moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herkules na trawie

Na lotnisku w Powidzu odbyły się pierwsze w historii 33. Bazy Lotnictwa Transportowego starty i lądowania samolotów C-130E Hercules z płaszczyzny trawiastej.


Piątek, 4 kwietnia 2014 roku, zapisze się w historii 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu jako dzień, w którym załogi polskich Herculesów kolejny raz podniosły poprzeczkę w kunszcie pilotowania swoich maszyn.

Umiejętności oraz uprawnienia do wykonywania startów i lądowań z powierzchni trawiastej polscy piloci nabyli w trakcie szkolenia w Stanach Zjednoczonych. Do tej pory wykonywali je – jeśli była tak potrzeba – w trakcie lotów operacyjnych poza granicami kraju, m.in. w trakcie ćwiczenia pod kryptonimem „Red Flag” na Alasce. Starty i lądowania na trawie w kraju możliwe się stały dzięki współpracy z amerykańskim pododdziałem rotacyjnym Aviation Detachment, którego żołnierze już w czasie poprzednich pobytów w Powidzu wytyczyli szkoleniowy pas trawiasty i pomogli kompani obsługi lotniska  z 33 Bazy w jego przygotowaniu.

Amerykańskie samoloty C-130 Hercules rozpoczęły wykonywanie startów i lądowań z trawy, umożliwiając jednocześnie służbom lotniska podpatrzenie sposobów organizacji takiego szkolenia. Dzięki temu oraz zmianie przepisów lotniczych (które musiały dopuścić takie operacje), możliwe stało się to, o czym polski personel myślał już od dawna – wykonywanie startów i lądowań z pasa nieutwardzonego na własnym lotnisku. W perspektywie pozwoli to na utrzymywanie nawyków w tego typu operacjach przez pilotów posiadających już uprawnienia, oraz szkolenie kolejnych.

Pierwsze lądowanie na wznowienie nawyków wykonane zostało przez załogę w składzie: dowódca – podpułkownik pilot Krzysztof Szymaniec, II pilot – major pilot Artur Fijołek, nawigator – podporucznik nawigator Łukasz Maj, technik pokładowy – chorąży Andrzej Kozera i technik załadunku – chorąży Marek Pluciński. Każdorazowo po lądowaniu samolotu, kadra Kompanii Obsługi Lotniska, pod dowództwem chorążego Jarosława Kozłowskiego, sprawdzała stan nawierzchni i szukała jej ewentualnych  uszkodzeń.

Tekst: kpt. Włodzimierz Baran

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Beret „na rekinka” lub koguta
Nagrodzeni za wybitną służbę
Logistyczna rewolucja
Bezpieczni dzięki żołnierzom
Kamień milowy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strzelanina w bazie US Army
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
„Road Runner” w Libanie
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Coraz więcej strzelnic w powiatach
Terytorialsi i czarna taktyka
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Zwycięska batalia o stolicę
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Cisza przed wojną
Chwała zwycięzcom!
Najważniejszy jest żołnierz
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Na rosyjskim pasku
Jak dojechać na defiladę?
Tomczyk: Macierewicz dążył do ukrycia prawdy
Amunicja dla FA-50 kupiona
Orlik na Alfę
Na niebo patrz!
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Gen. Kukuła: Musimy być gotowi na prowokacje w trakcie „Zapadu”
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Brytyjczycy żegnają Malbork
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Generalskie awanse
Szef rządu odwiedził „urodzonych zwycięzców”
Moc wrażeń na defiladzie
Bitwa Warszawska, dzień czwarty: Zwycięska kontrofensywa
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Rady naukowe instytutów medycznych powołane
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Coraz więcej Panter w Polsce
Hekatomba na Woli
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Defilada tuż-tuż, żołnierze już gotowi
Czternastka – pożegnanie z legendą
Defilada prawdziwie joint
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ossów 2025: rekonstrukcja, pamięć i wspólnota
Jak zostać kapralem rezerwy
Bitwa Warszawska, dzień piąty: Bolszewika goń!
Świetne występy polskich żołnierzy
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Karol Nawrocki objął urząd prezydenta
Warszawo, do broni!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO