiwane przyspieszenie
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Huta Stalowa Wola na MSPO
Szczelna sieć dla Tarczy
Czas nowych inwestycji
Ruszają targi zbrojeniowe w Kielcach
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Drones on the Offensive
Lepsza efektywność
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Z najlepszymi na planszy
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
„Był twarzą sił powietrznych”
„Road Runner” w Libanie
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Norwegowie budują na polskim poligonie
Zakupy według potrzeb
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Hekatomba na Woli
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Wielkie zbrojenia za Odrą
Poradnik na czas kryzysu gotowy!
Radary, które widzą wszystko
Brytyjczycy żegnają Malbork

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO