moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Na tropie kłopotliwych pamiątek

Nurkowie minerzy ze Świnoujścia pomagają oczyszczać teren pod budowę terminalu instalacyjnego farm wiatrowych. Na dziś została zaplanowana operacja usuwania głowicy niemieckiej torpedy G7, która zalega na dnie kanału portowego dawnej stoczni Gryfia. Od lipca nurkowie wydobyli już dwie podobne głowice oraz bombę głębinową WBD.

Głowica torpedy G7 spoczywa na głębokości 7 m, mniej więcej 100 m od nabrzeża. – Jest pozbawiona zapalnika, ale zawiera blisko 300 kg materiału wybuchowego o zwiększonej sile działania – informuje kpt. mar. Piotr Bruski, dowódca grupy nurków minerów 12 Dywizjonu Trałowców w Świnoujściu. Natrafili na nią pracownicy firmy, która oczyszcza i wyrównuje dno w basenie należącym niegdyś do stoczni Gryfia. Znalezisko pochodzi z czasów II wojny światowej. – Przez kilkadziesiąt lat większa część torpedy uległa korozji i rozpadła się. Sama głowica jednak przetrwała, bo została zbudowana ze wzmocnionej stali – wyjaśnia oficer. Dlaczego jednak tak długo nikt nie trafił na jej ślad? – W basenach portowych zawsze panuje duży ruch. Dno morskie mocno pracuje, do tego dochodzą prądy. Niewybuch może przeleżeć zagrzebany w mule przez bardzo długi czas – zaznacza kpt. mar. Bruski.

Rozpoczęcie operacji usunięcia niewybuchu zostało zaplanowane na czwartek. – Nurkowie podczepią głowicę do pontonu wydobywczego, uniosą ponad dno, po czym przeholują do nabrzeża. Tam za pomocą dźwigu zostanie wyciągnięta na nabrzeże i przekazana patrolowi z 8 Batalionu Saperów – zapowiada oficer. Ostatecznie głowica trafi na poligon, gdzie zostanie zdetonowana. To już kolejna tego typu operacja w ciągu ostatnich kilku tygodni. – Do tej pory z terenów dawnej Gryfii usunęliśmy dwie inne głowice torped G7, a także niemiecką bombę głębinową WBD, która ważyła 100 kg. Wszystkie te znaleziska zostały już zneutralizowane – zapewnia kpt. mar. Bruski.

REKLAMA

Podobnych operacji w najbliższym czasie będzie zapewne więcej. Na postoczniowych terenach trwają bowiem intensywne prace nad stworzeniem terminalu do montażu turbin i masztów, które staną się elementem bałtyckich farm wiatrowych. Inwestycję realizuje Orlen. Jeszcze w styczniu tego roku wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki wydał zgodę na rozbiórkę budynków należących wcześniej do Gryfii. – To zielone światło dla inwestycji ważnej nie tylko dla Pomorza Zachodniego, ale też całej Polski w aspekcie naszego bezpieczeństwa i transformacji energetycznej – podkreślał wówczas. Na 20 ha mają powstać hale do składowania komponentów i dziesięć stanowisk montażowych. Do tego dojdą dwa nabrzeża o długości 250 m i głębokości niemal 15 m, przy których będą mogły cumować duże statki przystosowane do transportu turbin. Kompleks pozwoli na montaż, a potem obsługę 80 turbin wiatrowych rocznie. – Jego uruchomienie planowane jest na początek 2025 roku – dodaje Bogucki.

Firma odpowiedzialna za przygotowanie basenu portowego i podejścia do niego, zawarła z wojskiem umowę. Jeśli podczas prac budowlanych natrafi na przedmioty niebezpieczne o masie powyżej 50 kg, na miejsce wezwie nurków minerów. Lżejsze znaleziska tego rodzaju firma jest zobowiązana neutralizować we własnym zakresie. Chyba że są to niewybuchy zawierające szczególnie groźne substancje chemiczne, na przykład bomby zapalające.

Tymczasem budowa terminala do montażu i obsługi turbin wiatrowych to niejedyna inwestycja realizowana w Świnoujściu. Niebawem w mieście ruszą prace związane z tworzeniem głębokowodnego terminala kontenerowego. W tej sprawie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz konsorcjum utworzone przez spółki z Belgii i Kataru podpisały w lipcu przedwstępną umowę. Dotyczy ona dzierżawy terenów, na których ma być realizowana inwestycja, a także jej finansowania. Jednocześnie zostanie pogłębiony tor podejściowy do portu w Świnoujściu. Terminal powinien być gotowy w 2028 roku. Zgodnie z deklaracją wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka, jeśli chodzi o przeładunek towarów, zabezpieczy on potrzeby Europy centralnej i południowej. W realizację tej inwestycji pośrednio będą także zaangażowani nurkowie minerzy z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Podobnie jak teraz zajmą się usuwaniem starych min, torped i bomb, na które natrafią załogi pogłębiarek.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze


Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
 
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Wytropić zagrożenie
Daglezje poszukiwane
25 lat w NATO – serwis specjalny
Dumni z munduru
Pierwsi na oceanie
Szybki marsz, trudny odwrót
Pływacy i maratończycy na medal
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Pod skrzydłami Kormoranów
Patriotyczny maraton
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tragiczne zdarzenie na służbie
Czarne oliwki dla sojuszników
Biel i czerwień łączy pokolenia
Weterani pod wszechstronną opieką
Awanse na Trzeciego Maja
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gunner, nie runner
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Święto stołecznego garnizonu
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Husarz na straży nieba
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Barwy Ojczyzny
Wojna w świętym mieście, epilog
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Ameryka daje wsparcie
NATO na północnym szlaku
Pytania o europejską tarczę
W obronie wschodniej flanki NATO
Zmiany w dodatkach stażowych
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Wioślarze i triatlonistka na podium
Posłowie dyskutowali o WOT
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
NATO on Northern Track
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO