moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne MRAP-y dla polskiego wojska

Mimo że ważą ponad 12 t, są bardzo zwrotne, dynamiczne i sprawdzają się w trudnym terenie. Wozów opancerzonych M-ATV od kilku lat używają polskie wojska specjalne. Teraz Agencja Uzbrojenia zapowiedziała, że w połowie stycznia do Polski dotrą kolejne tego typu pojazdy. Przekazał je nieodpłatnie rząd Stanów Zjednoczonych.

Agencja Uzbrojenia podaje, że Wojsko Polskie niedługo otrzyma kolejne wozy opancerzone M-ATV. Do sił zbrojnych ma trafić 79 minoodpornych pojazdów typu MRAP (Mine Resistant Ambush Protected). Z takich wozów od kilku lat korzystają żołnierze wojsk specjalnych, głównie gliwickiej jednostki Agat.

– Umowa na dostawę pojazdów firmy Oshkosh w ramach programu Excess Defense Articles (EDA) została zawarta pomiędzy rządami Rzeczypospolitej Polskiej a Stanów Zjednoczonych 31 lipca 2023 roku – przypomina ppłk Grzegorz Polak, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia. – Dostawę pojazdów zaplanowano na drugą połowę stycznia 2024 roku – dodaje. Zgodnie z założeniami programu EDA, Waszyngton wspiera sojuszników przekazując – nieodpłatnie lub po obniżonych kosztach – sprzęt z nadwyżek sił zbrojnych armii Stanów Zjednoczonych. W tym wypadku Polska nie zapłaci za MRAP-y, pokryje jedynie koszt transportu tych wozów z USA.

Ppłk Polak wyjaśnia ponadto, że w październiku 2023 roku wozy zostały poddane dokładnemu sprawdzeniu na terenie składnicy sprzętu Red River Army Depot w Teksasie. Polscy specjaliści wybrali 79 samochodów, które były w najlepszym stanie technicznym i nie wymagały żadnych inwestycji i remontów. Jeszcze nie wiadomo, które jednostki dostaną amerykański sprzęt. Prawdopodobnie wozy trafią do wojsk specjalnych lub lądowych. Wcześniej jednak pojazdy będą dostosowane do obowiązujących w Polsce przepisów ruchu drogowego.

Poprzednią partię opancerzonych M-ATV Wojsko Polskie otrzymało na początku 2015 roku. Były to wozy używane przez amerykańskich żołnierzy, m.in. na misji w Afganistanie. Wszystkie były jednak sprawne, ich przebieg wynosił średnio zaledwie 3 tys. km, a zostały wyprodukowane w latach 2009–2010.

Jest kilka wersji M-ATV, ale ich cechą wspólną jest zwiększona odporność na wybuchy min oraz umiejętność doskonałego radzenia sobie nawet w najtrudniejszym terenie. Bezpieczeństwo załodze gwarantuje m.in. specjalnie skonstruowana kabina i kadłub, którego opancerzone podwozie jest ułożone w kształcie litery „V”. W wozie zamontowano fotele przeciwwybuchowe dla załogi, każdy żołnierz ma też pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa. M-ATV są wyposażone w system przeciwpożarowy obejmujący wnętrze kabiny, komorę silnika, koła oraz zbiornik paliwa.

Wozy sprawdzają się podczas patroli, działań rozpoznawczych, a nawet pościgowych. Bez wyposażenia i załogi M-ATV waży ponad 12 t, ale jego ciężar można zwiększyć o kolejne 4 t. Ma ponad 6 m długości, około 2,5 m szerokości i wysokość ponad 3 m. Po utwardzonej nawierzchni może poruszać się z prędkością przekraczającą 110 km/h.

Załogę wozu tworzy pięć osób: kierowca, dowódca i trzech operatorów. Za kabiną wozu znajduje się część bagażowa, w której można przewozić sprzęt wojskowy lub stworzyć dodatkowe miejsce dla kolejnych dwóch operatorów. Uzbrojenie M-ATV stanowią: wielokalibrowy karabin maszynowy 12,7 mm lub granatnik automatyczny kalibru 40 mm.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Spc. Esmeralda Cervantes, Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


NATO – jesteśmy z Polską
Brytyjczycy na wschodniej straży
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Krok ku niezależności
Kurs dla najlepszych w SERE
„Road Runner” w Libanie
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
17 września 1939. Nigdy więcej
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Dwie agresje, dwie okupacje
Orlik na Alfę
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Święto Wojsk Lądowych
Brytyjczycy żegnają Malbork
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Defendery skompletowane
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Czołgiści w ogniu
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Black Hawki nad Warszawą
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Debiut polskich Patriotów
Cios w plecy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Zwycięska batalia o stolicę
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Husarz z polskim instruktorem
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Wielkie zbrojenia za Odrą
Hekatomba na Woli
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
W poszukiwaniu majora Serafina
Rekompensaty na nowych zasadach
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Pożegnanie z Columbią
Największy transport Abramsów w tym roku
Z najlepszymi na planszy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO