moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herkules na trawie

Na lotnisku w Powidzu odbyły się pierwsze w historii 33. Bazy Lotnictwa Transportowego starty i lądowania samolotów C-130E Hercules z płaszczyzny trawiastej.


Piątek, 4 kwietnia 2014 roku, zapisze się w historii 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu jako dzień, w którym załogi polskich Herculesów kolejny raz podniosły poprzeczkę w kunszcie pilotowania swoich maszyn.

Umiejętności oraz uprawnienia do wykonywania startów i lądowań z powierzchni trawiastej polscy piloci nabyli w trakcie szkolenia w Stanach Zjednoczonych. Do tej pory wykonywali je – jeśli była tak potrzeba – w trakcie lotów operacyjnych poza granicami kraju, m.in. w trakcie ćwiczenia pod kryptonimem „Red Flag” na Alasce. Starty i lądowania na trawie w kraju możliwe się stały dzięki współpracy z amerykańskim pododdziałem rotacyjnym Aviation Detachment, którego żołnierze już w czasie poprzednich pobytów w Powidzu wytyczyli szkoleniowy pas trawiasty i pomogli kompani obsługi lotniska  z 33 Bazy w jego przygotowaniu.

Amerykańskie samoloty C-130 Hercules rozpoczęły wykonywanie startów i lądowań z trawy, umożliwiając jednocześnie służbom lotniska podpatrzenie sposobów organizacji takiego szkolenia. Dzięki temu oraz zmianie przepisów lotniczych (które musiały dopuścić takie operacje), możliwe stało się to, o czym polski personel myślał już od dawna – wykonywanie startów i lądowań z pasa nieutwardzonego na własnym lotnisku. W perspektywie pozwoli to na utrzymywanie nawyków w tego typu operacjach przez pilotów posiadających już uprawnienia, oraz szkolenie kolejnych.

Pierwsze lądowanie na wznowienie nawyków wykonane zostało przez załogę w składzie: dowódca – podpułkownik pilot Krzysztof Szymaniec, II pilot – major pilot Artur Fijołek, nawigator – podporucznik nawigator Łukasz Maj, technik pokładowy – chorąży Andrzej Kozera i technik załadunku – chorąży Marek Pluciński. Każdorazowo po lądowaniu samolotu, kadra Kompanii Obsługi Lotniska, pod dowództwem chorążego Jarosława Kozłowskiego, sprawdzała stan nawierzchni i szukała jej ewentualnych  uszkodzeń.

Tekst: kpt. Włodzimierz Baran

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
 
Dzień, który zmienił bieg wojny
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
PGZ na nowo
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Droga do zespołu bojowego GROM
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Nowy rozdział w historii Mesko
Letni wypoczynek z MON-em
Ogniem i tarczą
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Apache’e z szachownicą
Wyzwanie, które integruje
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Wyższe stawki dla niezawodowych
Nasi czołgiści najlepsi
100 lat historii Szkoły Orląt
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Od chaosu do wiktorii
Misja PKW „Olimp” doceniona
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
„Baltops” także na lądzie
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Podejrzane manewry na Bałtyku
Trzy okręty, jeden zespół
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Ewakuacja Polaków z Izraela
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Nowe cele obronne NATO
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Podróż w ciemność
Umarł król, niech żyje król!
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Film o Feniksie i terytorialsach
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Lekcje na poligonie
Gen. Sosabowski upamiętniony
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
DNA GROM-u
Zmagania sześcioosobowych armii
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Śmierć gorsza niż wszystkie
Apache. Zabójczy dla czołgów
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO