moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ostatnia prosta

Były okręt podwodny typu Kobben od ponad roku przyciąga uwagę spacerowiczów przy Bulwarze Nadmorskim w Gdyni. Jednostka pływająca pod polską banderą jako ORP „Sokół” została przekazana tamtejszemu Muzeum Marynarki Wojennej, które zamierza udostępnić okręt zwiedzającym w pierwszym kwartale 2025 roku.

– „Sokół” nie ma być wyłącznie kolejnym obiektem muzealnym przeznaczonym do zwiedzania, lecz ma również być rodzajem memoriału dla wszystkich naszych 25 okrętów i ich załóg, które mieliśmy w historii – mówi Tomasz Miegoń, dyrektor Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni (MMW). To właśnie z jego inicjatywy ORP „Sokół” stał się własnością muzeum, które jeszcze przed jego wycofaniem ze służby przedstawiło najlepszą koncepcję wykorzystania jednostki z korzyścią dla społeczeństwa.

Okręt podwodny typu 207 (Kobben) został zwodowany w stoczni Nordseewerke (RFN) w 1966 roku. Początkowo był to KNM „Stord” (S-308), pływający pod norweską banderą w latach 1967–2001. W 2002 roku okręt przekazano polskiej marynarce wojennej. ORP „Sokół” służył pod biało-czerwoną banderą przez 16 lat, pokonując w tym czasie 26 tys. Mm i wykonując 174 zanurzenia. Jego ostatnim dowódcą (2016–2018) był kmdr Łukasz Szmigiel, obecny dowódca Dywizjonu Okrętów Podwodnych.

Przejęcie „Sokoła” i przygotowanie go do nowej roli było procesem trwającym w sumie ponad sześć lat. Okręt musiał zostać przekształcony z jednostki wojskowej w obiekt muzealny, co oznaczało wymontowanie akumulatorów o masie około 80 ton i innych elementów. Na szczęście udało się uniknąć tak drastycznych modyfikacji, jak usunięcie peryskopu, wyrzutni torped czy przewiercenia silników, bo początkowo m.in. na tym miało polegać pozbawienie okrętu cech bojowych.

Muzeum dokłada wszelkich starań, by wnętrze ORP „Sokół” pozostało jak najbardziej wierne oryginałowi.

Po latach spędzonych w PGZ Stoczni Wojennej „Sokół” został przetransportowany drogą wodną najpierw do portu w Gdyni (na krótko zajął miejsce ORP „Błyskawica”). Ostatni odcinek do siedziby MMW (ul. Zawiszy Czarnego 1B, Gdynia) pokonał na specjalnej lawecie. Transport kołowy ponad 350-tonowego kolosa trwał przez kilkanaście godzin i był nie lada widowiskiem dla ludzi, którzy na tę okazję zjechali się z różnych zakątków Polski. Drogę do ostatniego portu, czyli specjalnie przygotowanej niecki na terenie MMW, „Sokół” przebył 23 listopada 2023 roku. Od tamtego dnia pracownicy muzeum i różni podwykonawcy szykowali „Sokoła” i niezbędną infrastrukturę z myślą o zwiedzających.

Rok po „zacumowaniu” okrętu dyrektor Miegoń zapewnił, że prace są ukończone w 95 procentach. Jednostka ma wycięte w lewej burcie dwa włazy – turyści będą wchodzić na pokład w okolicy wyrzutni torped, a wychodzić w części rufowej. Poza niezbędnymi modyfikacjami (np. klimatyzacja) muzeum dokłada wszelkich starań, by wnętrze pozostało jak najbardziej wierne oryginałowi. Zwiedzający będą mogli poczuć się jak na prawdziwym okręcie podwodnym, zajrzeć do miniaturowej kajuty dowódcy, kuchni, toalet, strefy bytowej i dowodzenia, maszynowni itd. Nie lada gratką jest wysunięty peryskop, przez który widać okolice plaży miejskiej i redę gdyńskiego portu. Dodatkowo MMW pozyskało niedawno dwa egzemplarze peryskopów z okrętów Kobben, które trafią na specjalną ekspozycję wraz z oryginalną kotwicą i anteną radaru.

Dyrektor Miegoń konsekwentnie unika podania dokładnej daty otwarcia „Sokoła” dla zwiedzających. Oficjalnie wiadomo jedynie, że nastąpi to w pierwszym kwartale 2025 roku.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: Muzeum Marynarki Wojennej

dodaj komentarz

komentarze


Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
NATO – jesteśmy z Polską
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
17 września 1939. Nigdy więcej
Hekatomba na Woli
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Święto Wojsk Lądowych
Krok ku niezależności
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Brytyjczycy żegnają Malbork
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Czołgiści w ogniu
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Black Hawki nad Warszawą
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
„Road Runner” w Libanie
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Pożegnanie z Columbią
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Debiut polskich Patriotów
Zwycięska batalia o stolicę
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Defendery skompletowane
Trenują przed „Zapadem ‘25”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Husarz z polskim instruktorem
Orlik na Alfę
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Cios w plecy
W poszukiwaniu majora Serafina
Z najlepszymi na planszy
Wielkie zbrojenia za Odrą
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Największy transport Abramsów w tym roku
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Rekompensaty na nowych zasadach
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Kurs dla najlepszych w SERE
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Dwie agresje, dwie okupacje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO