moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nasza pamięć o kolegach nie wystarcza

„Jesteśmy od Ikara mędrsi o tysiące lat”. Dziś ten wers warto uzupełnić o stwierdzenie, że „jesteśmy mędrsi” o wiele bardziej – mówił przed pomnikiem pilotów, którzy zginęli w katastrofie w Mirosławcu, gen. Lech Majewski, dowódca Sił Powietrznych.

„Nie umiera ten, kto trwa w sercach i pamięci naszej”. Te słowa Wisławy Szymborskiej najlepiej oddają sens naszej dzisiejszej uroczystości w tym szczególnym dla Sił Powietrznych miejscu, w którym w jednej dramatycznej chwili straciliśmy 20 kolegów, dowódców oraz podwładnych, ale przede wszystkim mężów, ojców i synów.

Dziś, po pięciu latach, jeszcze bardziej niż wtedy czujemy, jak wielce niepowetowana i niepotrzebna była to strata. Nasze coroczne spotkania w tym miejscu są dowodem na to, że ci lotnicy wciąż są obecni w „pamięci naszej”, która – jak to ujęła poetka – nadal „trwa” i trwać będzie. Stojąc w zadumie przed pomnikiem upamiętniającym mirosławiecką katastrofę, czujemy, że nasza pamięć o zmarłych kolegach nie wystarcza. W tym miejscu widzimy, jak bardzo musimy dbać o to, by nasza służba miała ten jeden szczególny wymiar – była budową ważnego oraz trwałego pomnika bezpieczeństwa lotów.

Dlatego bogatsi o nowe, niestety tragiczne, doświadczenia, nieustannie podnosimy naszą wiedzę i umiejętności. Wyciągnęliśmy odpowiednie wnioski i przez ostatnie lata gruntownie poprawiamy oraz doskonalimy system szkolenia lotniczego. Dzięki temu każdy z nas rozumie, że jest bardzo ważnym oraz niezbędnym elementem systemu bezpieczeństwa lotów. Właśnie na tak pojmowanej współpracy  polega prawdziwe koleżeństwo i tylko w ten sposób piloci mogą bezpiecznie wykonywać swój piękny, ale i odpowiedzialny zawód.

Jestem przekonany, że te systematyczne działania w połączeniu z sumiennym przestrzeganiem oraz egzekwowaniem nowych procedur będą skutkować jeszcze wyższą jakością wykonywanych zadań. I kolejny raz chciałbym Państwa zapewnić, że będziemy to robić nadal. Albowiem stworzenie warunków do bezpiecznego szkolenia lotniczego poczytuję za swój obowiązek nie tylko wobec żołnierzy, lecz także ich rodzin – aby w przyszłości nie musiały przeżywać podobnych tragedii.

Szanowne Rodziny Lotników!
Wiem, że dla Was początek każdego roku jest szczególnie trudnym momentem. Dlatego jak zawsze chylę przed Wami czoła i jednocześnie pragnę zapewnić, że cała nasza lotnicza społeczność łączy się z Wami w tym czasie. W dalszym ciągu możecie liczyć na pomoc ze strony przyjaciół z Sił Powietrznych. Jesteście częścią naszej lotniczej rodziny, która za swoją powinność uważa wspieranie Was w każdej, nawet najtrudniejszej, sytuacji. Niech w Waszym gronie nie zabraknie życzliwych ludzi, na których będziecie mogli polegać. Jestem przekonany, że wśród nich zawsze będzie żołnierz w stalowym mundurze.

Szanowni Państwo!
Niech w dniu dzisiejszym inspiracją będą dla nas wszystkich słowa „Marsza Lotników”: „jesteśmy od Ikara mędrsi o tysiące lat”. Dziś ten wers warto uzupełnić o stwierdzenie, że „jesteśmy mędrsi” o wiele bardziej. Pomimo zintensyfikowania działań lotniczych oraz znacznego zwiększenia nalotu od prawie trzech lat nie doszło do żadnego wypadku lotniczego. Dobrze i bezpiecznie realizujemy szkolenie w kraju i zagranicą.

W dalszym ciągu musimy jednak systematycznie, profesjonalnie, z poświęceniem, ale i z pokorą realizować nasze zadania, aby nie powtórzyły się tragedie podobne do mirosławieckiej i smoleńskiej. Oby tych dobrych i bezpiecznych lat przybywało – jesteśmy to winni naszym kolegom.

 


 

Dziś przypada piąta rocznica katastrofy samolotu CASA pod Mirosławcem. Wydarzenie to przypominamy w naszej informacji:

 

Mija pięć lat od katastrofy CASY

23 stycznia 2008 roku. Mroźny wieczór, kilka minut po 19. Na lotnisku w Mirosławcu ma wylądować CASA. Na pokładzie 20 osób – elita Sił Powietrznych. Tuż przed podejściem do lądowania maszyna runęła na ziemię. Wszyscy zginęli. Wojsko długo nie mogło otrząsnąć się z tragedii. Dziś jednak w armii lata się bezpiecznej.

gen. broni pilot Lech Majewski
dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych

dodaj komentarz

komentarze


Odznaczenia za wzorową służbę
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Brytyjczycy na wschodniej straży
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polski „Wiking” dla Danii
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Mundurowi z benefitami
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Inwestycja w bezpieczeństwo
Nie daj się zhakować
„Road Runner” w Libanie
Arteterapia dla weteranów
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Standardy NATO w Siedlcach
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Sukces Polaka w biegu z marines
Sportowcy na poligonie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Męska sprawa: profilaktyka
Pięściarska uczta w Suwałkach
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Koniec dzieciństwa
Kaman – domknięcie historii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Starcie pancerniaków
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Wellington „Zosia” znad Bremy
Rusza program „wGotowości”
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kircholm 1605
Abolicja dla ochotników
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Zasiać strach w szeregach wroga
Niespokojny poranek pilotów
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Kolejny kontrakt Dezametu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Mity i manipulacje
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Marynarze podjęli wyzwanie
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Marynarze mają nowe motorówki
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Szansa na nowe życie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Pomnik nieznanych bohaterów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO