moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Na tropie kłopotliwych pamiątek

Nurkowie minerzy ze Świnoujścia pomagają oczyszczać teren pod budowę terminalu instalacyjnego farm wiatrowych. Na dziś została zaplanowana operacja usuwania głowicy niemieckiej torpedy G7, która zalega na dnie kanału portowego dawnej stoczni Gryfia. Od lipca nurkowie wydobyli już dwie podobne głowice oraz bombę głębinową WBD.

Głowica torpedy G7 spoczywa na głębokości 7 m, mniej więcej 100 m od nabrzeża. – Jest pozbawiona zapalnika, ale zawiera blisko 300 kg materiału wybuchowego o zwiększonej sile działania – informuje kpt. mar. Piotr Bruski, dowódca grupy nurków minerów 12 Dywizjonu Trałowców w Świnoujściu. Natrafili na nią pracownicy firmy, która oczyszcza i wyrównuje dno w basenie należącym niegdyś do stoczni Gryfia. Znalezisko pochodzi z czasów II wojny światowej. – Przez kilkadziesiąt lat większa część torpedy uległa korozji i rozpadła się. Sama głowica jednak przetrwała, bo została zbudowana ze wzmocnionej stali – wyjaśnia oficer. Dlaczego jednak tak długo nikt nie trafił na jej ślad? – W basenach portowych zawsze panuje duży ruch. Dno morskie mocno pracuje, do tego dochodzą prądy. Niewybuch może przeleżeć zagrzebany w mule przez bardzo długi czas – zaznacza kpt. mar. Bruski.

Rozpoczęcie operacji usunięcia niewybuchu zostało zaplanowane na czwartek. – Nurkowie podczepią głowicę do pontonu wydobywczego, uniosą ponad dno, po czym przeholują do nabrzeża. Tam za pomocą dźwigu zostanie wyciągnięta na nabrzeże i przekazana patrolowi z 8 Batalionu Saperów – zapowiada oficer. Ostatecznie głowica trafi na poligon, gdzie zostanie zdetonowana. To już kolejna tego typu operacja w ciągu ostatnich kilku tygodni. – Do tej pory z terenów dawnej Gryfii usunęliśmy dwie inne głowice torped G7, a także niemiecką bombę głębinową WBD, która ważyła 100 kg. Wszystkie te znaleziska zostały już zneutralizowane – zapewnia kpt. mar. Bruski.

REKLAMA

Podobnych operacji w najbliższym czasie będzie zapewne więcej. Na postoczniowych terenach trwają bowiem intensywne prace nad stworzeniem terminalu do montażu turbin i masztów, które staną się elementem bałtyckich farm wiatrowych. Inwestycję realizuje Orlen. Jeszcze w styczniu tego roku wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki wydał zgodę na rozbiórkę budynków należących wcześniej do Gryfii. – To zielone światło dla inwestycji ważnej nie tylko dla Pomorza Zachodniego, ale też całej Polski w aspekcie naszego bezpieczeństwa i transformacji energetycznej – podkreślał wówczas. Na 20 ha mają powstać hale do składowania komponentów i dziesięć stanowisk montażowych. Do tego dojdą dwa nabrzeża o długości 250 m i głębokości niemal 15 m, przy których będą mogły cumować duże statki przystosowane do transportu turbin. Kompleks pozwoli na montaż, a potem obsługę 80 turbin wiatrowych rocznie. – Jego uruchomienie planowane jest na początek 2025 roku – dodaje Bogucki.

Firma odpowiedzialna za przygotowanie basenu portowego i podejścia do niego, zawarła z wojskiem umowę. Jeśli podczas prac budowlanych natrafi na przedmioty niebezpieczne o masie powyżej 50 kg, na miejsce wezwie nurków minerów. Lżejsze znaleziska tego rodzaju firma jest zobowiązana neutralizować we własnym zakresie. Chyba że są to niewybuchy zawierające szczególnie groźne substancje chemiczne, na przykład bomby zapalające.

Tymczasem budowa terminala do montażu i obsługi turbin wiatrowych to niejedyna inwestycja realizowana w Świnoujściu. Niebawem w mieście ruszą prace związane z tworzeniem głębokowodnego terminala kontenerowego. W tej sprawie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz konsorcjum utworzone przez spółki z Belgii i Kataru podpisały w lipcu przedwstępną umowę. Dotyczy ona dzierżawy terenów, na których ma być realizowana inwestycja, a także jej finansowania. Jednocześnie zostanie pogłębiony tor podejściowy do portu w Świnoujściu. Terminal powinien być gotowy w 2028 roku. Zgodnie z deklaracją wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka, jeśli chodzi o przeładunek towarów, zabezpieczy on potrzeby Europy centralnej i południowej. W realizację tej inwestycji pośrednio będą także zaangażowani nurkowie minerzy z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Podobnie jak teraz zajmą się usuwaniem starych min, torped i bomb, na które natrafią załogi pogłębiarek.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze


Abramsy jadą na ukraiński front
 
Długi marsz na wschód
Łukaszenka grozi Polsce, USA reagują
Cyberżołnierze na szczycie NATO
Polsko-czeska współpraca myśliwców
Brąz st. szer. Oskara Miliwka w Pucharze Świata w Rio de Janeiro
Szwedzi na „Czernickim”
Armia rosyjska wychodzi z Polski
„Specjalny” Buzdygan na aukcji charytatywnej
Konsekwentnie dąży do celu
Przesłanie bohaterów Armii Krajowej
Odliczanie do przysięgi
Śladem profesjonalistów
Wojsko pomoże Słoweńcom
„Northern Coasts” – trzy grupy okrętów pod polskim dowództwem
Muzeum Historii Polski otworzyło swe podwoje
Sukcesy żołnierzy w finale Diamentowej Ligi i na ściance wspinaczkowej
PZL-Świdnik proponuje nowy system szkolenia pilotów
Start w nowy etap żołnierskiego życia
Drużyna Buzdygana rośnie w siłę
Polsko-koreańskie rozmowy
Brązowa czwórka podwójna
Trening na awaryjnym lotnisku
Raki dla podhalańczyków
Ku czci poległych, pomordowanych i wywiezionych na Sybir
Polscy saperzy kończą misję w Słowenii
Holandia i Dania przekażą Ukrainie F-16
Zmiany w przepisach wojskowych na ostatniej prostej
Szef MON-u o planach obrony kraju
ORP „Orzeł” – wciąż bez ostatniego rozdziału
O innowacyjnych technologiach dla wojska
Wychodzi poza schematy
Bezpieczeństwo dźwignią rozwoju
Kajakarze CWZS-u na podium mistrzostw świata
Zmiany w systemie dowodzenia armią. Projekt trafił do Sejmu
Moc Buzdygana
Spełnia marzenia
„Northern Coasts” – bałtycki sprawdzian
Przyszłość pod znakiem dronów
Nie uznaje półśrodków
Uwaga, samoloty na drodze! Ćwiczenia „Route 604”
Stop szkalowaniu polskiego munduru
Dodatek dla wszystkich „misjonarzy”
Stawia na dobrą komunikację
Dwa medale w Budapeszcie
Plan misji „Air Defender”
Wyższe diety za służbę na granicy
Okręty NATO przeszukują wody Holandii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przysięga w Kolnie
Armatohaubice K9 strzelały w Nowej Dębie
16 Dywizja świętuje
Z pułku w brygadę
Wirtualna walka na morzu
Polsko-koreańskie rozmowy w Warszawie
Wojskowe kontrakty w USA
Najwyższy stopień saperskiego wtajemniczenia
Lecimy F-35
Tak rodziła się konspiracja
Nie płynie z nurtem
SKON przeciwko wotum nieufności wobec szefa MON-u
Polska rozdarta przez okupantów
The Power of Buzdygany Awards
RBN o rezultatach szczytu NATO
„Polska Zbrojna” nagrodziła najlepszych z najlepszych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO