moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rejs śladem akademii

ORP „Iskra” wyrusza na morze, by wziąć udział w prestiżowych regatach, szkolić podchorążych, ale też uczcić 100-lecie Akademii Marynarki Wojennej. Na początku września żaglowiec zawinie do Plymouth, gdzie uczelnia działała podczas II wojny światowej. Marynarze wezmą udział w organizowanych tam uroczystościach.

Praktyki marynarskie podchorążych AMW na pokładzie ORP „Iskra”, wrzesień 2021 r.

– To będzie intensywny rejs – podkreśla kmdr ppor. Michał Rębiś, dowódca ORP „Iskra”. Dziś rano żaglowiec szkolny polskiej marynarki na blisko dwa miesiące opuścił port w Gdyni. Na jego pokładzie znaleźli się podchorążowie pierwszego roku AMW, którzy muszą zaliczyć praktykę marynarską. – Chodzi w niej przede wszystkim o to, by przyszli oficerowie poznali specyfikę służby na morzu i życia na okręcie – tłumaczy oficer. I tak przez najbliższe tygodnie będą pracowali przy żaglach i linach, co wiąże się między innymi ze wspinaczką na maszty – oczywiście po uprzednim przeszkoleniu. Do tego dochodzi praca w drużynce bosmańskiej przy różnego rodzaju pracach porządkowych, w kuchni czy pentrze, czyli pomieszczeniu, gdzie posiłki przygotowywane są do wydania. – Podchorążowie na pewno spędzą trochę czasu na dziobie jako obserwatorzy i przy sterze okrętu – wylicza kmdr ppor. Rębiś.

– Wszyscy jesteśmy tym wyjściem mocno podekscytowani – przyznaje st. mar. pchor. Michał Berent, student pierwszego roku nawigacji. – Właśnie zakończyliśmy praktykę żeglarską. Chodziliśmy wzdłuż polskiego wybrzeża na pokładach jachtów. Teraz dostajemy okazję, by sprawdzić się na większej jednostce, i to na pełnym morzu. Oczywiście zanim rozpoczęliśmy naukę w akademii, mieliśmy rejs kandydacki. Zaliczaliśmy go jednak na pokładzie ORP „Wodnik”. Nie pływaliśmy pod żaglami, więc teraz zbierzemy pewnie zupełnie nowe doświadczenia – dodaje. Pchor. Berent wraz z kolegami pozostanie na okręcie przez kilka tygodni. Po wejściu „Iskry” do Antwerpii zmieni ich kolejna grupa pierwszoroczniaków, którzy praktykę zakończą w połowie września.

Tymczasem zanim okręt powróci do Gdyni, czekają go aż cztery duże przedsięwzięcia. – Na początek weźmiemy udział w regatach „The Tall Ships' Races”. Pokonamy odcinek z Antwerpii do Aalborga w Danii – zapowiada kmdr ppor. Rębiś. TSR to jedna z najbardziej znanych imprez żeglarskich na świecie. Jej początki sięgają 1938 roku. Biorą w niej udział zarówno jednostki cywilne, jak i wojskowe. W poprzednich edycjach Polskę prócz „Iskry” reprezentowały choćby żaglowce „Fryderyk Chopin”, „Dar Młodzieży” czy „Pogoria”. – Regaty to doskonała okazja do szkolenia załogi, ale też podchorążych. Nie skupiamy się jednak na rywalizacji. Bardziej liczymy na dobrą zabawę – zaznacza kmdr ppor. Rębiś. Po zakończeniu „The Tall Ships' Races” polski okręt dołączy do organizowanych przez Niemców regat „House Sail Rostock”, weźmie także udział w zlocie żaglowców w Szczecinie.

Po zakończeniu tych imprez skieruje się ku angielskiemu Plymouth, by uczcić przypadającą w tym roku setną rocznicę założenia Akademii Marynarki Wojennej. Już na miejscu ORP „Iskra” spotka się z innym okrętem szkolnym – ORP „Wodnik”. W tym czasie również on będzie odbywał rejs szkoleniowy, tyle że z podchorążymi starszych roczników. – W Plymouth wszyscy weźmiemy udział w rocznicowych uroczystościach – zapowiada oficer.

Miejsce imprezy jest nieprzypadkowe. – To właśnie w Plymouth podczas II wojny światowej funkcjonowała Szkoła Podchorążych Marynarki Wojennej, której kontynuatorką jest nasza uczelnia – wyjaśnia dr Radosław Maślak, rzecznik AMW. We wrześniu 1939 roku podchorążowie studiujący wówczas w Bydgoszczy zostali posłani na front. Walczyli w szeregach 2 Batalionu Morskiego, a potem Samodzielnej Grupy Operacyjnej „Polesie”. Ich macierzysta uczelnia wznowiła działalność jeszcze tej samej jesieni, tyle że w Wielkiej Brytanii. Początkowo Szkoła Podchorążych Marynarki Wojennej pracowała na okręcie ORP „Gdynia”, zakotwiczonym w porcie Plymouth. Do grudnia 1946 roku, kiedy to placówka działała na emigracji, na stopień oficerski promowała łącznie 192 marynarzy. Znacząca ich część walczyła przeciwko Niemcom na pokładach polskich okrętów wojennych.

Setną rocznicę powstania AMW świętuje od początku roku, organizując różnego rodzaju prelekcje, sympozja czy imprezy sportowe. Kilka tygodni temu duże uroczystości odbyły się w Toruniu, gdzie mieściła się pierwsza jej siedziba.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: AMW

dodaj komentarz

komentarze


Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Edukacja z bezpieczeństwa
Standardy NATO w Siedlcach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pięściarska uczta w Suwałkach
Koniec dzieciństwa
MID w nowej odsłonie
Zasiać strach w szeregach wroga
Pomnik nieznanych bohaterów
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Starcie pancerniaków
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Marynarze mają nowe motorówki
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Inwestycja w bezpieczeństwo
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Wellington „Zosia” znad Bremy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Husarze bliżej Polski
Kircholm 1605
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Polski „Wiking” dla Danii
Abolicja dla ochotników
Mity i manipulacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Operacja NATO u brzegów Estonii
Nowe zasady dla kobiet w armii
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Sportowcy na poligonie
Niespokojny poranek pilotów
Sukces Polaka w biegu z marines
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Pamięć łączy pokolenia
Marynarze podjęli wyzwanie
„Road Runner” w Libanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO