moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejny Hercules przyleciał do Bydgoszczy

Do Polski dotarł ze Stanów Zjednoczonych drugi z pięciu zakontraktowanych w kwietniu ubiegłego roku samolotów transportowych C-130 Hercules w wersji „H”. Polska pozyskała te maszyny za darmo w ramach programu Excess Defense Articles (EDA). Natomiast koszt remontu i przywrócenia sprawności technicznej samolotów wyniósł ponad 14 mln dolarów.

Są o kilkanaście lat młodsze od Herculesów C-130E obecnie używanych przez polskie wojsko. Dzięki unowocześnionej awionice: zmodernizowanym żyroskopom laserowym, częściowo przeszklonemu kokpitowi i nowemu radarowi APN-241, są dużo bezpieczniejsze od poprzednich wersji. A dzięki czterem ulepszonym silnikom turbośmigłowym Allison T56-A-15 o mocy 4,591 koni mechanicznych każdy, zużywają znacznie mniej paliwa, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji. Do Polski, a konkretniej do Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy, przyleciał w tym tygodniu ze Stanów Zjednoczonych Hercules C-130 w wersji „H”. To druga z pięciu maszyn zakontraktowanych w kwietniu 2021 roku. Pierwsza przyleciała do Polski w lipcu tego roku.

Siły Zbrojne RP zdecydowały się pozyskać pięć samolotów tego typu z nadwyżek amerykańskiej armii w ramach programu EDA – Excess Defense Articles. Dzięki temu Polska nie musiała płacić za maszyny, a jedynie za przywrócenie ich sprawności technicznej. W przypadku Herculesów dla naszej armii wyniosło to 14,2 mln dolarów. Wszystkie transportowce dostarczone z USA przed wejściem do służby w WP muszą jeszcze przejść w bydgoskich zakładach przegląd strukturalny Programmed Depot Maintenance (PDM).

Obecnie Siły Zbrojne RP eksploatują pięć Herculesów C-130 w wersji E. Pozyskaliśmy je od armii USA w ramach programu bezzwrotnej pomocy wojskowej FMF (Foreign Military Financing). Pierwsza maszyna trafiła do Polski w marcu 2009 roku, druga w kwietniu 2010 roku, trzecia w listopadzie 2010 roku, czwarta we wrześniu 2011, a piąta – w lipcu 2012 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: WZL nr 2

dodaj komentarz

komentarze


Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Mundurowi z benefitami
Męska sprawa: profilaktyka
„Road Runner” w Libanie
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Kaman – domknięcie historii
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Arteterapia dla weteranów
Nie daj się zhakować
Marynarze podjęli wyzwanie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Standardy NATO w Siedlcach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Rusza program „wGotowości”
Niespokojny poranek pilotów
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pięściarska uczta w Suwałkach
Sukces Polaka w biegu z marines
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Kolejny kontrakt Dezametu
Marynarze mają nowe motorówki
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Nowe zasady dla kobiet w armii
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Abolicja dla ochotników
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szansa na nowe życie
Kircholm 1605
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Sportowcy na poligonie
Inwestycja w bezpieczeństwo
Starcie pancerniaków
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wellington „Zosia” znad Bremy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Mity i manipulacje
Koniec dzieciństwa
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Polski „Wiking” dla Danii
Zasiać strach w szeregach wroga
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Odznaczenia za wzorową służbę
Pomnik nieznanych bohaterów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO