moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańskie Herculesy w drodze do Polski

Rozpoczęły się dostawy samolotów C-130H Hercules, które zwiększą poziom dostępności operacyjnej floty transportowej polskich sił powietrznych – poinformował wczoraj wicepremier Mariusz Błaszczak. Pierwsza z pięciu zakontraktowanych maszyn wyląduje dziś w Bydgoszczy. Kolejne transportowce przylecą do Polski jeszcze w tym roku.

Umowę dotyczącą pozyskania pięciu Herculesów C-130H Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało wiosną 2021 roku. Zgodnie z dokumentem, Wojsko Polskie otrzyma samoloty z nadwyżek armii amerykańskiej w ramach programu Excess Defence Articles. EDA umożliwia Stanom Zjednoczonym przekazywanie sojusznikom sprzętu i wyposażenia wojskowego, które nie jest już potrzebne amerykańskim siłom zbrojnym. Polska dostała samoloty nieodpłatnie, musiała jedynie pokryć koszt ich remontu. Regeneracja maszyn kosztowała nieco ponad 14 mln dolarów.

– Rozpoczęły się dostawy samolotów C-130H Hercules, które zwiększą poziom dostępności operacyjnej floty transportowej polskich sił powietrznych. Łącznie pozyskujemy pięć takich maszyn – poinformował wczoraj wicepremier Mariusz Błaszczak. Rzecznik Agencji Uzbrojenia, ppłk Krzysztof Płatek, doprecyzował, że do Polski leci samolot o numerze 85-035, a kolejne transportowce mają dotrzeć do końca roku. – Istnieje możliwość, że dostawy wszystkich statków powietrznych zostaną zrealizowane jeszcze przed deklarowanym w umowie 2024 rokiem – zaznaczył ppłk Płatek.

Początkowo zakładano, że pierwszego z pięciu Herculesów otrzymamy w 2021 roku. – Opóźnieniu winna jest pandemia koronawirusa. Zgodnie z umową, Amerykanie musieli przeprowadzić prace techniczne związane z regeneracją płatowców. Niestety, z powodu pandemii łańcuchy dostaw były bardzo wydłużone i trzeba było czekać na dostęp do części – mówi rzecznik Agencji Uzbrojenia „Polsce Zbrojnej”.

Amerykańskie Herculesy mają służyć w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. To właśnie w tej jednostce od 2009 roku eksploatowanych jest pięć transportowców tego samego typu, choć w starszej wersji „E”.

Zanim jednak samoloty trafią do linii, muszą przejść przeglądy strukturalne tzw. PDM (programmed depot maintenance) w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy. Potem jeszcze czekają je loty kontrolne. Maszyny mają być także doposażone zgodnie z wymogami polskich sił powietrznych. Jak informuje Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych „z uwagi na zakres wykonywanych prac może to potrwać od 12 do 18 miesięcy”.

Hercules C-130 to czterosilnikowiec, który może latać w każdych warunkach atmosferycznych. Jego masa startowa przekracza 70 t. Maszyna może przewieźć aż 20 t ładunku na odległość do 4 tys. km. Do samolotu wejdą np. Hummery, Honkery i ciężarówki. Transportowiec zaprojektowany został dla amerykańskich sił powietrznych. Produkowany jest od 1956 roku w różnych wersjach. Z Herculesów korzystają armie ponad 50 państw.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Master Sgt. Joseph Harwood / US Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Nieoceniona siła edukacji
Razem na ratunek
Elementy Wisły testowane w USA
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wojskowy bus do szczęścia
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
„Horyzont” przeciw dywersji
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Wojsko na Horyzoncie
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Udany start Peruna
W gotowości, czyli cywile na poligony
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Dostawa Homarów-K
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
The Darker, the Better
„Zamek” pozostał bezpieczny
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Dzień wart stu lat
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Nowe zasady dla kobiet w armii
Plan na WAM
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Marynarze podjęli wyzwanie
Warto być wGotowości
Kapral Bartnik mistrzem świata
Drony w szkołach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Niebo pod osłoną
Sukces Polaka w biegu z marines
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Ogień z Leopardów na Łotwie
Polski „Wiking” dla Danii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Pilica w linii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Gdy ucichnie artyleria
Mundurowi z benefitami
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Militarne Schengen
Krajowa produkcja amunicji
Brytyjczycy na wschodniej straży
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO