moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ministrowie obrony u pilotów w Malborku

Wspólna misja polskich i francuskich pilotów pokazała, że jesteśmy razem – podkreślał minister Tomasz Siemoniak. Wspólnie z francuskim szefem obrony Jean-Yves Le Drianem odwiedził dziś bazę w Malborku. Francuzi wspierali natowską misję Baltic Air Policing, wykonali około 350 lotów, w tym około 60 bojowych.


W poniedziałek francuscy lotnicy, którzy stacjonowali w 22 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku, zakończą dyżur w Polsce. Przez ostatnie cztery miesiące wspierali misję NATO w krajach bałtyckich i ćwiczyli z Polakami m.in. walki powietrzne. W tym czasie polscy piloci z 22 BLT z czterema samolotami MiG-29 pełnili dyżur w natowskiej misji Baltic Air Policing w bazie w Szawlach na Litwie.

– To była pierwsza międzynarodowa tura natowskiej misji patrolowania przestrzeni powietrznej nad Litwą, Łotwą i Estonią – podkreśla ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego. Uczestniczyły w niej siły powietrzne z Polski i Wielkiej Brytanii (wysłały kontyngenty do bazy w Szawlach na Litwie), Danii (z bazy w Estonii) oraz Francji. Jak dodaje ppłk Goławski, kolejną zmianę wystawią Holendrzy, którzy przylecą do Malborka na miejsce Francuzów, oraz Kanadyjczycy, Niemcy i Portugalczycy.

Według danych Dowództwa Generalnego lotnicy z Francji wykonali z Malborka ok. 350 misji i spędzili w powietrzu ponad 440 godzin. Około 290 misji miało charakter szkolny, a ponad sto razy francuskie samoloty wzbijały się w niebo wraz z polskimi. Francuskie maszyny wykonały też ok. 60 misji bojowych. Były to loty na rozkaz z uzbrojeniem, na przechwycenie i identyfikację statków powietrznych zbliżających się do przestrzeni powietrznej państw NATO.


Francuskie samoloty latały także na szkolenia razem z polskimi myśliwcami MiG-29, które na co dzień stacjonują w Malborku, z Su-22 z bazy w Świdwinie (Zachodniopomorskie) i z F-16 z Łasku koło Łodzi. Ćwiczono m.in. elementy walki powietrznej.

– Dzięki wspólnym lotom z Francuzami nasi piloci zdobyli nowe doświadczenia i umiejętności – mówi rzecznik prasowy 22 BLT mjr Dariusz Mazurkiewicz.

– Ciekawe były treningi walki Mirage przeciwko pilotom brytyjskich Eurofighterów Typhoon z Szawli oraz polskim MiG-ów z Malborka, rozgrywane w polskiej przestrzeni powietrznej – zwraca uwagę ppłk Goławski.

Celem trwającej od 2004 r. misji Baltic Air Policing jest demonstracja zdolności do prowadzenia kolektywnej obrony oraz zapewnienie bezpieczeństwa państwom NATO, które nie posiadają własnego lotnictwa bojowego. Mandat Baltic Air Policing przewiduje także udzielanie przez pilotów – w razie potrzeby – pomocy załogom wojskowych i cywilnych statków powietrznych w sytuacjach awaryjnych.

Małgorzata Schwarzgruber

autor zdjęć: chor. Artur Zakrzewski / DPI MON, Armée de l'air

dodaj komentarz

komentarze


Gala Boksu na Bemowie
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Panczeniści na podium w Hamar
Plan na WAM
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Niebo pod osłoną
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Wojsko ma swojego satelitę!
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Kto zostanie Asem Sportu?
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Najdłuższa noc
The Taste of Military Service
Combat 56 u terytorialsów
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Historyczna „Wisła”
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Gdy ucichnie artyleria
Noc na „pasku”
Wisła dopłynęła
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kolejne AW149 nadlatują
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Astronauta w Szkole Orląt
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Piątka z czwartego wozu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
„Burza” nabiera kształtów
Paczka dla bohatera już w drodze!
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Mundurowi z benefitami
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Dzień wart stu lat
MON przejmuje Hutę Częstochowa
W hołdzie poległym
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Pancerniacy jadą na misję
Przełomowy czas dla WZL-2
Polski Rosomak dalej w produkcji
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Snowboardzistka i pływacy na medal
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Odpalili K9 Thunder
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO