moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejny Hercules przyleciał do Bydgoszczy

Do Polski dotarł ze Stanów Zjednoczonych drugi z pięciu zakontraktowanych w kwietniu ubiegłego roku samolotów transportowych C-130 Hercules w wersji „H”. Polska pozyskała te maszyny za darmo w ramach programu Excess Defense Articles (EDA). Natomiast koszt remontu i przywrócenia sprawności technicznej samolotów wyniósł ponad 14 mln dolarów.

Są o kilkanaście lat młodsze od Herculesów C-130E obecnie używanych przez polskie wojsko. Dzięki unowocześnionej awionice: zmodernizowanym żyroskopom laserowym, częściowo przeszklonemu kokpitowi i nowemu radarowi APN-241, są dużo bezpieczniejsze od poprzednich wersji. A dzięki czterem ulepszonym silnikom turbośmigłowym Allison T56-A-15 o mocy 4,591 koni mechanicznych każdy, zużywają znacznie mniej paliwa, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji. Do Polski, a konkretniej do Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy, przyleciał w tym tygodniu ze Stanów Zjednoczonych Hercules C-130 w wersji „H”. To druga z pięciu maszyn zakontraktowanych w kwietniu 2021 roku. Pierwsza przyleciała do Polski w lipcu tego roku.

Siły Zbrojne RP zdecydowały się pozyskać pięć samolotów tego typu z nadwyżek amerykańskiej armii w ramach programu EDA – Excess Defense Articles. Dzięki temu Polska nie musiała płacić za maszyny, a jedynie za przywrócenie ich sprawności technicznej. W przypadku Herculesów dla naszej armii wyniosło to 14,2 mln dolarów. Wszystkie transportowce dostarczone z USA przed wejściem do służby w WP muszą jeszcze przejść w bydgoskich zakładach przegląd strukturalny Programmed Depot Maintenance (PDM).

Obecnie Siły Zbrojne RP eksploatują pięć Herculesów C-130 w wersji E. Pozyskaliśmy je od armii USA w ramach programu bezzwrotnej pomocy wojskowej FMF (Foreign Military Financing). Pierwsza maszyna trafiła do Polski w marcu 2009 roku, druga w kwietniu 2010 roku, trzecia w listopadzie 2010 roku, czwarta we wrześniu 2011, a piąta – w lipcu 2012 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze


Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Wojny na rzut kostką
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Orientuj się bez GPS-u
Pocisk o chirurgicznej precyzji
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Człowiek jest najważniejszy
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Deterrence in Polish
Polskie Bayraktary nad Turcją
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Medicine for Hard Times
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Kawaleria w szkole
W poszukiwaniu majora Serafina
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Terytorialsi w akcji
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Maratońskie święto w Warszawie
Kircholm 1605
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Abolicja dla ochotników
Transbałtycka współpraca
DragonFly czeka na wojsko
„Road Runner” w Libanie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
WOT na Szlaku Ratunkowym
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Dywersanci atakują
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pasja i fart
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Zawiszacy na Litwie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kawaleria pancerna spod znaku 11
W wojsku orientują się najlepiej
Medycy na start
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Standardy NATO w Siedlcach
Szli po odznakę norweskiej armii
Mity i manipulacje
Speczespół wybierze „Orkę”
„Droga do GROM-u”
Młodzi i bezzałogowce
Polski „Wiking” dla Danii
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Priorytetowe zaangażowanie
Koniec pewnej epoki
Jelcz się wzmacnia
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Koniec dzieciństwa
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kosmiczny Perun

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO