moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pancerna nauka jazdy

Dwanaście trzyosobowych załóg rozpoczęło w połowie kwietnia kurs specjalistyczny dla kierowców, dowódców i działonowych czołgów K2 Black Panther, organizowany przez 9 BKPanc. Pancerniacy z Braniewa po raz pierwszy nie korzystają z pomocy instruktorów spoza brygady. Wkrótce to oni będą szkolić żołnierzy z innej jednostki, do których niedawno dotarły pierwsze Czarne Pantery.

– To dla nas wielki dzień, wielka zmiana – mówił w listopadzie 2024 roku gen. bryg. Roman Brudło, dowódca 9 Brygady Kawalerii Pancernej, gdy pierwsze czołgi K2 Black Panther dojechały do Braniewa. W tamtym czasie braniewska brygada miała już przeszkolonych osiem załóg (24 żołnierzy), które odbyły specjalistyczny kurs w 20 Brygadzie Zmechanizowanej w Morągu. Kolejne szkolenie dla kierowców, dowódców i działonowych K2 z 9 BKPanc. (12 załóg) zostało zorganizowane w Braniewie w pierwszym kwartale 2025 roku. Wtedy jeszcze ze wsparciem instruktorów z 20 BZ. Teraz pancerniacy z 9 Brygady są pod tym względem samowystarczalni.

 

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Hyundai Rotem, producenta czołgów K2 Black Panther, braniewscy pancerniacy mają zapewnione wsparcie koreańskich specjalistów. I o ile początkowo oznaczało to między innymi ich udział w szkoleniu polskich żołnierzy, o tyle obecnie Koreańczycy w Polsce są odpowiedzialni za wsparcie techniczne, serwisowe i gwarancyjne. Jednocześnie producent czołgów K2 zaprasza do siebie pancerniaków na dodatkowe szkolenia. W lipcu do Korei wybiera się w tym celu trzech żołnierzy z Braniewa.

9 BKPanc. ma trzy bataliony czołgów (dwa w Braniewie, jeden stacjonuje w Elblągu), w których nadal przeważają platformy PT-91 Twardy. Do nowoczesnych czołgów z Korei Południowej nie przesiadają się jednak wyłącznie pancerniacy z doświadczeniem zdobytym na PT-91 czy radzieckiej platformie T-72 (na jej licencji powstał polski Twardy). – Obecnie na kursie mamy więcej młodych żołnierzy, dla których K2 jest pierwszym czołgiem – mówi ppłk Marcin Jankowski, dowódca 1 Batalionu Czołgów 9 BKPanc. – Nie mieszamy im w głowach, wsadzając najpierw do PT-91, tylko od razu szkolimy na nowoczesnej platformie – dodaje.

Oficer z wieloletnim doświadczeniem (uczył się na T-55, zanim rozpoczął służbę na T-72 i później na PT-91) nie ukrywa, że Czarne Pantery to zupełnie nowa jakość. – To jak przesiadka z Trabanta do Mercedesa – ocenia podpułkownik Jankowski pytany o porównanie możliwości PT-91 do K2. – Tu jest mnóstwo elektroniki, która zapewnia niedostępne wcześniej możliwości. Starsi żołnierze po PT czy nawet T-72 potrafią docenić ten przeskok technologiczny. Z kolei młodzi, z pokolenia komórek i komputerów, mogą się łatwiej w tym wszystkim odnaleźć – przekonuje dowódca 1 Batalionu Czołgów.

Po wstępnym szkoleniu teoretycznym, w trakcie którego żołnierze między innymi poznawali budowę czołgu, przyszli kierowcy, działonowi i dowódcy K2 przeszli do praktyki na przykoszarowym poligonie w Braniewie. Jazdy odbywają się w dzień i po zmroku. Czarne Pantery godzinami rozjeżdżają błotniste pola, przedzierają się przez zarośla, pokonują ostre wzniesienia i zagłębienia. Każdy przejechany kilometr przybliża ich do celu, tj. pomyślnego ukończenia kursu i wyjazdu na poligon do Orzysza, gdzie na początku lipca odbędzie się pierwsze strzelanie bojowe z armaty i karabinu. A następnie rozpocznie się kolejna tura szkoleniowa.

Od lipca do września braniewscy instruktorzy będą szkolić nie tylko żołnierzy ze swojej brygady, ale również dwie załogi z 15 Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej. Zawiszacy otrzymali pierwsze czołgi K2 Black Panther na początku maja (jako ostatnia brygada 16 Dywizji Zmechanizowanej). W sumie trzeci tegoroczny kurs 9 BKPanc. dla załóg K2 ma ukończyć 42 żołnierzy. Kolejni będą się szkolić w ostatnim kwartale 2025 roku.

K2 Black Panther to czołg wyposażony w gładkolufową armatę kalibru 120 mm, system automatycznego ładowania i zintegrowany system kontroli ognia. Uzbrojenie pomocnicze 55-tonowego czołgu stanowi karabin maszynowy 7,62 mm oraz wielkokalibrowy karabin maszynowy (WKM) 12,7 mm. Południowokoreański czołg ma silnik wysokoprężny o mocy 1500 KM z automatyczną skrzynią biegów, hydropneumatyczny układ zawieszenia (ISU) i dynamiczny układ napinania gąsienic (DTTS).

Koreańskie czołgi docierają do Polski od 2022 roku na mocy umowy wykonawczej, która zakłada dostarczenie 180 platform K2 w latach 2022–2025. – Obecnie w resorcie obrony narodowej jest negocjowana umowa wykonawcza nr 2 na pozyskanie czołgów K2 wraz z wozami towarzyszącymi – poinformował w kwietniu wiceminister obrony Paweł Bejda w odpowiedzi na interpelację poselską. – Zapisy umowy obejmują pozyskanie czołgów w wersjach K2GF dla początkowej partii oraz K2PL, którego podwozie będzie jednocześnie stanowiło bazę dla wozów towarzyszących, w tym wozów zabezpieczenia technicznego, mostów towarzyszących oraz wozów inżynieryjnych – dodał wiceszef MON-u. Umowa ramowa z 2022 roku zakłada, że Wojsko Polskie docelowo ma otrzymać tysiąc czołgów K2 i jego spolonizowanej wersji rozwojowej K2PL.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: Jakub Zagalski

dodaj komentarz

komentarze


Norwegowie budują na polskim poligonie
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Towarzysze czołgów
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Piorun 2 coraz bliżej
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Wielkie zbrojenia za Odrą
Salwa z wysokości
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Zakupy według potrzeb
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pancerna pięść
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Dwie agresje, dwie okupacje
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Zwycięska batalia o stolicę
Detect & Classify: satelity z AI
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Grot A3 w drodze do linii
Huta Stalowa Wola na MSPO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Szczelna sieć dla Tarczy
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Nocne ataki na Ukrainę
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
StormRider na fali
Startuje „Żelazny obrońca”
„Road Runner” w Libanie
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Klucz do bezpieczeństwa
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Nietypowa premiera targowa
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Orlik na Alfę
Spotkanie Trump-Nawrocki
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
„Był twarzą sił powietrznych”
Brytyjczycy żegnają Malbork
Świetne występy polskich żołnierzy
Drones on the Offensive
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Baobab z miotaczem
Dron-śmigłowiec dla marynarki
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Nasz Hercules
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Z najlepszymi na planszy
Kikimora o wielu twarzach
Drony w ofensywie
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Beret „na rekinka” lub koguta
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Tuga – postrach dronów
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Radary, które widzą wszystko
Hekatomba na Woli
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Na motocyklach śladami historii
Wyczekiwane przyspieszenie
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Fantom, który sam się leczy po postrzale
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Lepsza efektywność
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Pilica+ coraz bliżej
Najmłodszy w rodzinie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO