moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ministrowie obrony u pilotów w Malborku

Wspólna misja polskich i francuskich pilotów pokazała, że jesteśmy razem – podkreślał minister Tomasz Siemoniak. Wspólnie z francuskim szefem obrony Jean-Yves Le Drianem odwiedził dziś bazę w Malborku. Francuzi wspierali natowską misję Baltic Air Policing, wykonali około 350 lotów, w tym około 60 bojowych.


W poniedziałek francuscy lotnicy, którzy stacjonowali w 22 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku, zakończą dyżur w Polsce. Przez ostatnie cztery miesiące wspierali misję NATO w krajach bałtyckich i ćwiczyli z Polakami m.in. walki powietrzne. W tym czasie polscy piloci z 22 BLT z czterema samolotami MiG-29 pełnili dyżur w natowskiej misji Baltic Air Policing w bazie w Szawlach na Litwie.

– To była pierwsza międzynarodowa tura natowskiej misji patrolowania przestrzeni powietrznej nad Litwą, Łotwą i Estonią – podkreśla ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego. Uczestniczyły w niej siły powietrzne z Polski i Wielkiej Brytanii (wysłały kontyngenty do bazy w Szawlach na Litwie), Danii (z bazy w Estonii) oraz Francji. Jak dodaje ppłk Goławski, kolejną zmianę wystawią Holendrzy, którzy przylecą do Malborka na miejsce Francuzów, oraz Kanadyjczycy, Niemcy i Portugalczycy.

Według danych Dowództwa Generalnego lotnicy z Francji wykonali z Malborka ok. 350 misji i spędzili w powietrzu ponad 440 godzin. Około 290 misji miało charakter szkolny, a ponad sto razy francuskie samoloty wzbijały się w niebo wraz z polskimi. Francuskie maszyny wykonały też ok. 60 misji bojowych. Były to loty na rozkaz z uzbrojeniem, na przechwycenie i identyfikację statków powietrznych zbliżających się do przestrzeni powietrznej państw NATO.


Francuskie samoloty latały także na szkolenia razem z polskimi myśliwcami MiG-29, które na co dzień stacjonują w Malborku, z Su-22 z bazy w Świdwinie (Zachodniopomorskie) i z F-16 z Łasku koło Łodzi. Ćwiczono m.in. elementy walki powietrznej.

– Dzięki wspólnym lotom z Francuzami nasi piloci zdobyli nowe doświadczenia i umiejętności – mówi rzecznik prasowy 22 BLT mjr Dariusz Mazurkiewicz.

– Ciekawe były treningi walki Mirage przeciwko pilotom brytyjskich Eurofighterów Typhoon z Szawli oraz polskim MiG-ów z Malborka, rozgrywane w polskiej przestrzeni powietrznej – zwraca uwagę ppłk Goławski.

Celem trwającej od 2004 r. misji Baltic Air Policing jest demonstracja zdolności do prowadzenia kolektywnej obrony oraz zapewnienie bezpieczeństwa państwom NATO, które nie posiadają własnego lotnictwa bojowego. Mandat Baltic Air Policing przewiduje także udzielanie przez pilotów – w razie potrzeby – pomocy załogom wojskowych i cywilnych statków powietrznych w sytuacjach awaryjnych.

Małgorzata Schwarzgruber

autor zdjęć: chor. Artur Zakrzewski / DPI MON, Armée de l'air

dodaj komentarz

komentarze


Mundurowi z benefitami
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Panczeniści na podium w Hamar
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Historyczna „Wisła”
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Pancerniacy jadą na misję
Dzień wart stu lat
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
Gdy ucichnie artyleria
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Kto zostanie Asem Sportu?
Polski Rosomak dalej w produkcji
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Wojsko z nowym programem rozwoju
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Niebo pod osłoną
Odpalili K9 Thunder
Noc na „pasku”
Przełomowy czas dla WZL-2
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Combat 56 u terytorialsów
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
„Burza” nabiera kształtów
The Taste of Military Service
Wojsko ma swojego satelitę!
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Snowboardzistka i pływacy na medal
Najdłuższa noc
Piątka z czwartego wozu
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Przygotowani na każdy scenariusz
Gala Boksu na Bemowie
Sojusznicza obrona
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Plan na WAM
Paczka dla bohatera już w drodze!
Koniec bezkarności floty cieni?
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
W hołdzie poległym

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO