moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ministrowie obrony u pilotów w Malborku

Wspólna misja polskich i francuskich pilotów pokazała, że jesteśmy razem – podkreślał minister Tomasz Siemoniak. Wspólnie z francuskim szefem obrony Jean-Yves Le Drianem odwiedził dziś bazę w Malborku. Francuzi wspierali natowską misję Baltic Air Policing, wykonali około 350 lotów, w tym około 60 bojowych.


W poniedziałek francuscy lotnicy, którzy stacjonowali w 22 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku, zakończą dyżur w Polsce. Przez ostatnie cztery miesiące wspierali misję NATO w krajach bałtyckich i ćwiczyli z Polakami m.in. walki powietrzne. W tym czasie polscy piloci z 22 BLT z czterema samolotami MiG-29 pełnili dyżur w natowskiej misji Baltic Air Policing w bazie w Szawlach na Litwie.

– To była pierwsza międzynarodowa tura natowskiej misji patrolowania przestrzeni powietrznej nad Litwą, Łotwą i Estonią – podkreśla ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego. Uczestniczyły w niej siły powietrzne z Polski i Wielkiej Brytanii (wysłały kontyngenty do bazy w Szawlach na Litwie), Danii (z bazy w Estonii) oraz Francji. Jak dodaje ppłk Goławski, kolejną zmianę wystawią Holendrzy, którzy przylecą do Malborka na miejsce Francuzów, oraz Kanadyjczycy, Niemcy i Portugalczycy.

Według danych Dowództwa Generalnego lotnicy z Francji wykonali z Malborka ok. 350 misji i spędzili w powietrzu ponad 440 godzin. Około 290 misji miało charakter szkolny, a ponad sto razy francuskie samoloty wzbijały się w niebo wraz z polskimi. Francuskie maszyny wykonały też ok. 60 misji bojowych. Były to loty na rozkaz z uzbrojeniem, na przechwycenie i identyfikację statków powietrznych zbliżających się do przestrzeni powietrznej państw NATO.


Francuskie samoloty latały także na szkolenia razem z polskimi myśliwcami MiG-29, które na co dzień stacjonują w Malborku, z Su-22 z bazy w Świdwinie (Zachodniopomorskie) i z F-16 z Łasku koło Łodzi. Ćwiczono m.in. elementy walki powietrznej.

– Dzięki wspólnym lotom z Francuzami nasi piloci zdobyli nowe doświadczenia i umiejętności – mówi rzecznik prasowy 22 BLT mjr Dariusz Mazurkiewicz.

– Ciekawe były treningi walki Mirage przeciwko pilotom brytyjskich Eurofighterów Typhoon z Szawli oraz polskim MiG-ów z Malborka, rozgrywane w polskiej przestrzeni powietrznej – zwraca uwagę ppłk Goławski.

Celem trwającej od 2004 r. misji Baltic Air Policing jest demonstracja zdolności do prowadzenia kolektywnej obrony oraz zapewnienie bezpieczeństwa państwom NATO, które nie posiadają własnego lotnictwa bojowego. Mandat Baltic Air Policing przewiduje także udzielanie przez pilotów – w razie potrzeby – pomocy załogom wojskowych i cywilnych statków powietrznych w sytuacjach awaryjnych.

Małgorzata Schwarzgruber

autor zdjęć: chor. Artur Zakrzewski / DPI MON, Armée de l'air

dodaj komentarz

komentarze


Nadchodzi era Borsuka
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Po co wojsku satelity?
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Militarne Schengen
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
W krainie Świętego Mikołaja
Najdłuższa noc
Holenderska misja na polskim niebie
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Szwedzi w pętli
Artylerzyści mają moc!
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wojskowa łączność w Kosmosie
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Pancerniacy jadą na misję
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Gdy ucichnie artyleria
Przygotowani znaczy bezpieczni
Borsuki jadą do wojska!
Czas na polskie Borsuki
Z Su-22 dronów nie będzie
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Wojsko ma swojego satelitę!
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wojsko przetestuje nowe technologie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Plan na WAM
Czwarta dostawa Abramsów
Nowe zdolności sił zbrojnych
Nowe zasady dla kobiet w armii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Uczelnie łączą siły
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Don’t Get Hacked
Komplet medali wojskowych na ringu
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Razem na ratunek
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Zwrot na Bałtyk
Mundurowi z benefitami
Kapral Bartnik mistrzem świata
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Polski „Wiking” dla Danii
Niebo pod osłoną
Dzień wart stu lat

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO