moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Trałowce przed gruntowną zmianą

Wymiana starych rosyjskich silników na nowe, skonstruowane przez jedną z zachodnich firm, to główne założenie gruntownej modernizacji, którą niebawem przejdą trzy trałowce z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Zadanie zrealizuje konsorcjum złożone z Polskiej Grupy Zbrojeniowej, PGZ Stocznia Wojenna oraz Stoczni Remontowej „Nauta”.

Zmiany czekają trzy trałowce projektu 207 – ORP „Necko”, ORP „Nakło” i ORP „Mamry”. – Prace powinny rozpocząć się w ciągu kilku tygodni. Dwa okręty trafią do nas, jeden do Nauty – zapowiada Jerzy Łopatyński z PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. Według fachowej nomenklatury, wszystkie jednostki mają przejść naprawy główne. – To najważniejsze z napraw planowych. Ich zasadniczym celem jest przywrócenie okrętom sprawności, którą posiadały w chwili rozpoczęcia eksploatacji – wyjaśnia kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski, rzecznik 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. W praktyce jednak stoczniowcy pójdą krok dalej.

Trałowce zostaną gruntownie zmodernizowane. W planach jest przede wszystkim wymiana starych sowieckich silników na urządzenia skonstruowane przez jedną z zachodnich firm. Przedstawiciele stoczni na razie nie zdradzają jej nazwy. – Dogrywane są ostatnie szczegóły – tłumaczy Łopatyński. Przyznaje jednak, że prace wykonane na okrętach powinny być podobne do tych, którymi kilka lat temu został objęty inny trałowiec projektu 207 – ORP „Drużno”.

Jednostka ta w 2017 roku trafiła do Stoczni Remontowej „Nauta”. Tam silniki wysokoprężne M401, z których trałowiec przez lata korzystał, zostały zastąpione przez wyprodukowane w Niemczech silniki wysokoprężne MTU Friedrichshafen. Okręt otrzymał też amerykańskie agregaty prądotwórcze marki Cummis, sprężarki powietrza niemieckiej firmy Sauer, nowe systemy nawigacyjne, czy też układy automatyki sterowania napędem głównym, elektrownią i systemami pokładowymi. Marynarze podkreślali wówczas, że po zmianach trałowiec jest szybszy, zyskał też znacząco większy resurs, czyli czas eksploatacji. Nowe rozwiązania ułatwiły realizację zadań bojowych. Silniki w razie potrzeby mogą pracować na mniejszych niż wcześniej obrotach, dzięki czemu okręt stał się bardziej zwrotny. Efekt: zmniejszyło się ryzyko, że trał podczas stawiania wkręci się w śrubę, zaś marynarze zyskali możliwość dokładniejszego lustrowania dna za pomocą stacji hydrolokacyjnej. Co istotne, łatwiej jest też o części zamienne do urządzeń i systemów wyprodukowanych na Zachodzie.

Nowe osiągi okrętu załoga miała okazję sprawdzić już wielokrotnie. Ostatnio na przykład ORP „Drużno” wziął udział w międzynarodowych manewrach „Baltops 2022”. Załoga prowadziła wówczas między innymi poszukiwania min ćwiczebnych w okolicach Gotlandii, by w ten sposób utorować drogę okrętom desantowym.

Polska marynarka dysponuje łącznie siedemnastoma trałowcami projektu 207. Zostały one zbudowane przez Stocznię MW w Gdyni (poprzedniczka PGZ Stoczni Wojennej). Prototypowa jednostka weszła do służby w 1982 roku, zaś ostatnia – w 1994 roku. Trałowce potocznie nazywane są plastikami. Wszystko za sprawą kadłubów i nadbudówek skonstruowanych z laminatu poliestrowo-szklanego. Takie rozwiązanie pozwala na obniżenie wartości emitowanych przez okręty pól fizycznych, a przez to w większym stopniu chroni jednostki przed rozstawionymi na morzu minami.

Trałowce projektu 207 mają 38,5 m długości, nieco ponad siedem metrów szerokości i wyporność 216 t. Zostały wyposażone w różne typy armat morskich „Wróbel”, trały kontaktowe i niekontaktowe. Mogą też stawiać miny i zrzucać bomby głębinowe. Wszystkie służą w 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1657458240
Zamiast archaicznych mało skutecznych Wróbli 2x23mm powinny być na wszystkich trałowcach tego typu działa OSU-35k oraz stacjonarne wyrzutnie dla p/lot PIORUNów. To takie minimum do samoobrony.
98-2D-46-15

Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ten beton... żyje!
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Zmodernizowany Leopard 2PL
Pucharowe zmagania Polaków
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Orlik na Alfę
Na ratunek pancerniakom
Brytyjczycy żegnają Malbork
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Cisza przed wojną
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Terytorialsi zawitają do Płocka
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Tłumy na zawodach w Krakowie
Czas na wspólne działania
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
W drodze po młodszego nurka
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
BWR-1 – weteran po liftingu
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Ostatnia niedziela…
Planowano zamach na Zełenskiego
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Zmiana warty na wschodniej granicy
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Cześć bohaterom naszej wolności
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Rekompensaty na ostatniej prostej
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Dzieci wojny
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
7TP – czołg kompromisu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czas próby
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Pieta Michniowska
Cel: wyszkolić podoficera
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Stańcie do apelu!
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Inwestycje w mobilność wojska
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Najbardziej żołnierski żołnierz
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Kolarskie święto w stolicy
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Nocny patrol myśliwców
Na rosyjskim pasku
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO