moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Orzeł po obu stronach monety

Najpierw „Błyskawica”, teraz „Orzeł”. Narodowy Bank Polski wypuścił serię dwuzłotówek, na których znajdują się wizerunki polskich okrętów.

Morską kolekcję w kwietniu otworzyła moneta, na której wygrawerowano okręt-muzeum „Błyskawica”. A już w sobotę w porcie wojennym w Gdyni będzie wodowana dwuzłotówka z okrętem podwodnym „Orzeł”. – To wydarzenie historyczne – mówią numizmatycy. – W Polsce od 20 lat nie było monety, która miałaby orła po obu jej stronach.

Wodowanie monety NBP z wizerunkiem ORP „Orzeł” odbędzie się 18 sierpnia w porcie wojennym w Gdyni-Oksywiu. Tego dnia, już od 10 rano, port zostanie otwarty dla zwiedzających. Będzie można wziąć udział w uroczystości wodowania, ale też zdobyć unikatowe dwa złote. Wystarczy przynieść „zwykłą” monetę o tym nominale i wymienić ją na kolekcjonerską.


Marynarze udostępnią też okręty dla zwiedzających. Można będzie wejść na pokłady 6 jednostek Marynarki Wojennej: 2 okrętów podwodnych ORP „Orzeł” i ORP „Sokół”, okrętu rakietowego ORP „Orkan”, trałowca ORP „Wdzydze” oraz 2 okrętów ratowniczych ORP „Lech” i ORP „Zbyszko”. Na nabrzeżu specjalistyczny sprzęt zaprezentują marynarze z Grupy Nurków Minerów 13 Dywizjonu Trałowców z patrolu rozminowania 43 Batalionu Saperów Marynarki Wojennej oraz z Brzegowej Grupy Ratownictwa. Choć port ma być otwarty do 14.00, to ci, którzy będą na jego terenie jeszcze przez dwie godziny mają szansę wejść na pokłady okrętów.

Historia ORP „Orzeł” sięga początków II Rzeczpospolitej. Pieniądze na jego budowę zbierali polscy oficerowie i podoficerowie już w latach 20. XX wieku. Zbiórka była prowadzona jeszcze w 1935 roku, ale i tak nie udało się uskładać całej sumy. Polakom pomogli jednak Holendrzy, którzy mieli zbudować okręt. Zgodzili się, by Polska część kwoty zapłaciła w produktach rolnych. „Orzeł” trafił do Polski zaledwie pół roku przed wybuchem II wojny światowej. Gdy, podczas wojny okręt zawinął do portu w Talinie został internowany. Mimo że pozbawiono załogę map, urządzeń nawigacyjnych i uzbrojenia – marynarze zdecydowali się uciec. Udało im się dopłynąć do wybrzeży Szkocji. Tam zostali przydzieleni do II Flotylli Okrętów Podwodnych, najpierw pełnili służbę łącznikową, potem eskortową, w końcu – patrolową. Okręt z całą załogą zaginął w tajemniczych okolicznościach podczas patrolu, w który wyruszył 23 maja 1940 roku. Prawdopodobnie wpłynął na pole minowe lub został zatopiony przez bombę lotniczą. Funkcjonuje także hipoteza o tym, że Orzeł został omyłkowo zatopiony przez aliancki okręt podwodny. Żadnej z tych wersji nie udało się potwierdzić, ponieważ nigdy nie odnaleziono wraku polskiego okrętu.

Okręt podwodny „Orzeł” nadal służy marynarzom, tyle, że to już następca uwiecznionej na monecie jednostki. Pływa na naszych wodach od 26 lat. Przez ten czas przebył ponad 85 tysięcy mil morskich. Uczestniczył w krajowych i międzynarodowych manewrach na Bałtyku i wodach Oceanu Atlantyckiego. Bardzo trudno go wykryć, ponieważ kadłub pokryto materiałem, który z wyglądu przypomina skórę delfina. Żołnierze używają go między innymi do operacji rozpoznawczych oraz osłony zespołów okrętów nawodnych.

Ewa Korsak

autor zdjęć: MW, wikipedia

dodaj komentarz

komentarze

~Eagle
1363792380
ORZEŁ wciąż inspiruje. Oczywiście ten z 1939 roku z Vlissingen. Trochę mało za to wiadomo o drugim ORLE, tym należącym do typu WHISK(E)Y. To był jeden z całej serii iluśtam set okrętów zbudowanych wg projektu U-Boota typu XXI dla Kriegsmarine. Całkiem przyzwoity typ, ale okręt znany jakby trochę mało. Najfajniejsza rzecz zainspirowana ORŁEM to jego strona w sieci - www.orzel.one.pl - taki sympatyczny pomnik słynnego okrętu.
4C-95-96-5D

Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Zawiszacy na Litwie
W poszukiwaniu majora Serafina
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Jelcz się wzmacnia
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Sztuka i służba w jednym kadrze
Priorytetowe zaangażowanie
Standardy NATO w Siedlcach
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wellington „Zosia” znad Bremy
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Medale dla sojuszników z Niderlandów
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
„Droga do GROM-u”
„JUR” dla terytorialsów
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Żołnierze na trzecim stopniu podium
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Polskie Bayraktary nad Turcją
Mity i manipulacje
Niezłomni w obronie
Kosmiczny Perun
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Polski „Wiking” dla Danii
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Maratońskie święto w Warszawie
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Transbałtycka współpraca
W wojsku orientują się najlepiej
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
DragonFly czeka na wojsko
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Brytyjczycy na wschodniej straży
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Szli po odznakę norweskiej armii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
WOT na Szlaku Ratunkowym
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Koniec dzieciństwa
Kircholm 1605
Abolicja dla ochotników
Bóbr na drodze Hannibala
„Road Runner” w Libanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO