moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herkules na trawie

Na lotnisku w Powidzu odbyły się pierwsze w historii 33. Bazy Lotnictwa Transportowego starty i lądowania samolotów C-130E Hercules z płaszczyzny trawiastej.


Piątek, 4 kwietnia 2014 roku, zapisze się w historii 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu jako dzień, w którym załogi polskich Herculesów kolejny raz podniosły poprzeczkę w kunszcie pilotowania swoich maszyn.

Umiejętności oraz uprawnienia do wykonywania startów i lądowań z powierzchni trawiastej polscy piloci nabyli w trakcie szkolenia w Stanach Zjednoczonych. Do tej pory wykonywali je – jeśli była tak potrzeba – w trakcie lotów operacyjnych poza granicami kraju, m.in. w trakcie ćwiczenia pod kryptonimem „Red Flag” na Alasce. Starty i lądowania na trawie w kraju możliwe się stały dzięki współpracy z amerykańskim pododdziałem rotacyjnym Aviation Detachment, którego żołnierze już w czasie poprzednich pobytów w Powidzu wytyczyli szkoleniowy pas trawiasty i pomogli kompani obsługi lotniska  z 33 Bazy w jego przygotowaniu.

Amerykańskie samoloty C-130 Hercules rozpoczęły wykonywanie startów i lądowań z trawy, umożliwiając jednocześnie służbom lotniska podpatrzenie sposobów organizacji takiego szkolenia. Dzięki temu oraz zmianie przepisów lotniczych (które musiały dopuścić takie operacje), możliwe stało się to, o czym polski personel myślał już od dawna – wykonywanie startów i lądowań z pasa nieutwardzonego na własnym lotnisku. W perspektywie pozwoli to na utrzymywanie nawyków w tego typu operacjach przez pilotów posiadających już uprawnienia, oraz szkolenie kolejnych.

Pierwsze lądowanie na wznowienie nawyków wykonane zostało przez załogę w składzie: dowódca – podpułkownik pilot Krzysztof Szymaniec, II pilot – major pilot Artur Fijołek, nawigator – podporucznik nawigator Łukasz Maj, technik pokładowy – chorąży Andrzej Kozera i technik załadunku – chorąży Marek Pluciński. Każdorazowo po lądowaniu samolotu, kadra Kompanii Obsługi Lotniska, pod dowództwem chorążego Jarosława Kozłowskiego, sprawdzała stan nawierzchni i szukała jej ewentualnych  uszkodzeń.

Tekst: kpt. Włodzimierz Baran

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Weterani w Polsce, weterani na świecie
 
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Pilecki ucieka z Auschwitz
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Gunner, nie runner
Szybki marsz, trudny odwrót
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
NATO na północnym szlaku
25 lat w NATO – serwis specjalny
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Kolejne FlyEye dla wojska
Rekordziści z WAT
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
W Italii, za wolność waszą i naszą
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Zachować właściwą kolejność działań
Wojna w świętym mieście, epilog
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Daglezje poszukiwane
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Sandhurst: końcowe odliczanie
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track
Wojna w świętym mieście, część druga
Pod skrzydłami Kormoranów
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Święto stołecznego garnizonu
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
W obronie wschodniej flanki NATO
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Tragiczne zdarzenie na służbie
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Kadisz za bohaterów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Pytania o europejską tarczę
Wytropić zagrożenie
Metoda małych kroków
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na straży wschodniej flanki NATO
Posłowie dyskutowali o WOT
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Zmiany w dodatkach stażowych
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Sprawa katyńska à la española
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Pierwsi na oceanie
Ameryka daje wsparcie
SOR w Legionowie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO