moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herculesy US Air Force wracają do Niemiec

Wykonali nad Polską 150 misji lotniczych i spędzili w powietrzu ponad 300 godzin. Stu amerykańskich lotników oraz trzy samoloty C-130 Hercules wyleci w weekend z Powidza do bazy w Ramstein. Przez dwa miesiące żołnierze ćwiczyli z Polakami desant, zrzuty ładunków, lądowanie w trudnych warunkach. Kolejna zmiana Aviation Detachment przyleci w październiku.


W Polsce kończy swój pobyt czwarta zmiana pododdziału amerykańskich sił zbrojnych – Aviation Detachment. – Przez dwa miesiące szkoliło się blisko 100 pilotów i techników z 86 Skrzydła Transportowego w Ramstein. Żołnierze przylecieli do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego trzema samolotami C-130J Hercules – mówi kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Wspólne ćwiczenia polskich i amerykańskich żołnierzy odbywają się systematycznie od lutego 2013 roku na podstawie umowy podpisanej przez oba państwa.

Lotnicy ze Stanów Zjednoczonych przez dwa miesiące latali na różnych wysokościach i po różnych trasach nad całą Polską. – Loty odbywały się zwykle w dwóch turach: w południe i wieczorem. Każdego dnia samoloty spędzały w powietrzu kilka godzin. Amerykanie ćwiczyli pojedynczo lub w parach – opowiada kpt. Baran.

Podczas czwartej zmiany Aviation Detachment Amerykanie wykonali 150 misji lotniczych i spędzili w powietrzu przeszło 300 godzin. Do ich najważniejszych zadań należało desantowanie żołnierzy i ładunków na poligony w Drawsku Pomorskim i na Pustyni Błędowskiej pod Krakowem. Dużo czasu lotnicy poświęcili także na ćwiczenie lądowania i startu na nieutwardzonym, trawiastym pasie.

– Umiejętność startowania i lądowania na nieutwardzonych pasach jest w lotnictwie transportowym konieczna, by można dotrzeć jak najbliżej miejsca, gdzie ma być dostarczony ładunek – mówi jeden z lotników 33 Bazy, gdzie stacjonują polskie Herculesy.

Amerykanie chętnie trenują takie działania w Polsce, bo w swojej macierzystej jednostce w Niemczech nie mają trawiastego pasa startowego. „Posadzić” na trawie Herculesa mogą jedynie w Polsce lub w Izraelu.

Ale dla polskich pilotów Herculesów taki trening jest również bardzo ważny. Nasze siły powietrzne nie mają jeszcze personelu, który posiada uprawnienia do wyznaczania i sprawdzenia pasa trawiastego (takie kwalifikacje żołnierze zdobędą w tym roku). Pierwsze wspólne, polsko-amerykańskie lądowania na pasie trawiastym wykonano w kwietniu tego roku. A w lipcu, gdy w Powidzu stacjonowali już żołnierze czwartej zmiany Aviation Detachment, piloci wykonali w sumie 180 operacji na pasie trawiastym.

Kolejna zamiana pododdziału lotników w ramach Aviation Detachment w Powidzu rozpocznie się w październiku. Wcześniej, bo już w we wrześniu przyleci około 120 lotników i sześć samolotów F-16 z amerykańskiej bazy lotniczej we włoskim Aviano. Myśliwce stacjonować będą w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku do października.


Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych tzw. Aviation Detachment (Av-Det) stacjonuje na stałe w Łasku na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia. „Memorandum of Understanding”, zawartego w 2011 roku. Aviation Detachment tworzy kilku żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Poza nimi do Polski rotacyjnie przyjeżdżają piloci i personel techniczny z USA. Amerykanie płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 i 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i Łasku.

W związku z kryzysową sytuacją na Ukrainie na prośbę polskiego ministra obrony Amerykanie zwiększyli zaangażowanie w Aviation Detachment, wysyłając częściej do Polski swoich lotników i samoloty.

MKS

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran, arch. US Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Specjalsi opanowali amerykański okręt
 
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Podróż w ciemność
Zmagania sześcioosobowych armii
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Trzy okręty, jeden zespół
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Od chaosu do wiktorii
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Nowy rozdział w historii Mesko
Nasi czołgiści najlepsi
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Dzień, który zmienił bieg wojny
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
PGZ na nowo
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Podejrzane manewry na Bałtyku
Droga do zespołu bojowego GROM
DNA GROM-u
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Ogniem i tarczą
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ewakuacja Polaków z Izraela
Letni wypoczynek z MON-em
Film o Feniksie i terytorialsach
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Misja PKW „Olimp” doceniona
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Lekcje na poligonie
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Wyzwanie, które integruje
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
100 lat historii Szkoły Orląt
Nowe cele obronne NATO
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Apache. Zabójczy dla czołgów
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO