moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bieliki w komplecie

Flota 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego powiększyła się o kolejne cztery maszyny! Oznacza to, że w polskich siłach powietrznych obecnie jest eksploatowanych 16 samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik. Maszyny te są wykorzystywane do szkolenia podchorążych Lotniczej Akademii Wojskowej, którzy w przyszłości mają pilotować wielozadaniowe F-16 oraz F-35.

Bieliki o numerach bocznych:  7713, 7714, 7715 i 7716 do Polski przyleciały w sierpniu, ale dopiero niedawno rozpoczęły służbę w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Na nowych maszynach szkolą się podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej.

Ministerstwo Obrony Narodowej w 2014 roku podpisało umowę z włoską firmą Leonardo na zakup pierwszych ośmiu samolotów, pakietu szkoleniowego i logistycznego. Zawarte porozumienie przewidywało opcję dokupienia kolejnych czterech egzemplarzy szkolnego odrzutowca i z tej możliwości skorzystano. W 2018 roku ponownie rozszerzono kontrakt. Ministerstwo obrony zdecydowało się na zakup następnych czterech samolotów, szkolnego pakietu logistycznego oraz symulatora Simulation Based Training. Zamówienie zostało zrealizowane, a to oznacza, że siły powietrzne dysponują obecnie 16 nowoczesnymi samolotami do szkolenia pilotów odrzutowców.

Ostatnie cztery egzemplarze M-346 Bielik do Polski przyprowadzili włoscy piloci. Maszyny w Dęblinie wylądowały w sierpniu, a potem, jak informuje podporucznik Marlena Kuna, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, przeszły tzw. proces zdawczo-odbiorczy. Testy maszyn trwały od końca sierpnia do końca października tego roku. – Proces zdawczo-odbiorczy polega na przeprowadzeniu inspekcji wizualnej maszyn, testów naziemnych oraz na sprawdzeniu samolotów w powietrzu – wyjaśnia ppor. Kuna.

Najważniejszym elementem sprawdzenia nowych samolotów jest lot zdawczo-odbiorczy, który wykonują piloci doświadczalni. W powietrzu kontrolują oni właściwości lotne maszyn oraz to, czy zainstalowane w Bielikach systemy szkolenia działają poprawnie. Dodatkowo sprawdzano także dokumentację eksploatacyjną, wyposażenie lotniskowe, hangarowe oraz symulator. Bieliki przeszły pomyślnie wszystkie testy i zostały wprowadzone do wyposażenia polskich sił zbrojnych. Podobnie jak poprzednie samoloty tego typu, tak i najnowsze Bieliki będą służyć w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Pierwszy lot zarejestrowanych już w Polsce samolotów odbył się 9 listopada.

Dowództwo 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego informuje, że w najnowszych samolotach zmodyfikowano oprogramowanie systemu awionicznego. – Równolegle do prac odbiorczych personel firmy Leonardo zmodyfikował awionikę w używanych już przez nas 12 samolotach. Dzięki temu cała flota M-346 występuje teraz w takiej samej konfiguracji – mówi ppor. Kuna.

M-346 to jedne z najnowocześniejszych samolotów treningowych na świecie. Od 2018 roku w Bielikach szkolą się piloci-instruktorzy z 4 Skrzydła, a od kwietnia 2019 roku latają nimi podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej. Bieliki zastąpiły w służbie szkolno-treningowe TS-11 Iskra. Pierwsi wyszkoleni na M-346 podchorążowie LAW służą już w bazach taktycznych w Łasku i Krzesinach, gdzie pilotują F-16.

W kwietniu tego roku 41 Baza Lotnictwa Szkolnego zdobyła certyfikat amerykańskich sił powietrznych i potwierdziła tym samym, że obowiązujący program szkolenia pilotów F-16 na M-346 Bielik jest równoważny z tym, który odbywa się za oceanem na odrzutowcu T-38. Amerykanie uznali też, że 41 Baza spełnia wymagania pozwalające kierować pilotów M-346 na szkolenie F-35.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: st. szer. Andrzej Przybyś

dodaj komentarz

komentarze

~andy
1670799120
NIE OGARNIAM ... JESZCZE NIE WDROŻONO DOPIREO CO DOSTARCZONE MASTERY ... A JUŻ CZEKAJĄ KOLEJNE SZKOLNE FA50 ... CZY LECI Z NAMI PILOT ...???
4D-2D-83-F0

Brytyjczycy na wschodniej straży
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Z najlepszymi na planszy
Hekatomba na Woli
W poszukiwaniu majora Serafina
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
NATO – jesteśmy z Polską
Black Hawki nad Warszawą
Rekompensaty na nowych zasadach
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Orlik na Alfę
Husarz z polskim instruktorem
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Debiut polskich Patriotów
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Święto Wojsk Lądowych
Pożegnanie z Columbią
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wielkie zbrojenia za Odrą
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Defendery skompletowane
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Krok ku niezależności
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Brytyjczycy żegnają Malbork
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Największy transport Abramsów w tym roku
Dwie agresje, dwie okupacje
Czołgiści w ogniu
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
„Road Runner” w Libanie
Cios w plecy
Zwycięska batalia o stolicę
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
H145M – ciekawa oferta dla Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Trenują przed „Zapadem ‘25”
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Kurs dla najlepszych w SERE

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO