moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ministrowie obrony u pilotów w Malborku

Wspólna misja polskich i francuskich pilotów pokazała, że jesteśmy razem – podkreślał minister Tomasz Siemoniak. Wspólnie z francuskim szefem obrony Jean-Yves Le Drianem odwiedził dziś bazę w Malborku. Francuzi wspierali natowską misję Baltic Air Policing, wykonali około 350 lotów, w tym około 60 bojowych.


W poniedziałek francuscy lotnicy, którzy stacjonowali w 22 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku, zakończą dyżur w Polsce. Przez ostatnie cztery miesiące wspierali misję NATO w krajach bałtyckich i ćwiczyli z Polakami m.in. walki powietrzne. W tym czasie polscy piloci z 22 BLT z czterema samolotami MiG-29 pełnili dyżur w natowskiej misji Baltic Air Policing w bazie w Szawlach na Litwie.

– To była pierwsza międzynarodowa tura natowskiej misji patrolowania przestrzeni powietrznej nad Litwą, Łotwą i Estonią – podkreśla ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego. Uczestniczyły w niej siły powietrzne z Polski i Wielkiej Brytanii (wysłały kontyngenty do bazy w Szawlach na Litwie), Danii (z bazy w Estonii) oraz Francji. Jak dodaje ppłk Goławski, kolejną zmianę wystawią Holendrzy, którzy przylecą do Malborka na miejsce Francuzów, oraz Kanadyjczycy, Niemcy i Portugalczycy.

Według danych Dowództwa Generalnego lotnicy z Francji wykonali z Malborka ok. 350 misji i spędzili w powietrzu ponad 440 godzin. Około 290 misji miało charakter szkolny, a ponad sto razy francuskie samoloty wzbijały się w niebo wraz z polskimi. Francuskie maszyny wykonały też ok. 60 misji bojowych. Były to loty na rozkaz z uzbrojeniem, na przechwycenie i identyfikację statków powietrznych zbliżających się do przestrzeni powietrznej państw NATO.


Francuskie samoloty latały także na szkolenia razem z polskimi myśliwcami MiG-29, które na co dzień stacjonują w Malborku, z Su-22 z bazy w Świdwinie (Zachodniopomorskie) i z F-16 z Łasku koło Łodzi. Ćwiczono m.in. elementy walki powietrznej.

– Dzięki wspólnym lotom z Francuzami nasi piloci zdobyli nowe doświadczenia i umiejętności – mówi rzecznik prasowy 22 BLT mjr Dariusz Mazurkiewicz.

– Ciekawe były treningi walki Mirage przeciwko pilotom brytyjskich Eurofighterów Typhoon z Szawli oraz polskim MiG-ów z Malborka, rozgrywane w polskiej przestrzeni powietrznej – zwraca uwagę ppłk Goławski.

Celem trwającej od 2004 r. misji Baltic Air Policing jest demonstracja zdolności do prowadzenia kolektywnej obrony oraz zapewnienie bezpieczeństwa państwom NATO, które nie posiadają własnego lotnictwa bojowego. Mandat Baltic Air Policing przewiduje także udzielanie przez pilotów – w razie potrzeby – pomocy załogom wojskowych i cywilnych statków powietrznych w sytuacjach awaryjnych.

Małgorzata Schwarzgruber

autor zdjęć: chor. Artur Zakrzewski / DPI MON, Armée de l'air

dodaj komentarz

komentarze


„Armia mistrzów” – sporty wodne
 
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Posłowie o efektach szczytu NATO
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Formoza. Za kulisami
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
Operacja „Wschodnia zorza”
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Nie wierzę panu, mister Karski!
Prezydent Zełenski w Warszawie
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?
Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Most III, czyli lot z V2
Partyzanci z republiki
Olimp gotowy na igrzyska!
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Hala do budowy Mieczników na finiszu
Z parlamentu do wojska
Terytorialsi w gotowości do pomocy
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
„Armia mistrzów” – sporty walki
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
Włoski Centauro na paryskim salonie
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
Sejm podziękował za służbę na granicy
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
The Suwałki Gap in the Game
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Silniejsza obecność sojuszników z USA
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
Jak usprawnić działania służb na granicy
Feniks – następca Mangusty?
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
Pioruny dla sojuszników
Za zdrowie utracone na służbie
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
International Test
„Operacja borelioza”
Na ratunek… komandos
Lotnicy pamiętają o powstaniu
Spadochroniarze na warcie w UE
Medycy na poligonie
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
Roczny dyżur spadochroniarzy
Jaki będzie czołg przyszłości?
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
Londyn o „Tarczy Wschód”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO