moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bieliki w komplecie

Flota 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego powiększyła się o kolejne cztery maszyny! Oznacza to, że w polskich siłach powietrznych obecnie jest eksploatowanych 16 samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Bielik. Maszyny te są wykorzystywane do szkolenia podchorążych Lotniczej Akademii Wojskowej, którzy w przyszłości mają pilotować wielozadaniowe F-16 oraz F-35.

Bieliki o numerach bocznych:  7713, 7714, 7715 i 7716 do Polski przyleciały w sierpniu, ale dopiero niedawno rozpoczęły służbę w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Na nowych maszynach szkolą się podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej.

Ministerstwo Obrony Narodowej w 2014 roku podpisało umowę z włoską firmą Leonardo na zakup pierwszych ośmiu samolotów, pakietu szkoleniowego i logistycznego. Zawarte porozumienie przewidywało opcję dokupienia kolejnych czterech egzemplarzy szkolnego odrzutowca i z tej możliwości skorzystano. W 2018 roku ponownie rozszerzono kontrakt. Ministerstwo obrony zdecydowało się na zakup następnych czterech samolotów, szkolnego pakietu logistycznego oraz symulatora Simulation Based Training. Zamówienie zostało zrealizowane, a to oznacza, że siły powietrzne dysponują obecnie 16 nowoczesnymi samolotami do szkolenia pilotów odrzutowców.

Ostatnie cztery egzemplarze M-346 Bielik do Polski przyprowadzili włoscy piloci. Maszyny w Dęblinie wylądowały w sierpniu, a potem, jak informuje podporucznik Marlena Kuna, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego, przeszły tzw. proces zdawczo-odbiorczy. Testy maszyn trwały od końca sierpnia do końca października tego roku. – Proces zdawczo-odbiorczy polega na przeprowadzeniu inspekcji wizualnej maszyn, testów naziemnych oraz na sprawdzeniu samolotów w powietrzu – wyjaśnia ppor. Kuna.

Najważniejszym elementem sprawdzenia nowych samolotów jest lot zdawczo-odbiorczy, który wykonują piloci doświadczalni. W powietrzu kontrolują oni właściwości lotne maszyn oraz to, czy zainstalowane w Bielikach systemy szkolenia działają poprawnie. Dodatkowo sprawdzano także dokumentację eksploatacyjną, wyposażenie lotniskowe, hangarowe oraz symulator. Bieliki przeszły pomyślnie wszystkie testy i zostały wprowadzone do wyposażenia polskich sił zbrojnych. Podobnie jak poprzednie samoloty tego typu, tak i najnowsze Bieliki będą służyć w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Pierwszy lot zarejestrowanych już w Polsce samolotów odbył się 9 listopada.

Dowództwo 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego informuje, że w najnowszych samolotach zmodyfikowano oprogramowanie systemu awionicznego. – Równolegle do prac odbiorczych personel firmy Leonardo zmodyfikował awionikę w używanych już przez nas 12 samolotach. Dzięki temu cała flota M-346 występuje teraz w takiej samej konfiguracji – mówi ppor. Kuna.

M-346 to jedne z najnowocześniejszych samolotów treningowych na świecie. Od 2018 roku w Bielikach szkolą się piloci-instruktorzy z 4 Skrzydła, a od kwietnia 2019 roku latają nimi podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej. Bieliki zastąpiły w służbie szkolno-treningowe TS-11 Iskra. Pierwsi wyszkoleni na M-346 podchorążowie LAW służą już w bazach taktycznych w Łasku i Krzesinach, gdzie pilotują F-16.

W kwietniu tego roku 41 Baza Lotnictwa Szkolnego zdobyła certyfikat amerykańskich sił powietrznych i potwierdziła tym samym, że obowiązujący program szkolenia pilotów F-16 na M-346 Bielik jest równoważny z tym, który odbywa się za oceanem na odrzutowcu T-38. Amerykanie uznali też, że 41 Baza spełnia wymagania pozwalające kierować pilotów M-346 na szkolenie F-35.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: st. szer. Andrzej Przybyś

dodaj komentarz

komentarze

~andy
1670799120
NIE OGARNIAM ... JESZCZE NIE WDROŻONO DOPIREO CO DOSTARCZONE MASTERY ... A JUŻ CZEKAJĄ KOLEJNE SZKOLNE FA50 ... CZY LECI Z NAMI PILOT ...???
4D-2D-83-F0

Odznaczenia za wzorową służbę
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Kolejny kontrakt Dezametu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Inwestycja w bezpieczeństwo
Nowe zasady dla kobiet w armii
Husarze bliżej Polski
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sportowcy na poligonie
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nie daj się zhakować
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kircholm 1605
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Mundurowi z benefitami
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wellington „Zosia” znad Bremy
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Marynarze podjęli wyzwanie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
„Road Runner” w Libanie
Polski „Wiking” dla Danii
Pięściarska uczta w Suwałkach
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Męska sprawa: profilaktyka
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Standardy NATO w Siedlcach
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Zasiać strach w szeregach wroga
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Szansa na nowe życie
Starcie pancerniaków
Mity i manipulacje
Koniec dzieciństwa
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Sukces Polaka w biegu z marines
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Niespokojny poranek pilotów
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Marynarze mają nowe motorówki
Pomnik nieznanych bohaterów
Abolicja dla ochotników
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Kaman – domknięcie historii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Rusza program „wGotowości”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO