moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dezinformacja – oręż wojny hybrydowej

Informacja jest narzędziem, lecz także bronią, dlatego umiejętność wykorzystywania jej staje się niezbędna we współczesnym świecie, także w obszarze bezpieczeństwa – zgodzili się uczestnicy konferencji „Niepodległość informacji”. Debatę specjalistów od komunikacji społecznej i dziennikarzy zorganizowało Akademickie Centrum Komunikacji Strategicznej.

„Niepodległość informacji” – to tytuł konferencji naukowej, którą zorganizowano w piątek w Akademii Sztuki Wojennej w Warszawie. Spotkali się na niej specjaliści od komunikacji społecznej oraz dziennikarze, by porozmawiać o znaczeniu strategii komunikacyjnej w nowoczesnym państwie, roli mediów i służb prasowych w komunikacji oraz wykorzystaniu informacji w wojnie hybrydowej.

Debatę otworzył minister obrony Mariusz Błaszczak. Podkreślił znaczenie dnia, w którym się ona odbyła. 17 września to znamienna data w historii Polski – tego dnia w 1939 roku Związek Radziecki napadł na Polskę. W ten sposób realizował, z III Rzeszą, zbrodniczy plan podziału Europy Środkowo-Wschodniej. – Mieliśmy później do czynienia z wielką falą dezinformacji, zakłamywania rzeczywistości – podkreślił szef MON-u.

Także wydarzenia ostatnich tygodni uwidoczniły, zdaniem ministra obrony, znaczenie posiadania przez państwo i jego instytucje narzędzi skutecznej komunikacji. Mariusz Błaszczak przypomniał, że Wojsko Polskie, oprócz wspierania Straży Granicznej w jej zadaniach na wschodniej granicy, prowadzi także akcję informacyjną w ramach operacji „Silne wsparcie”. Na terenie objętym stanem wyjątkowym odbywają się spotkania z lokalnymi władzami i mieszkańcami, uruchomiona została infolinia i rozdawany jest specjalny numer „Polski Zbrojnej”. Te działania wojska mają na celu dotarcie z wiarygodną i uspokajającą informacją do wszystkich tych, którzy są obiektem hybrydowego ataku ze strony białoruskiego reżimu.

– Bez komunikacji, jak bez wody, nie ma życia. Często powtarzam, że w działalności publicznej, jeśli coś robimy, ale o tym nie mówimy, to tak jakbyśmy tego nie robili – mówiła Agnieszka Glapiak, dyrektor Centrum Operacyjnego Ministra Obrony Narodowej i p.o. dyrektora ACKS, w trakcie pierwszego panelu dyskusyjnego pt. „Strategia w komunikacji – wymiana doświadczeń instytucji”. Glapiak podkreślała, że kluczem do sukcesu jest posługiwanie się szybką, rzetelną, atrakcyjną, zrozumiałą i spójną informacją. – Tylko wówczas komunikacja będzie skuteczna, bo będzie prowadzona z szacunkiem dla odbiorcy i wzbudzi zaufanie do nadawcy – zaznaczyła szefowa Centrum Operacyjnego MON.

Swoimi doświadczeniami z budowania strategii komunikacyjnej wojsk obrony terytorialnej podzielił się ich dowódca gen. dyw. Wiesław Kukuła. Podkreślił znaczenie wymiany know how między wojskową częścią tej formacji, która do WOT-u trafiła z innych rodzajów sił zbrojnych, a ochotnikami, którzy wstępowali w szeregi terytorialsów prosto z cywila. Różne kariery, różne doświadczenia życiowe, różny kod kulturowy pozwolił wojskom obrony terytorialnej osiągnąć właściwy balans i wypracować skuteczne metody komunikacji. – Bohaterem naszej komunikacji uczyniliśmy naszego żołnierza i obywatela, którego mamy wspierać i bronić – zaznaczył gen. Kukuła.


Film: Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Dowódca WOT-u zwrócił też uwagę na ryzyko zachłyśnięcia się nowoczesnymi technologiami w komunikacji. Mimo edukacji i szybkich zmian społecznych w Polsce nadal istnieje ryzyko wykluczenia cyfrowego. Dlatego instytucje publiczne w pogoni za nowinkami i szybkością przekazu nie mogą zaniedbać klasycznych kanałów komunikacji, takich jak prasa, radio, plakat czy ulotka. Niekiedy problemy komunikacyjne wynikają z prozaicznych powodów. – Na odprawie po jednej z naszych kampanii jeden z podwładnych zasugerował, żeby na ulotkach stosować większy druk, bo ludzie, którzy te ulotki dostawali, nie mogli ich przeczytać bez okularów – mówił generał.

Wątek komunikacji społecznej jako narzędzia wykorzystywanego przez wojsko przewijał się w wypowiedziach kilku panelistów. – Za dziesięć–piętnaście lat żaden dowódca wojskowy nie będzie w stanie działać skutecznie bez doskonałej znajomości zasad prowadzenia działań na froncie informacyjnym – zaznaczył Jānis Sārts, dyrektor Centrum Eksperckiego Komunikacji Strategicznej NATO w Rydze. – Komunikacja jest częścią przywództwa. Nie ma dobrego dowódcy bez sprawnej komunikacji. Jest ona nierozłączna z działaniami operacyjnymi, bo im silniejsza będzie relacja wojsko–obywatele, tym silniejsze będą siły zbrojne – wtórował mu gen. Kukuła.

– Mamy do czynienia z tak ogromną ilością informacji, że musimy być pokorni, jeśli chodzi o przekonanie, że możemy całkowicie zwalczyć dezinformację – przestrzegała Kateryna Kruk, kierownik ds. polityki publicznej Facebooka. To, co można i co powinno się zrobić, to uczynić ją mniej opłacalną. Środkiem do tego jest przede wszystkim edukacja. – Jeżeli nie będziemy w stanie wytłumaczyć ludziom, na czym polega myślenie krytyczne i jak rozpoznać zmanipulowaną informację, to zawsze będą oni podatni na dezinformację – dodała.

Podczas ostatniego panelu dyskusyjnego wskazano problemy wynikające z działań hybrydowych z międzynarodowej perspektywy. Polska nie jest ani pierwszym, ani jedynym krajem, który stał się celem kampanii dezinformacyjnych. Nie musimy, a wręcz – jak się zgodzili uczestnicy dyskusji – nie możemy, być osamotnieni w walce ze skutkami dezinformacji. Ta przekracza bowiem możliwości pojedynczego państwa. – Musimy być lepiej przygotowani do wojny informacyjnej, bo ci, którzy atakują nas informacją, są do tego przygotowani doskonale – zaznaczyła dr Martyna Bildziukiewicz, szefowa EEAS East StratCom Task Force. Dlatego zarówno NATO, jak i Unia Europejska powołały specjalne zespoły do identyfikacji zagrożeń i opracowania skutecznych metod przeciwdziałania. Ogromne znaczenie mają więc współpraca międzynarodowa i wymiana doświadczeń. – Tylko dzięki temu unikniemy ryzyka poróżnienia nas wewnątrz Unii czy NATO i będziemy mogli działań wspólnie, by osiągać wspólne cele – stwierdził Stanisław Żaryn, rzecznik prasowy ministra koordynatora służb specjalnych.

Organizatorem konferencji „Niepodległość informacji” było Akademickie Centrum Komunikacji Strategicznej, think tank działający przy Akademii Sztuki Wojennej. Jego głównym zadaniem jest usprawnienie systemu komunikacji społecznej i strategicznej w Wojsku Polskim oraz wypracowanie narzędzi niezbędnych resortowi obrony narodowej i siłom zbrojnym do walki na froncie walki informacyjnej. W trakcie piątkowej konferencji AKCS i Centrum Eksperckie Komunikacji Strategicznej NATO w Rydze podpisały porozumienie o certyfikacji kursów prowadzonych na ASzWoj zgodnie z wytycznymi Sojuszu.

Maciej Chilczuk

autor zdjęć: Leszek Chemperek / CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Ogień z Leopardów na Łotwie
Nowe Kraby w Sulechowie
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Wojsko na Horyzoncie
Polski „Wiking” dla Danii
Udany start Peruna
Dzień wart stu lat
Niebo pod osłoną
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Orka po szwedzku
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
„Horyzont” przeciw dywersji
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Razem na ratunek
The Darker, the Better
Kapral Bartnik mistrzem świata
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Marynarze podjęli wyzwanie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Pancerniacy jadą na misję
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Mundurowi z benefitami
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Obywatele chcą być #wGotowości
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Okręt skrojony na Bałtyk
Gdy ucichnie artyleria
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Początek „Ratownika”
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Bezzałogowy nurek
Polska, Litwa – wspólna sprawa
AW149 made in Poland
Plan na WAM
Pilica w linii
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Militarne Schengen
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Wojskowy bus do szczęścia
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Komplet medali wojskowych na ringu
W krainie Świętego Mikołaja
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Krajowa produkcja amunicji
Pociski rakietowe dla Husarzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO